fesztivál - XIII. MAGYAR KARIKATÚRA MÛVÉSZETI FESZTIVÁL

  • Kovács Bálint
  • 2009. április 23.

Zene

Fesztiválról valójában szó sincs: a Magyar Kultúra Alapítvány ürességtől kongó székházában még a villany sincs felkapcsolva, az egyik padon eldobott banánhéj rohad a karikatúrák mellett, néhány rajz gyűrött papíron van kiállítva (harmaduk egyébként derékmagasságnál is lejjebb), sőt az egyik hiányzik is a falról, csak egy cédula jelöli a helyet. Az idei kiállítás címe: Benne vagyunk! Öt éve az Európai Unióban - a bántóan közhelyes téma volt az ára a Külügyminisztérium jelentős anyagi támogatásának, amit azóta nyilván meg is bántak: a rajzok többsége ugyanis EU-ellenes.
Fesztiválról valójában szó sincs: a Magyar Kultúra Alapítvány ürességtõl kongó székházában még a villany sincs felkapcsolva, az egyik padon eldobott banánhéj rohad a karikatúrák mellett, néhány rajz gyûrött papíron van kiállítva (harmaduk egyébként derékmagasságnál is lejjebb), sõt az egyik hiányzik is a falról, csak egy cédula jelöli a helyet. Az idei kiállítás címe: Benne vagyunk! Öt éve az Európai Unióban - a bántóan közhelyes téma volt az ára a Külügyminisztérium jelentõs anyagi támogatásának, amit azóta nyilván meg is bántak: a rajzok többsége ugyanis EU-ellenes. Még ha tudjuk is, hogy kritizálni mindig könnyebb (és a közönség is jobban szereti), ez a magas arány akkor is elkeserítõ. Pláne, hogy a kritikák jó része nem okos: a rajzokon visszaköszönõ félelmek eleve is alaptalanok voltak, s az eltelt öt év ezt be is bizonyította. Mégis hemzsegnek az EU-ba lépve arctalanná váló emberek és vonalkóddá változó nemzeti lobogók, a Magyar Terméket agyonnyomó, külföldi címkés, fekete-fehér áruk, meg az EU15 országában diplomájukkal euróért sztriptízelõ lányok. A demagógia dr. Nerhaft Antalné Öt év alatt ennyire jutottunk címû fényképében csúcsosodik ki, amely koszos építõmunkásokat ábrázol - az õ létük igazolná az EU hiábavalóságát.

Pedig a magyar karikatúra jó is tud lenni - ez szerencsére megmutatkozik néhány alkotásban -, és az EU-téma is elbír ötletes, szellemes kritikákat. Szûcs Édua Már öt éve? címû rajza jellegzetes budapesti városképet mutat szemetelõ emberekkel, ápolatlan közterekkel és hasonlókkal: a mentalitás megváltoztatására kevés öt év - talán ötven is az. Marabunál a futópályán a magyar versenyzõ sávja lefelé tartó lépcsõ, de az edzõ biztat: "Az irány jó, a sebesség jó, igyekezz felzárkózni!"

Mire végignézem a kiállítást, már örülök, hogy kicsi az érdeklõdés: jobb, ha senki nem ez alapján ítéli meg a hazai karikatúramûvészetet.

MKA-székház, megtekinthetõ május 10-ig

** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.