film - A provence-i fűszeres

  • - köves -
  • 2009. április 23.

Zene

Már a címben Provence-szal kampányolni fél ház. Ehhez jön még a fűszeresben rejlő kisvárosi jovialitás, és a hátsó sorok is kezdenek megtelni.
Már a címben Provence-szal kampányolni fél ház. Ehhez jön még a fûszeresben rejlõ kisvárosi jovialitás, és a hátsó sorok is kezdenek megtelni. A bor, mámor, boldogság Bermuda-háromszögben elveszni vágyók némi csalódással vehetik tudomásul, hogy a falusias levegõ ezúttal nem az ismerõs sztárorcákat pirosítja, hanem a francia színjátszás bizonyításvágytól fûtött, de Pest s Buda lankáin eleddig kevéssé ismert arcait. A bukolika sem úgy tombol, mint ahogy azt a messzirõl jött ember mozijában megszokhattuk: visszafogottabbak a naplementék, és a helybéliek fogsora sem oly makulátlan, mint amikor a Royal Shakespeare Companyból importált parasztok bölcselkednek a szélesvásznú szántón. A realizmus pecsétjét mégsem sietnénk rásütni a mi fûszeresünkre. Bár nagyon is dicséretes, hogy e jó szándékú, a mozgóárusok nemes hagyományát folytató elbeszélésben a vásárlóerõt csupa hamisítatlan falusi arc alakítja (tán itt térül meg a rendezõ, Éric Guirado dokumentarista elõképzettsége), az eladói oldalon azonban, a sajtok és szalámik közt az elnyûtt generációs vita, egy apa-fiú konfliktus van kibontakozóban. A zord atyai szó ütközik meg sokadszorra a gyökereit megtagadó fiú haragjával, de egy hirtelen betegség következményei (a tékozló fiú veszi át a kerekes közért vezetését) és a romlatlan levegõ sokat tesznek a viszályok rendezéséért. Guirado a jó tanuló elõzékenységével mondja fel a létezõ provence-ializmus leckéjét, bár van abban azért némi csalafintaság is, ha valaki kisközértet prédikál, de szíve közben a kaviárhoz húz.

Az Anjou-Lafayette bemutatója

***

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.