film - SZERELMES LETTEM

  • 2010. november 25.

Zene

Az ember, ha úszómedencét épít a villájába, ügyeljen a felhasznált építőanyagra. A túl kemény burkolat életveszélyes.
Az ember, ha úszómedencét épít a villájába, ügyeljen a felhasznált építõanyagra. A túl kemény burkolat életveszélyes. Ugyanez a csempefajta igen alkalmas viszont egy szubtilis mûvészfilm túlbonyolított cselekményének tragikus árnyalatú lezárásához. Jelen esetben a film hõsnõjének érzékeny lelkû fia veri bele csinos fürtökkel telinõtt fejét. Megcsalatva és elhagyva érzi magát, hisz' egy vállalatbirodalom szociálisan érzékeny örököseként nem tudja érvényesíteni humanitárius megfontolásait, s kénytelen eladni a nagyapa nemcsak jólétet, de identitást is megalapozó gyárát, ráadásul hazatérvén azt kell keserûen tapasztalja, hogy legjobb barátja és tulajdon, rajongva szeretett édesanyukája szenvedélyesen egymásba habarodott. Kár Luca Guadagnino filmjéért. Nagyon is értékes munkának indul. Erõs atmoszférája van: a dúsgazdag milánói gyároscsalád szertartásos, rideg dacszövetsége sok fegyelmezett ember közös, a pénzért önként vállalt rabságaként leplezõdik le; a fiatalok romlatlan barátságában, útkeresésében valódi értékek, hiteles szabadságvágy van; ebbe az egészségtelenül tehetõs családba orosz emigránsként bekerült, saját identitását, érzelmeit évtizedekig elnyomó dáma (a filmben nemcsak színészként, de producerként is részt vevõ Tilda Swinton kiváló alakítása) fia barátjával szenvedélyes szerelembe bonyolódván e szerelemben saját legbensõ énjéhez, igaz valóságához viszszataláló küzdelme megélt és megszenvedett... Sok szépség és valódi mélység is van ebben az amúgy meg kínosan túlbeszélt, hosszadalmas, minden szimbolikus gesztust többször megismétlõ, s minden, elõször még hatásos utalást másodszor, sõt harmadszor-negyedszer is kijátszó filmben. Amelyet végül csak agyonvág az ügyetlen halálmotívum, s John Adams ehhez mellékelt, de amúgy valami világháborús-tömeggyilkosságos szörnyûséghez való, hatásvadász zenéje.

Forgalmazza a Szuez Film

***

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.