film - A SIVATAG VIRÁGA

  • - kg -
  • 2010. május 27.

Zene

Két főszereplőnk van; az egyik a hajdani szupermodell, a másik a női nemiszerv-csonkítás. Mivel az utóbbi az előbbivel, a szomáliai születésű Waris Dirie-vel, a kilencvenes évek kifutóinak egyik legnagyobb sztárjával esett meg, a nagyra törő játékfilmeseknek valami olyas formát kellett találniuk, ami nemcsak elbírja, de valahogy egységbe is forrasztja a fényes karriertörténetet és a barbár gyakorlat elleni felszólalást.
Két fõszereplõnk van; az egyik a hajdani szupermodell, a másik a nõi nemiszerv-csonkítás. Mivel az utóbbi az elõbbivel, a szomáliai születésû Waris Dirie-vel, a kilencvenes évek kifutóinak egyik legnagyobb sztárjával esett meg, a nagyra törõ játékfilmeseknek valami olyas formát kellett találniuk, ami nemcsak elbírja, de valahogy egységbe is forrasztja a fényes karriertörténetet és a barbár gyakorlat elleni felszólalást. Ms. Dirie önéletírásából kiindulva az alkotók egy egész és két félmunkát tettek le az asztalra. A kerek egész a szegény szomáliai lány felemelkedése, melyet körülbelül a Sztárom a párom modorában sikerült megoldani, olyannyira akkurátusan, hogy még Rhys Ifans szakasztott mása is elõkerül, Hugh Grant bohókás húgocskájának szerepét pedig Mike Leigh felfedezettje, Sally Hawkins adja elõ, a Londonban éhezõ hajléktalan szépség szobatársaként. Ehhez a kifacsart Notting Hill-performanszhoz jön két fél mû: az egyikben azt láthatjuk, hogy Afrika egy szép és brutális, brutális és színes, színes és vad, vad és szép (imádott-gyûlölt stb.) kontinens, a másikban pedig magát a megcsonkítás gyakorlatát, és azt a döbbenetet, melyet a hõsnõ története vált ki mit sem sejtõ nyugati hallgatóságából. Mindez így együtt, érzelmes zenei kísérettel megsegítve, elég bizarr, de tulajdonképpen hatásos egyveleg. Mint ügyfilm A sivatag virága kétségkívül célba talál, sok nézõi kéz fog ökölbe szorulni a csonkításos jelenetnél. Ilyen borzadály láttán végül is nem sokat számít, hogy ami elõtte volt, és utána lesz, nos, giccs az, de nagyon.

Forgalmazza a Szuez Film

***

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.