tánc - LÁZ (FEBRE)

  • Sisso
  • 2010. május 27.

Zene

A brazil Membros Company hiphop-táncelőadása szociális és politikai anziksz, szeretettel és hittel Dél-Amerikából. Zenés-táncos üzenet a távoli, egzotikus világból, amely a napfényes szegénységről, erőszakról és szegregációról tudósít, s ehhez az érintett fiatalokhoz legközelebb álló mozgásrendszert, az utcai táncot használja eszközül.
A brazil Membros Company hiphop-táncelõadása szociális és politikai anziksz, szeretettel és hittel Dél-Amerikából. Zenés-táncos üzenet a távoli, egzotikus világból, amely a napfényes szegénységrõl, erõszakról és szegregációról tudósít, s ehhez az érintett fiatalokhoz legközelebb álló mozgásrendszert, az utcai táncot használja eszközül.

Mire tapsra lendülne a közönség tenyere, a látványos koreográfia rendre a darabjaira hull, a ritmust pedig csak a lemezjátszó recsegése szolgáltatja a profi tört ritmusok vagy a nemzeti rap erõfitogtató futamai helyett. Vadromantikától, karneválos ujjongástól, az energikus hiphoptánc hivalkodó kunsztjaitól is mentes az elõadás. Egyszerû fehér házfal a háttér, szárítókötél, gyertya, sivár hátsóudvar a díszlet, maximum a fények "öltöztetik" az elõadást, amelyben egy nõ és öt férfi táncos sportos utcai öltözékben meséli el, hogy nincs szebb jövõ. Ámulatba ejtõ a lendület és a táncosok képességei, de egy pillanatig sem érezhetjük magunkat repetitív unalomba forduló táncpárbajon. A szereplõk fullkontakt akciói a bandaháborúk és a családon belüli erõszak sokkoló jeleneteit, a kábítószertõl elfajzott élet szomorú képeit mutatják fel. Meglehetõsen színes világ ez mégis, mozgásban lévõ, sokrétegû. Taís Vieira koreográfus, valamint Paulo Azevedo rendezõ erre alapított társulatot. Maguk köré gyûjtötték a különbözõ hátterû fiatal táncosokat, finomították a mozdulataikat, lekottázták a rejtett társadalmi dinamikákat, és ebbõl építettek templomot. A lázas vitustánc, a töredezetten egymásra épülõ szinkronmozgások, a dramatizált duettek lettek a zsoltáraik. A megvilágosodásra éhes sötét falak közé vetõdõ fényfolyosók, a por formájú kábítószert felelevenítõ szûk fénycsíkok erõsítik a narkotikus drámát, élesítik a társadalmi látleletet. A brutális tánc itt a brutalitás elleni könyörgés, a demonstráció ékes eszköze lett.

Trafó, május 20.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.