Fényképezés: Tükörtöredék (Sajtófotó ´96)

  • 1997. március 27.

Zene

Ismét megnyílt, most már hagyományos helyén, a Néprajzi Múzeumban a múlt évre visszatekintő sajtófotó-kiállítás. A hazai képtermés a nemzetközivel együtt látható; a nézők a World Press Photo időszerű képválogatásának megismerése után találkoznak a magyar fényképekkel. Újra megjelent Az év fotói kötet, ezúttal a 96-os. Napvilágot látott egy régi előzményre épült új szakmai lap is, a Fotográfia.
Ismét megnyílt, most már hagyományos helyén, a Néprajzi Múzeumban a múlt évre visszatekintő sajtófotó-kiállítás. A hazai képtermés a nemzetközivel együtt látható; a nézők a World Press Photo időszerű képválogatásának megismerése után találkoznak a magyar fényképekkel. Újra megjelent Az év fotói kötet, ezúttal a 96-os. Napvilágot látott egy régi előzményre épült új szakmai lap is, a Fotográfia.

Megnyugtató tények; olyannak tűnik ez, mint amikor az ember kinyitja kedvenc lapját, s elégedetten nyugtázza, minden a helyén van: vezércikk, tárca (atyavilág, mikori lapról is beszélek?) s a többi rovat írásai.

A gond

csak az, hogy a kiállítás és a fotókönyv esetében több elszánt ember sziszifuszi előkészítő munkája, pénz utáni hajszája folyik évről évre, mire leírható: megnyílt, megjelent és így tovább, és így tovább. Az eredmény mind a nagyközönség, mind a szakma szempontjából nagyon fontos. Ámde: jól van ez így? Tudjuk-e, mennyivel lett szegényebb a magyar sajtófényképezés, hogy tehetséges fotográfusok kiállítást, könyvkiadást és mindenekelőtt anyagi támogatást szerveznek a fényképezés mellett, alkalmasint helyett? Az a szervezet, amit most Magyar Fotóriporterek Kamarájának hívnak, máris túl sok áldozatot hozott ahhoz, hogy ne lehetne látni: profi apparátus nélkül ez a munka hosszú távon csak a tartalom sérelmére folytatható.

Milyen a magyar sajtófotó képe 1996-ra visszatekintve? Ha élve az alkalommal, nemzetközi összehasonlítást teszünk, úgy tűnik, a magyar sajtófotó kínálta látvány kevésbé izgalmas, mint amit a World Press Photo mutat, és nem annyira szörnyű, mint a nagyvilág arca. Rossz is ez, meg jó is, de hát a bővebb kínálatból nagyobb "szóródás" következik, a dolognak ez a része természetes. Ezenkívül a nyugati sajtófotósok lehetőségei (anyagi, szervezeti, technikai) általában sokszorosan jobbak, mint a magyarokéi, bár az utóbbi időszak változásai folytán a különbség valamelyest csökkent.

A kiállítás fotográfiái sajtófüggvényű képek. Ez kézenfekvőnek tűnik, bár a jobb memóriával megvertek még emlékeznek arra, hogy a sajtófotó nem mindig jelentett sajtóban megjelenő fotót. Egyszer, amikor az első számú kultúrpolitikus meglátogatta az Új Tükört, az ott történtekről készült képriport egy sajtófotós-pályázaton díjat nyert, de sajtóbeli megjelenése szóba sem jöhetett - hát, az volt a pszeudo-sajtófotó. A pszeudo mint olyan nem tűnt el egészen. Másképp él. Mert: van-e manapság igazi - sajtószakmai mérce alapján folyó - verseny a hazai lapok között? Számít-e ezen a vetélkedőn a sajtófotó minősége? Versenyképesebb-e egy újság, ha jobbak a fotói? Tudjuk, hogy a mozgatórugók némileg másfélék. Mostanság a verseny

többnyire pszeudo

Látszik is a képanyagon. Leginkább a hiányokon, mert ami látható, az a sajtófotó 1996-os tükre. Valószínű, hogy a 130 fotográfus által beküldött 1712 képből nem lehetett volna sokkal erősebb kollekciót kiállítani.

Viszont a múlt esztendő tükréből - mert elég kézenfekvő, hogy az év sajtófotótárlatának annak kell(ene) lennie - csak egy kis darabot láttam. Találkozhattunk például két, Suchman Tamást bemutató képpel, az egyiken zongorázótudományát tanúsítja, tréfálkozva, a másikon arcát takarva távozik, alighanem komolyan. Egy kép Tocsik Mártát ábrázolja, nem a látványnak megfelelő kommentárral; ez utóbbi egy másik gond. De hát, az isten szerelmére, ő volt ennek a dolognak a lényege? - mint bőven tudjuk: inkább csak valamelyes látszata. Más: Orbán Viktor erőnléti edzést tart. De ami e mögött van: abból csak ennyi látható? Ismét más: művészet, kulturális élet. A díjnyertes képsor fényképein - igazán artisztikus módon - fokozatosan ölt látható testet egy aktmodell. És a magyar kultúra, művelődés teste 1996-ban? Vajon milyen volt?

Úgy gondolom, lett volna mit fényképezni. Nem tűnt fel? nem kellett, szerkesztőségeknek nem?, az újságolvasóknak nem? Nagy-nagy hiányérzet maradt. Másfelől némi feleslegérzet. Már ami a képkommentárokat illeti. Ez is a szakma része, esetenként úgy tűnik: meg kellene tanulni. Némelyik szöveg bántóan "túlírt", a kevesebb vagy a semmi helyénvalóbb lett volna.

Azért örvendezzünk!

Van sajtófotó-kiállítás, és tudhatjuk, miben lehetne jobb. Érzékelhető, hogy a szervezők menedzselni akarták az ifjú fényképészeket, az ilyet csak üdvözölni lehet. Végre egy fotográfiai szerveződés (a kamara), amelyik nem eltaposni, hanem felemelni kívánja saját utánpótlását. De azért számos tapasztaltabb - hogy ne mondjam: idősebb - fotográfus nevét és munkáit is szívesen láttam volna a múzeumban, nem a fiatalok helyett, mellettük. Talán a lényegláttatásban erősebb lett volna a tárlat. Esetleg jövőre.

A kiállítás miatt gyalog sétáltam át a Lánchídon. Március tizenötödike volt, dél. A Margit-sziget felőli oldalon a híd majdnem minden zászlóját letörték valakik. A zászlórudak nem pálcavastagságúak voltak. Két lobogó még ott hevert a híd gyalogjáróján, a többinek már nyoma veszett. Lesz-e olyan sajtófotónk 1997 végére, amely elmélyül a válaszkeresésben? Vagy csak a zászlórudak csonkjait fogjuk látni?

Albertini Béla


Díjak

Hír kategória: I. díj: Hegedűs Ákos (Kurír), II.: Cseke Csilla (Népszava), III.: Szabó Barnabás (Népszabadság)

Képriport: I.: Ifj. Sopronyi Gyula (Blikk), II.: Spolák Zsuzsa (Reform), III.: Fazekas István (Blikk)

Portré: I.: Tapolcsányi Éva (Népszava), II.: Koncz Zsuzsa (szabadfoglalkozású), III.: Fazekas István (Blikk)

Fotóesszé: I. és III. kiadatlan, II.: Schiller Zsuzsa (Esti Hírlap)

Zsáner: I.: Hajdu András (Népszava), II.: Szabó Róbert (MTI Fotó Kft.), Soós Lajos (MTI Fotó), III.: Velledits Éva (Népszabadság)

Művészet, kulturális élet: I.: Eifert János (szabadfoglalkozású), II.: Varga László (Mai Nap), III.: Vértes György (Blikk)

Sport: I.: Harsányi Péter (Népstadion és Intézményei), II.: Balázs Attila (Kelet-Magyarország), Tumbász Hédi (Blikk)

Természet, környezetvédelem: I.: F. Tóth Gábor (Cash-Flow), II.: H. Szabó Sándor (MTI Fotó), III.: Hajdu András (Népszava)

Különdíjak: a Magyar Hírlap Escher Károly-díja: Tapolcsányi Éva (Népszava), a Sajtószakszervezet Munkácsi Márton-díja: Fazekas István (Blikk), az Axel Springer Magyarország Kiadó különdíja: Barna Sándor (MTI Fotó), a Kodak Kft. különdíját a legfiatalabb jutalmazott, Tumbász Hédi kapta

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.