Négy húron - Másfél: En garde!; Dizko Stu: Feet Travelling (lemez)

  • - minek -
  • 2006. február 23.

Zene

A Másfél zenekarra sokan még az úgymond legendás Tilos az Á-időkből emlékeznek - ez legalábbis mutatja, hogy a zenekar immár maga is kész intézmény, s ennek megfelelő gondossággal és igényességgel szállítja rajongóinak a hallgatnivalót.

A Másfél zenekarra sokan még az úgymond legendás Tilos az Á-időkből emlékeznek - ez legalábbis mutatja, hogy a zenekar immár maga is kész intézmény, s ennek megfelelő gondossággal és igényességgel szállítja rajongóinak a hallgatnivalót. Legutóbbi lemezük (Ballast) egy még 2003 őszén, az A38 hajón rögzített koncert felvétele, most pedig új, majd egyórás stúdióalbummal jelentkeztek - előzetesen annyi biztosan elmondható, hogy az En garde! nem okoz majd csalódást a masszív Másfél-rajongóknak, de az egyszeri, alkalmi befogadónak sem. A Másfél hangzását már évek óta döntően befolyásolja a kiváló basszer, Sabák Péter csatlakozása - a számos formációban feltűnő muzsikus jellegzetes basszus-grúvjain gördülnek előre a számok -, de persze ne feledkezzünk meg a régi, bevált tagságról sem: a gitáros Barnabás, a szaxis Lukács Levente és a dobos Ujj Zoltán precíz és invenciózus összjátéka a titka a Másfél-hangzásnak. Az új lemez rögvest elképesztő dinamikával indul - a Lengyel első taktusainál feltűnik: tulajdonképpen drum and basst hallunk, ez-úttal élő hangszereken előadva, ami, mint tudjuk, nem kis precizitást igényel a zenészektől. A zeneanyag később is finom és változatos - a d'n'b-ritmika is többször visszatér, legkésőbb a zárószámban (Dud In The Bath), de addig még olyan zenei gyöngyszemekre bukkanhatunk, mint a Deti Picassóból megismert Gaya Arutjunjan vokáljával ékesített, úszós Aero-soul vagy a Piedone zseniális stílusgyakorlata, ami végül is egy szétműtött, négynegyedes diszkószám. Egyébként is a zenei inspirációk tekintetében úgyszólván mindenevő a Másfél: jöhet a Balkánról, a funkból vagy a metálból - mind szervesül, a befogadónak meg nincs más dolga, mint készíteni a táncoló cipőket, elvégre a Másfél élő fellépéseit nem szabad kihagyni.

S ha már emlegettük a bőgőst: íme, elkészült első szólóalbuma, a Dizko Stu álnév alatt kiadott Feet Travelling. Hiphop, soul, funk és a d'n'b finom oldala - hozzá olyan vokalisták, mint Zaida, Sena vagy MC Zeek. A zeneanyagot Sabák maga írta, játszotta fel (itt azért zenésztársai is besegítettek) és rögzítette, bizonyítva, hogy mind a hagyományos hangszerkezelésben, mind az elektronikus zenekészítésben otthon van. Jó kis zsíros alapok, érzéki, soulos vokálok, Zeek mindig a helyén, és zenei szempontból is kifejezetten ötletesen összerakottak a számok. Ráadásul (s ez a Másfél-lemezről is bízvást elmondható) ezek ama muzsikák, melyek nem állnak meg az országhatároknál, amelyeket nem kell szégyellnünk a külföldi publikum előtt sem.

Playground Records, 2005, Peta Electric 2004, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)