film - SZERELMES LETTEM

  • 2010. november 25.

Zene

Az ember, ha úszómedencét épít a villájába, ügyeljen a felhasznált építőanyagra. A túl kemény burkolat életveszélyes.
Az ember, ha úszómedencét épít a villájába, ügyeljen a felhasznált építõanyagra. A túl kemény burkolat életveszélyes. Ugyanez a csempefajta igen alkalmas viszont egy szubtilis mûvészfilm túlbonyolított cselekményének tragikus árnyalatú lezárásához. Jelen esetben a film hõsnõjének érzékeny lelkû fia veri bele csinos fürtökkel telinõtt fejét. Megcsalatva és elhagyva érzi magát, hisz' egy vállalatbirodalom szociálisan érzékeny örököseként nem tudja érvényesíteni humanitárius megfontolásait, s kénytelen eladni a nagyapa nemcsak jólétet, de identitást is megalapozó gyárát, ráadásul hazatérvén azt kell keserûen tapasztalja, hogy legjobb barátja és tulajdon, rajongva szeretett édesanyukája szenvedélyesen egymásba habarodott. Kár Luca Guadagnino filmjéért. Nagyon is értékes munkának indul. Erõs atmoszférája van: a dúsgazdag milánói gyároscsalád szertartásos, rideg dacszövetsége sok fegyelmezett ember közös, a pénzért önként vállalt rabságaként leplezõdik le; a fiatalok romlatlan barátságában, útkeresésében valódi értékek, hiteles szabadságvágy van; ebbe az egészségtelenül tehetõs családba orosz emigránsként bekerült, saját identitását, érzelmeit évtizedekig elnyomó dáma (a filmben nemcsak színészként, de producerként is részt vevõ Tilda Swinton kiváló alakítása) fia barátjával szenvedélyes szerelembe bonyolódván e szerelemben saját legbensõ énjéhez, igaz valóságához viszszataláló küzdelme megélt és megszenvedett... Sok szépség és valódi mélység is van ebben az amúgy meg kínosan túlbeszélt, hosszadalmas, minden szimbolikus gesztust többször megismétlõ, s minden, elõször még hatásos utalást másodszor, sõt harmadszor-negyedszer is kijátszó filmben. Amelyet végül csak agyonvág az ügyetlen halálmotívum, s John Adams ehhez mellékelt, de amúgy valami világháborús-tömeggyilkosságos szörnyûséghez való, hatásvadász zenéje.

Forgalmazza a Szuez Film

***

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.