Film - A porcelánőzike szomszédja - Lars von Trier: Antikrisztus

  • - greff -
  • 2010. november 25.

Zene

Fogadni mernék, hogy Eli Roth álmában sem gondolta volna, hogy renoméját egyszer majd, ha akaratlanul is, maga a nagy Lars von Trier billenti helyre. Az Antikrisztus megtekintése után tengermély rokonszenvvel lehetséges csak a Motel-filmek alkotójára gondolni, aki ugyanúgy a primitív hatásprovokálásban utazik, mint most jeles dán kollégája is, ám ő legalább nem kísérli meg filléres portékáját rétegzett művészetnek álcázni.

Fogadni mernék, hogy Eli Roth álmában sem gondolta volna, hogy renoméját egyszer majd, ha akaratlanul is, maga a nagy Lars von Trier billenti helyre. Az Antikrisztus megtekintése után tengermély rokonszenvvel lehetséges csak a Motel-filmek alkotójára gondolni, aki ugyanúgy a primitív hatásprovokálásban utazik, mint most jeles dán kollégája is, ám ő legalább nem kísérli meg filléres portékáját rétegzett művészetnek álcázni.

Mindazonáltal az is hozzátartozik a dologhoz, hogy von Trier filmjének egyedül azok a zsigeri reakciókat kiváltó villanásai emlékezetesek, amelyek az Antikrisztust messze földön hírhedtté tették - meglehetősen érthetetlenül, hiszen harminc évvel A New York-i hasfelmetsző és több száz szemeteszsáknyi japán, olasz, francia horror után a premier plánban kivitelezett brutális erőszak talán még a cannes-i zsűri számára sem jelenthet nóvumot. Ám ezekben a csonkítási szcénákban legalább van fantázia. Olyan, amilyen egy horrorhoz kell: gátlástalan és diabolikus. Nagyvonalúan számolok, ha azt mondom, húsz másodpercről van szó.

Ami viszont ezen túl a vásznon van, legföljebb végtelen banalitása miatt felkavaró.

Míves karácsonyi popklipeket idéző modorban indulunk: artisztikus monokróm színekbe mártva, puha lassításban látni a szeretkező emberpárt (bevillanó genitáliákkal - húha!), zúg-zeng a Händel-ária, odakint tündérszépen szitál a hó. S közben egy kissrác lassan kisétál az ablakon - játékmackója lágyan puffan a behavazott betonra. A képi stílus megváltozik ezután, de a rendező vaskövetkezetességének hála maradunk az olcsó hatásvadászatban, és vagy háromnegyed órán át gusztálhatjuk a gyermekét elvesztő anya és apa lakásbelsőben végigvonaglott szenvedését. A Férfi (neveket nem kapunk) a racionalitást, a Nő a természetet képviseli - ez utóbbit jelképezi a második, egyben utolsó helyszín, mely (von Trier unikális szimbólumalkotó tehetségét mutatva) nem más, mint egy erdő, mely természetesen sűrű és elég sötét is. Itt, valahai menedékükben (újabb finom utalás: a hely neve Éden), ahogyan ezt egy szerfölött röhejes jelenetben egy róka különösebb kertelés nélkül közli a Férfival, a káosz az úr. És akkor még visszafogottan fogalmazott, hiszen a Nőtől úgy hallottuk, hogy a természet egyenest a Sátán temploma! Így aztán igazán nincs mit csodálkozni tébolyult trancsírozási nekibuzdulásain, bár a rozsdás ollóval lemetszett csikló talán még Lucifer kvártélyában is némiképp karakteridegen túlzás. Persze, ki tudja. Hiszen a nők, ahogyan ezt a zárókép - amelyben a Férfi arctalan asszonyok egész hadával szembesül - előzékenyen közli velünk, bizony megfejthetetlen rejtélyek.

Ezek azért elég buta frázisok ahhoz, hogy ellensúlyként lefegyverző képeket vagy furfangos elbeszélést lehessen elvárni, von Trier azonban mindkettővel adós marad: a haladás lineáris, a beállítások átlagosak, a poétikusnak szánt betétek pedig (például egy reszketeg kismadár testét marcangoló sas látványa) már Terrence Malick híres háborús filmjében (Az őrület határán) is roppantul kínosak voltak, ahonnan a nagy dán kilopta őket.

Lars von Trier filmjét Tarkovszkijnak ajánlja, ám ez nem csupán nagyképű gesztus, de eléggé félrevezető is - hiszen az Antikrisztus sokkal inkább olyan, mintha egy Bergman-paródiát látnánk, amit a rendezői ízlését A passióval bizonyító Mel Gibson dirigált.

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.