film - SZERELMES LETTEM

  • 2010. november 25.

Zene

Az ember, ha úszómedencét épít a villájába, ügyeljen a felhasznált építőanyagra. A túl kemény burkolat életveszélyes.
Az ember, ha úszómedencét épít a villájába, ügyeljen a felhasznált építõanyagra. A túl kemény burkolat életveszélyes. Ugyanez a csempefajta igen alkalmas viszont egy szubtilis mûvészfilm túlbonyolított cselekményének tragikus árnyalatú lezárásához. Jelen esetben a film hõsnõjének érzékeny lelkû fia veri bele csinos fürtökkel telinõtt fejét. Megcsalatva és elhagyva érzi magát, hisz' egy vállalatbirodalom szociálisan érzékeny örököseként nem tudja érvényesíteni humanitárius megfontolásait, s kénytelen eladni a nagyapa nemcsak jólétet, de identitást is megalapozó gyárát, ráadásul hazatérvén azt kell keserûen tapasztalja, hogy legjobb barátja és tulajdon, rajongva szeretett édesanyukája szenvedélyesen egymásba habarodott. Kár Luca Guadagnino filmjéért. Nagyon is értékes munkának indul. Erõs atmoszférája van: a dúsgazdag milánói gyároscsalád szertartásos, rideg dacszövetsége sok fegyelmezett ember közös, a pénzért önként vállalt rabságaként leplezõdik le; a fiatalok romlatlan barátságában, útkeresésében valódi értékek, hiteles szabadságvágy van; ebbe az egészségtelenül tehetõs családba orosz emigránsként bekerült, saját identitását, érzelmeit évtizedekig elnyomó dáma (a filmben nemcsak színészként, de producerként is részt vevõ Tilda Swinton kiváló alakítása) fia barátjával szenvedélyes szerelembe bonyolódván e szerelemben saját legbensõ énjéhez, igaz valóságához viszszataláló küzdelme megélt és megszenvedett... Sok szépség és valódi mélység is van ebben az amúgy meg kínosan túlbeszélt, hosszadalmas, minden szimbolikus gesztust többször megismétlõ, s minden, elõször még hatásos utalást másodszor, sõt harmadszor-negyedszer is kijátszó filmben. Amelyet végül csak agyonvág az ügyetlen halálmotívum, s John Adams ehhez mellékelt, de amúgy valami világháborús-tömeggyilkosságos szörnyûséghez való, hatásvadász zenéje.

Forgalmazza a Szuez Film

***

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.