Koncert

Fényes dallamívek

Három trombitás a Müpában

Zene

Emlékezetes eseménysor volt közönségnek és résztvevőknek egyaránt, amikor két diplomázó dzsessz tanszakos akadémista és fiatalabb, klasszikus trombitát tanuló társuk lett a befutó a Tomsits Rudolf emlékére kiírt tehetségkutató verseny döntőjében.

Régen volt, májusban lesz kilenc éve – akkor még a Magyar Rádió bejárata a Bródy Sándor utcában volt, Magyar Rádiónak hívták, és élőben közvetítette saját szervezésű versenyeit. Az első díjat Koós-Hutás Áron, a harmadikat és a közönségdíjat Subicz Gábor nyerte, a második helyet a náluk fiatalabb Pecze Balázs kapta, aki ekkor még inkább csak belekóstolt a dzsesszbe, de azóta teljesen kétlaki lett, például a Concerto Budapestben és a B Verzió funkbandában is helyet kapott. A zsűri, ha csak az általuk azóta bejárt pályát nézzük, jól döntött. Akkor fényes tehetségeket hallottunk a Márványteremben, most pedig kiforrott egyéniségeket a Müpa Fesztivál színházában.

A kísérő alaptrió (Tálas Áron billentyűkön, Fonay Tibor bőgőn/basszusgitáron, Csízy László dobon) laza szvinges bevezetővel kezd, amire a három szólista besétál, és jól meghangszerelt kórusrészek között rögtön néhány pompás szólót vág ki. Az első blokkot Pecze kapja, de Koós-Hutás konferálja őt, ezt végig így csinálják: baráti méltatása ül, Pecze szerényen köszöni meg, és egy hangulatos Tom Harrell-darabbal nyit szárnykürtön. Harrell legendás tanár volt, de a hangszer lírai oldalának is igazi mestere – feltehetően épp ezért választotta a fényes dallamíveket mutató trombitás. Pecze színpadra hívja Szőke Nikit, akit viszont nemrég Michel Legrand választott ki és kísért ugyanebben a házban, csak egy még nagyobb színpadon. Magabiztos, dögös scattelés következik a két nagy Legrand-sláger körül. A trombitatrió egy-egy Clifford Brown- és Dizzy Gillespie-örökzölddel lép elő a nagy elődök előtti újabb főhajtás jegyében. A Night In Tunisia egészen felforrósítja a hangulatot, és mindhárom szólista kitesz magáért a biztos kezű Subicz-hangszerelésben. Érezni a rutint, hogy Subicz a Modern Art Orchestrában (MAO) szerzőként és arranzsőrként is dolgozik. Következő szólója érdekes, egy alig ismert Miles Davis-témát játszik, magát kíséri elektronikával, de ő is érzi, hogy izgalmasabb, amit a társaival csinál („…hogy valami rendesebbet is játsszunk”). Színes, szélesvásznú autós üldözés következett, ugyanolyan szellemesen és hatásosan komponált darab, mint Subicznak a feleségéhez írt, a MAO repertoárján is hallható szerzeménye. Subicz az akkordmenetek mestere. Az átvezetés után a másik virtuóz, Koós-Hutás, akinél a ritmizálás elsődleges fontosságú, lényegében saját, ET-nek nevezett produkciójával töltötte ki saját blokkját. A hetvenes években gyökerező zenék az elektronikusan modulált trombitával lesznek maiak. Leginkább a Robert Glasper Experiment jutott róla eszembe, csak persze Koós-Hutásnak nincs szüksége rá, hogy mástól vegyen ötleteket, Mc Zeekkel és Kovács Réka énekesnővel színesített produkciója teljes sikerrel debütál.

A Koós-Hutás-féle fináléban (Crazy Race) és – a Brecker Brothers által ezeknek a harminc körüli férfiaknak a születésével nagyjából egy időben slágerré tett – Some Skunk Funkkal a ráadásban viszont teljesen homogenizálták a közönségüket: már mindegy volt, hogy valaki amúgy Armstrong, Randy Brecker vagy Till Brönner felvételeivel teszi teljessé hangulatos pillanatait. Gála volt abban az értelemben is, ahogy egy-egy verseny után a korcsolyázók még egyszer ellejtik kűrjüket, és azért is, mert zeneileg a legelegánsabb öltönyeikbe bújtak mind a hárman. Miközben a Müpa meghívása, hogy most újra egy színpadra álljanak, akár rosszul is elsülhetett volna, az egyik legmacsóbb dzsesszhangszer, a trombita virtuózai a legényes vetélkedés helyett előzékenyen és valódi tisztelettel kapaszkodtak össze egymással és a kísérő zenekarral. Miközben sok ilyen gála haknizásba fullad, az itt premierként előadott produkciók, a stílusok változatossága, a részletekre kiterjedő profizmus és az alapos próbafolyamat ritkán látható komplett koncertélményt eredményezett.

Trumpet Summit: Koós-Hutás–Pecze–Subicz; Müpa, Fesztivál színház, január 20.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.