Fejbenjárás - Marc Forster: Felforgatókönyv; Mennan Yapo: Megérzés (film)

  • - ts -
  • 2007. május 17.

Zene

A világ valamely sarkalatos üzemének itt-ott adódó zavarai mindig is piacképesnek számítottak a moziban - ám ezt vagy megerősítik befogadói tapasztalataik, vagy elhiszik nekünk becsszóra, mert a műtörténeti áttekintést szívesen elhagynánk.

A világ valamely sarkalatos üzemének itt-ott adódó zavarai mindig is piacképesnek számítottak a moziban - ám ezt vagy megerősítik befogadói tapasztalataik, vagy elhiszik nekünk becsszóra, mert a műtörténeti áttekintést szívesen elhagynánk. Leginkább azért, mert szilárd meggyőződésünk szerint nem ezen a vidéken találnának rá a filmművészet szekerének sztratoszferikus kerékvágására. Ami kátyúba esett, az ott van, ami kisiklott, az nem közlekedik. Viszont az kétségtelen, hogy moziba nem kizárólag szekérrel és nem kizárólag a haladó filmművészetért megyünk.

Az idő a leveszélyesebb üzem, maga az őrült futószalag, az első tessékre (érthetőbben: eksönre) séróból megbokrosodik. Már rég nem csodálkozunk, ha minden reggel ugyanaz a reggel - erre mondhatnák ugyan, hogy legalábbis a moziban, de ha jobban belegondolunk... Nos, az effajta filmek legfőbb jótéteménye, de minimum feltett szándéka, hogy épp e belegondolást akadályozzák, a maguk nem is szerény eszközeivel korlátozzák. E nemes szándékukhoz a legkézzelfoghatóbb, legvalóságosabb és a leghétköznapibb segéderőket mozgósítják: a karórát és a naptárt (a rádióval és a mobiltelefonnal a hátvédben). A kézenfekvő példamű az Idétlen időkig - természetesen. Azért természetesen, mert az nevettetni akart. Nem pedig vinni a puskát. Két most vizsgált példánk pont azt mutatja, hogy az ilyesmin nyugodt lelkiismerettel csak röhögni lehet. Csak annak lehet mentsége, aki kacsint, perdöntő paradoxona ez egy boltnak, ami alapjáraton álmokat árusít - ti. akkor miért nem? Épp ezen mozik kedvelt, ám földhözragadt eszközei miatt nem. Ugyanis ha az idő kiakad, abba a vekkernek nincsen beleszólása - legfeljebb annyiban, hogy időnként az álom végét jelzi. Nyilván tök feleslegesen, hiszen akkor már úgyis túl vagyunk rajta. Ha előremozdító szándékkal lép fel az álmok alakításában, akkor a szerepzavar nyilvánvaló, tehát vagy megnevettet, vagy egyszerűen lebukik az illető - ettől betegesen hamis például a Mátrix (különösen az utózmányai), és ezzel vesz meg kilóra az Idétlen időkig, ha mégoly szavatartóan idétlen is.

Leegyszerűsítve: karót nyelten nem lehet karórát nyelni - nincs már benn hely.

A világ folyását, ha moziban tér ki az a medribűl, csak egy dolog motiválja - elkerülni a véget. A nagy kollektív és a kis privát világvégéket - az Armageddon ennek ellenére nem tartozik e műnembe.

A Felforgatókönyv hőse saját halálát élné túl, a Megérzésé pedig kedves férjéét, tehát a privát szférában mozgunk, de a nehézségek így is számosak és tornyosulók - csak az üzemzavarban bízhatnak, akik küldetésben vannak, annál is inkább, mert távolról sem szuperhősök vágnak a tájnak, hanem pont ellenkezőleg; a Móricka szabadalma szerinti kisemberek, előbbiben a fulltájm adóellenőr, a másikban meg a ft. háziasszony. Az isteni (isteni, isteni) beavatkozásra halmozottan rászorulók. S az isten volt is olyan kegyes, hogy lelki lehetőségeikhez igazította az ügymenetbe piszkálása módozatait - magyarán nem túlságosan erőltette meg a fantáziáját...

Adószakemberünk őszinte megdöbbenésére egyszer csak minden cselekedetének elbeszélését hallja valahonnan, először fogkeféjére gyanakszik..., de nem, az néma szegény - tudja az ördög, hogy nem jártunk volna-e jobban, ha egy beszélő fogkefe kalandjait nézzük tovább. Csak hát sajna, ezúttal nem az ördög egyengeti az utakat - rejtély, hogy akkor mégis miért ilyen pokoliak. Háziasszonyunknak még ennyi sem jut, biztos abból indult ki a teremtő, hogy ő túl sok sorozatot néz. Ezért a férje halála utáni napon arra ébred, hogy tegnapelőtt van - a tegnapot ugye már stoppolta az Idétlen időkig. De tegnapelőtt még biztosan lehet valamit csinálni... - filmet, úgy tűnik, azért mégse. Minthogy az első esetben nem közvetlenül függ össze az alapprobléma az idővel, valamit az embernek (a titkos alkotónak) is hozzá kell tennie a projektumhoz - pokolba az ilyen demokráciával, ha az ember csak a karórát tudja. A másikban meg egy varjút - így adja ki két mozgóképünk a műnem kvintesszenciáját, jelesül, hogy láttam én már varjún karórát. Vagyis teljesen váratlan, emberi éssszel felfoghatatlan dolgot. És persze azért nem karót, mert azt történetünk egy korábbi pontján már le tetszett nyelni.

A Felforgatókönyv markol a kettő közül nagyobbat, mert nem elég, hogy azon kell izgulnunk, hogy túléli-e a halálát az adóellenőr, hovatovább beleér-e a révbe, ami konkrétan a pékasszony csókjaiban (azt hiszik, viccelek?) manifesztálódik (egy dramaturgiailag csak enyhén indokolt alkalommal), de a filmkészítés - ami Hollywoodban egyenlő a történetmeséléssel - szörnyű nehézségeivel is. Szóval még sajnáltatják is magukat, megáll az eszem! Hogy milyen nehéz úgy történetet mesélni, hogy elénk pofátlankodik a hős, és kegyelmet kér! Jaj, úgy nagyon nehéz! Életünk főművét csinálnánk meg, ha nem esne meg a szívünk azon a nyomorulton - ezen legalább el lehet vigyorodni, ha az ember nem firtatja a szándékokat. Persze adódnak direkte viccesnek szánt jelenetek is a Felforgatókönyvben - így azt elfogadhatjuk az Idétlen időkig nagyképűsködő másának. A Megérzésnek azonban még ennyi mentsége sincs. Az tök komoly.

A Felforgatókönyvet az SPI, a Megérzést a Fórum Hungary forgalmazza

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.