Film - Halottnak a csók - Ole Bornedal: Csak egy szerelmesfilm

Zene

Hősünk éppen halni készül, de filmes hullajelölt lévén előbb még rágyújt egy sztorira, amiből kiderül, mi juttatta e 2 gyerek/4 kerék családapát lőtt sebekkel az esőáztatta aszfaltra. Bár a helyszínelők már úton vannak, nem mondhatni, hogy elsietné a dolgot, saját, gyorsan terebélyesedő vértócsájában fekve sem enged a történetmesélés újkori kibúvóinak. Vajon tudja-e e szimpatikus hullaaspiráns, hogy azzal, amit tesz (biztosan ölő lőtt sebbel visszaemlékezik), régi, nagy hagyományokat folytat? Köves Gábor

Hősünk éppen halni készül, de filmes hullajelölt lévén előbb még rágyújt egy sztorira, amiből kiderül, mi juttatta e 2 gyerek/4 kerék családapát lőtt sebekkel az esőáztatta aszfaltra. Bár a helyszínelők már úton vannak, nem mondhatni, hogy elsietné a dolgot, saját, gyorsan terebélyesedő vértócsájában fekve sem enged a történetmesélés újkori kibúvóinak. Vajon tudja-e e szimpatikus hullaaspiráns, hogy azzal, amit tesz (biztosan ölő lőtt sebbel visszaemlékezik), régi, nagy hagyományokat folytat? De még mennyire tudja: a megbékélt menthetetlenek nyugalmával szemléli önmagát és a műfajt, ami ily rútul elbánt vele. Most az egyszer nincs is ebben semmi belemagyarázás, a lassan elillanó élet utolsó pillanataiban valóban műfajt emlegetnek, rejtélyekkel kikövezett, érzelmes bűntörténetet. Szokatlan búcsú, különösképpen, hogy nem egy filmesztéta búcsúzik a szeretteitől (és rád, drága film noir, mert mindig jó voltál hozzám, aranyozott tolltartómat hagyom), hanem egy filmtörténetileg romlatlan civil mormolja jól hallhatóan a bűnfilmek egyik fő alapszabályát: nő nélkül nincs noir. Mint látni fogjuk, tényleg nincsen, az egyik (a megunt-biztonságos) már érkezik is, hogy elsirassa a szeretett áldozatot, míg a másik (az izgalmas-kockázatos) felbukkanására egy kicsit várni kell. Az viszont már e pazarul megkomponált haldoklás-jelenetből is világosan látszik, hogy ez egy olyan "kiszólós film" lesz - nagy ész persze nem kell hozzá, hisz épp most szólt ki a hulla, és adott korrekt műfaji tájékoztatást az elkövetkező közel két órára. A kiszólós filmet rendszerint ketten készítik: az, aki csinálja és az, aki tanítja, jelen esetben Ole Bornedal testesíti meg mindkettőt. Patinás név, inkább a fiúk, mint az atyák nemzedékéből, ám a nagy skandináv boom (a D betűs szót talán hagyjuk ma) magyar nyelvterületen esedékes emlegetésekor valahogy mégsem az ő neve szokott felmerülni. Ennek, túl az egyszerű feledékenységen, talán az is oka, hogy hozzánk épp a kiugrást jelentő, még dán színekben készült Nattevagten (Éjféli játszma) nem jutott el, bezzeg a hollywoodi remake-je (Bornedal rendezte azt is), meg egy olyan "most aztán megmutatom" európai szuperprodukció (Dina vagyok), amibe csak bukni lehetett. A sarki téka felől nézve a Csak egy szerelmesfilm kimeríti a gyökerekhez irányuló visszatérés tényállását, még az Éjféli játszma hullaházas vonulata is felbukkanni látszik benne, de a puffadt tetemek ezúttal csak a kínálatban szereplő egyik kulisszát jelentik; a munkahelyit. Hősünknek szabad bejárása van a proszektúrára, hisz foglalkozására nézve bűnügyi fotográfus, ezt leszámítva azonban sem vágyaiban (messzi tájak, kalandor életek), sem jelzálogkölcsönében nem különbözik a hozzá hasonló, lakóparki életfogytosoktól. Bizonyára az általános jólét jele, hogy Bornedalnál szinte mindenki, dúsgazdag és kispolgár ugyanazzal a hévvel kéri ki magának a kiszámítható élet biztonságát, sőt egyszer még valami olyat is találnak mondani, hogy micsoda kispálya dánnak lenni. Ezek azonban épp csak megpendített, ha akarom, észreveszem húrok, minden ilyen kiszólást és minden másmilyent is hamar elnyel a felcsavart hangerőn bömböltetett thriller-operai aláfestés. Ha akarom, észreveszem - ez itt a játék lényege, de ez sem afféle titkos, a közönség feje fölötti üzengetés a zsűri irányába, hanem nyílt program, műfaji üvegzseb. Észreveszed, ha akarod például, hogy épp csak milliméterekre vagyunk egy pirospozsgás bohózattól, egy olyantól, amiben a zenész felemás cipőt hord, és mindenki azt hiszi, hogy a gitártokjában gépfegyvert cipel. Ugyanez erős melodrámai színezettel: Jonas, a teszetosza hullafotós épp iskolába szállítaná kis családját, amikor egy közúti baleset vétlen előidézőjeként akaratlanul is belecsöppen az idegen kocsiból kirepülő szépség (íme, itt a másik nő is) életébe. Bűnbánó kórházi vizitje alkalmával a rokonság nem hagy időt a magyarázatokra, azonnal Jonas nyakába borul, és mint a kómában fekvő lány szerelmét kezdik lapogatni. Épp csak a gitártok hiányzik a jelenetből, de Bornedal ennél is tovább megy: vaksággal sújtja az idővel magához térő leányzót, és még egy múmiát is előrángat valahonnan, a rémfilmek titkos fiókjából, hogy az mint rejtélyes tolószékes kísértsen a pislákoló neonokkal megvilágított kórházfolyosókon. Alighanem egy magát rendezőnek mondó Houdinivel van dolgunk, aki egyik drámai szabadulószámból esik a másikba, aztán mindből kivágja magát, de meghajolni csak a legvégén hajol meg, akkor is inkább csak biccent egy diszkrétet. Bornedal végigviszi a drámát, miközben a papírforma szerint már rég egy pezsgővel fellocsolt farsangi műsor közepén kellene járnunk, ahol együtt ropja a végzet asszonya és a baltás gyilkos, miközben a szerelmesek az asztal alatt jegygyűrűt váltanak.

Sportteljesítményként sem utolsó, amit e dán összehoz, és még csak azt a szívességet sem teszi meg, hogy tisztázza saját filmjéhez fűződő viszonyát. Õsrégi banalitásokkal játszik, hol teljes odaadással, hol enyhén tanáros, műfajizélgetős távolságtartással. Szereplői néha megjegyzést tesznek a történetre, mint bejegyzett munkahelyükre, máskor viszont gyorsabbak, mint a műfajellenőrök, és tesznek az akadémikusan előírt jó modorra. Szeszélyes viselkedésüket látva erős a gyanúnk, hogy filmhez van szerencsénk, ám ha mégsem, üsse kő: előbb-utóbb valaki majd csak kiokoskodja, mi a fenén szórakoztunk ilyen remekül.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”