Film: Üzen a pornó (Milos Forman: Larry Flynt, a provokátor)

  • 1997. március 27.

Zene

Megnyugtató újra megbizonyosodni arról, hogy az az ember, aki nagyon jó filmeket is tud csinálni, az a jó oldalon áll, erkölcsileg kikezdhetetlen, felvilágosult, tiszta, nyitott és régimódi gondolkodású ember. Ez újra meggyőzhet arról a hiú ábrándról, hogy a művészetben és erkölcsben való tehetség feltételezik egymást, és a gonoszokból legfeljebb csak fűzfapoéták meg giccsfestők válhatnak. A különféle zsoldokba állt nagy tehetségek mind csak kivételek, remélhetjük, és Milos Forman, a fehér holló, végre a szabályt erősíti.

Megnyugtató újra megbizonyosodni arról, hogy az az ember, aki nagyon jó filmeket is tud csinálni, az a jó oldalon áll, erkölcsileg kikezdhetetlen, felvilágosult, tiszta, nyitott és régimódi gondolkodású ember. Ez újra meggyőzhet arról a hiú ábrándról, hogy a művészetben és erkölcsben való tehetség feltételezik egymást, és a gonoszokból legfeljebb csak fűzfapoéták meg giccsfestők válhatnak. A különféle zsoldokba állt nagy tehetségek mind csak kivételek, remélhetjük, és Milos Forman, a fehér holló, végre a szabályt erősíti.

A Larry Flynt ugyanis a közösségben élő ember alapkérdéseiről szól, és alapválaszt ad. Főhőse pornográf lapkiadó és mocskos disznó, akit, miközben ő fokozatosan felvirágoztatja kétes üzletágát, álszent erénycsőszök támadnak és próbálnak állandóan betiltani, ő pedig kiáll a jogaiért, nem hagyja magát - míg végül igazságot szolgáltatnak neki.

Forman elég öreg ahhoz, hogy többféle totalitárius cenzúrát ismerhessen. Joga van egy tanmesére a leállíthatatlan és befoghatatlan nagy szájról meg egy fura ember öntörvényéről. Nem arról, hogy van-e esélye a kisembernek a nagyok ellen, hanem arról a kisemberről, aki elhiszi, hogy van. Az ilyesmi egyformán ritka kincs az összes modern földrészen, vagyis a rendező összes hazájában. Odaát, Amerikában talán arra kell emlékeztetni sokakat, hogy ne vegyék magától értetődőnek azt, ami egyáltalán nem szükségszerű, itt mifelénk meg a biztatásra van szükség: nem a küzdelem fontosságát, hanem a győzelem lehetőségét, az államilag, bírósági ítéletben szállított happy endet jó (érdekes) megtanulnunk.

Az eredeti, valódi Larry Flyntet, a gyanús alakot, akinek élete a történet modelljéül szolgált, talán e lecke alapján látta Václav Havel is vendégül. Állítólag órákon át beszélgettek. Talán disznó vicceket meséltek egymásnak - a két, többé-kevésbé győztes szabadságharcos csata után. Milyen érdekes: az egyik éppen börtönben ült akkoriban, amikor a másik a jogaiért harcolt, hogy ne tilthassák el a csupasz fenekek közzétételétől. Hát erről van itt szó - egy formás fenék nincs is olyan messze a politikától.

Az előzőekből nem szükségképp következik, mégis így van: ez a film akkor nem jó, amikor erkölcsről, üzenetről, harcról szól. De szerencsére más is van benne. Embereket látunk, sőt sorsokat, a legtöbbet pedig egy pasast, akit egyik türelmetlen, önjelölt cenzora - lesből, puskával - örökre megnyomorított. A hős tolószékben ül, és jobb híján mániákusan harcol az igazáért, miközben elszáll felette az idő: eltelik vagy harminc év, és ezt ő sok jogi és meggazdagodási csatája közepette csak akkor veszi észre, amikor meghal a nő, aki a legtovább bírta mellette. Az a pillanat, amikor mégis rájön: dráma. Film a nagykönyvből. Sűrű, sokatmondó, és csak az veszi észre, aki akarja.

Ez így együtt, a köz- és a magánszál pedig a hatvanas évek (Forman évtizede) nagyszájúságának emlékműve, a hité és a lázadásé, meg ami közte van. És mementója annak is, ami utána következik: mert mindez elmúlt, slussz-passz, más idők jöttek, másfajta raj. Ez az alak meg, aki a film szerint nem tudott kilépni belőle, már egyáltalán nem tud lépni. De azért - és ez is a rendező javára írandó - sajnálnunk sem kell. Nem nagy generációs múltidézésre megy ki a játék. Minden út a kilencvenes évekhez vezet: a néző nem szabadulhat a gyanútól (és ez, gondolom, az alkotók szándéka is), hogy a hős egész szabadságharcát csupán azért vívta, hogy egy kis nyilvánossághoz jusson általa: növelje malac magazinja példányszámát és vele a bevételt. Ez a pasas nem Berger, sem McMurphy (pedig tűnhetne e kettő keverékének), az egész lázadás és jogvédelem csak ravasz reklámfogás talán.

Mindegy. Ha értem is harcol.

Deutsch Andor

The People vs. Larry Flynt, 1996, 134 perc; rendezte: Milos Forman; írta: Scott Alexander és Larry Karaszewski; operatőr: Philippe Rousselot; zene: Thomas Newman; szereplők: Woody Harrelson, Courtney Love, Edward Norton; forgalmazza az InterCom


Milos Forman filmjei

1955: Bízza csak rám! (Nechte to na mne), r. Martin Fric - a forgatókönyv társszerzője

1956: Automobil nagypapa (Dedecek automobil), r. Alfréd Radok - rendezőasszisztens + színész

1957: Kutyakölykök (Stenat), r. Ivo Novák - társ-forgatókönyvíró és rendezőasszisztens

1963: Meghallgatás (Konkurs) - rendező + társ-forgatókönyvíró

Fekete Péter (Cerny Petr) - rendező + társ-forgatókönyvíró

1965: Egy szöszi szerelme (Lásky jedné plavovlásky) - rendező + társ-forgatókönyíró

Jól fizetett séta (Dobre placená procházka) - tévéfilmrendező + társ-forgatókönyvíró

1967: Tűz van, babám! (Horí, má panenko!) - rendező + társ-forgatókönyvíró

1971: Elszakadás (Taking off) - rendező + társ-forgatókönyvíró

1972: Visions of Eight - Decathlon - rendező (dokumentum)

1975: Száll a kakukk fészkére (One Flew Over the Cuckoo´s Nest) - Oscar-díj

1979: Hair

1981: Ragtime

1984: Amadeus - Oscar-díj

1986: Heartburn, rendező Mike Nichols, tévéfilm - színész

1989: Valmont

New Year´s Day, rendező Henry Jaglom - színész

1997: The People vs. Larry Flynt

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.