film - A provence-i fűszeres

  • - köves -
  • 2009. április 23.

Zene

Már a címben Provence-szal kampányolni fél ház. Ehhez jön még a fűszeresben rejlő kisvárosi jovialitás, és a hátsó sorok is kezdenek megtelni.
Már a címben Provence-szal kampányolni fél ház. Ehhez jön még a fûszeresben rejlõ kisvárosi jovialitás, és a hátsó sorok is kezdenek megtelni. A bor, mámor, boldogság Bermuda-háromszögben elveszni vágyók némi csalódással vehetik tudomásul, hogy a falusias levegõ ezúttal nem az ismerõs sztárorcákat pirosítja, hanem a francia színjátszás bizonyításvágytól fûtött, de Pest s Buda lankáin eleddig kevéssé ismert arcait. A bukolika sem úgy tombol, mint ahogy azt a messzirõl jött ember mozijában megszokhattuk: visszafogottabbak a naplementék, és a helybéliek fogsora sem oly makulátlan, mint amikor a Royal Shakespeare Companyból importált parasztok bölcselkednek a szélesvásznú szántón. A realizmus pecsétjét mégsem sietnénk rásütni a mi fûszeresünkre. Bár nagyon is dicséretes, hogy e jó szándékú, a mozgóárusok nemes hagyományát folytató elbeszélésben a vásárlóerõt csupa hamisítatlan falusi arc alakítja (tán itt térül meg a rendezõ, Éric Guirado dokumentarista elõképzettsége), az eladói oldalon azonban, a sajtok és szalámik közt az elnyûtt generációs vita, egy apa-fiú konfliktus van kibontakozóban. A zord atyai szó ütközik meg sokadszorra a gyökereit megtagadó fiú haragjával, de egy hirtelen betegség következményei (a tékozló fiú veszi át a kerekes közért vezetését) és a romlatlan levegõ sokat tesznek a viszályok rendezéséért. Guirado a jó tanuló elõzékenységével mondja fel a létezõ provence-ializmus leckéjét, bár van abban azért némi csalafintaság is, ha valaki kisközértet prédikál, de szíve közben a kaviárhoz húz.

Az Anjou-Lafayette bemutatója

***

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.