Előttünk a múlt - Oidipusz / Nemzeti Színház (színház)

  • Csáki Judit
  • 2006. február 23.

Zene

Miközben minden porcikám rettenetesen berzenkedik Szophoklész Oidipusz királyának "üzenete" ellen (ami könnyűipari zanzában nagyjából így hangzik: "hiába menekülsz, hiába fucc, a sorsod elől futni úgyse tucc"), mindig rettenetesen kíváncsi vagyok arra, hogyan mutatják meg a színházban a fölismerések letaglózó láncolatát. Azt tehát, amit a darab igazi erejének tartok: a szembenézés tragikus szükségszerűségét.

Miközben minden porcikám rettenetesen berzenkedik Szophoklész Oidipusz királyának "üzenete" ellen (ami könnyűipari zanzában nagyjából így hangzik: "hiába menekülsz, hiába fucc, a sorsod elől futni úgyse tucc"), mindig rettenetesen kíváncsi vagyok arra, hogyan mutatják meg a színházban a fölismerések letaglózó láncolatát. Azt tehát, amit a darab igazi erejének tartok: a szembenézés tragikus szükségszerűségét.

A Nemzeti Színház stúdiójában például egy fekete kriptába helyezi az egészet Sopsits Árpád; na jó, a kripta vagy ravatalozó lehet irodaházi lobbi vagy egy puccos bank ügyfélcsarnoka is. A kripta azért tetszik jobban, mert akkor katafalknak láthatom az emelvényt, amely olykor nászi ágy. Antal Csaba díszletének (mely amúgy csodásan harmonizál a jelmezzel, nem véletlen, az is az ő munkája) másik meghatározó eleme az elöl-hátul

futó futószőnyeg,

ami nem mindig fut, olykor csak sétál. Be- és kiközlekednek rajta a szereplők, és az ő mozdulatlanságuk kétségtelenül sajátos és görögös méltóságot ad a be- és kiközlekedésnek.

Sopsits képekben gondolkodik - nyilván ezért van a Kart játszó takarítóbrigád sárga ruhában: jól elüt -, és a képek többnyire tényleg nagyon erősek. Néha túl erősek, kockáztatom meg. A takarítóbrigád koreografált padló- és falpucolása például gyengíti a "nép" szikár intonációjának hatását. Szerencsére László Zsolt Oidipusz-alakítása ledobja magáról nemcsak a görög dráma sorssal és istenekkel viaskodó nagy lélegzetvételét, nemcsak befogadástörténetének nyomasztását, hanem a képkompozíció kényszerét is: létezése, szenvedélyes és önpusztító nyomozása amúgy is maga köré szervezi a látványt. Ez az igazságkeresés, a mániákus egy-ügyűség valójában paradox lázadás: nemcsak a sors és az istenek, hanem a rögzített életpálya ellen is. Modern felhang: király ugyan, de nem ez a fontos, hanem hogy tudni kell, kik vagyunk és mi végre. A lázadás nincs elbukva - el van veszítve, és ez egészen más.

László Zsolt Oidipusza kicsit jobban vak már akkor is, amikor még lát - a dráma rója rá ezt, a gyanakvás tökéletes hiányát. És az igazság vészesen közelgő pillanatának előszelében főszerephez jut Iokaszté, a feleség, akit igazi szerelem fűz össze férjével. Udvaros alakításában az előadás egyik csúcspontja, amikor Iokaszté előbb döbben rá közös tragédiájukra (hiszen többet is tud az előzményekről); Udvaros a játéktér hátsó falához megy, a falat simogatja némán, és a hátával játssza el, hogy nem csak Oidipusznak, neki is vége van. A futószalag ekkor igazolja létét: az öngyilkossági jelenet második része - a felborult szék végigszánkázása a játéktér hátuljában - nagyszerű.

Vissza az erős képekhez: a mellékszereplők időtlenségben tartott, majdhogynem ikonikus ábrázolása hatásos: Sinkó László Teiresziásza szoknyás bölcs, hajában virág; sem külsejében, sem a kimondásban nincsenek gátlásai. Bodrogi Gyula Hírnöke már konformabb, és fél a kimondástól is; Papp Zoltán Pásztora a megtestesült kisember-rettegés. Kulka János Kreónja lovaglásból érkezett, hogy fölmérje, mi haszna lehet a történtekből - tudjuk, mire megy majd vele, egy másik drámából. És jó képeket játszik a futószalag: a gyerekek rohannának anyjukhoz, de sosem érik el, és az ellenirány sem marad kihasználatlanul.

Oidipusz megtudta, amit akart, szembenézett (vétlen) bűnével - és ez volt az utolsó nézése. Sem népe rokonszenvére nem bízta a fölmentést, sem az istenekre a büntetést. Megvakította magát (ez a jelenet majdnem minden Oidipusz-előadásban kínos - itt nem az), és ítéletének engedelmeskedve száműzetésbe indult - de ez már az utolsó Szophoklész-mű, az Oidipusz Kolónoszban, az este második része. Ami fekete volt előbb, most vakító fehér; csak a vak Oidipusz nem hunyorog a szembántó neoncsövektől. A katafalk helyén medence; a Kar korábbi tagjai játsszák az időközben felnőtt gyerekeket és Thészeuszt - Szalay Marianna Antigonéja

miniben

és szakadt harisnyában jelzi előre a majdani kemény hősnőt, Schmied Zoltán Polüneikésze világfi, és máshol sejti saját karrierjét, nem a görög mitológiában. Az új, immár fehér ruhás Kar pedig súlyosabb lett: Sinkó, Udvaros, Bodrogi és Papp Zoltán játssza. László Zsolt Oidipuszán a belső öregség látszik: az életbe belefáradt ember csupa nem. Ezt a szerepet is jól játssza a színész: epilógus az előző rész nagy formátumú alakításához, amiként az egész darab az. Rátóti Zoltán Karvezetője ekkor válik Oidipusz "beszédes" párjává: jelenléte mindig a pillanatnak szól, figurájának éppúgy nincs kiterjedése az időben, ahogy a népnek sincs.

A második darab képileg kissé túlságosan az első rész ellentettjeként működik: nemcsak fehérség van, hanem füst és villogás is. Oidipusz a semmibe lép ki a bonthatatlannak látszó tér mégiscsak megnyíló falán - egy igazi semmi több lenne tán, mint ez a gőzölgő pokol.

Nem vagyok egyedül a késztetéssel, hogy az Oidipusz királyt párbeszédbe vonjam színházi és nem színházi hétköznapjainkkal: nehéz időket élünk, és még nehezebbek jönnek, ha nem bírunk szembenézni a múlttal.

Nemzeti Színház, február 4.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)