film - VÉNASSZONYOK NYARA

  • Békés Bálint
  • 2009. szeptember 3.

Zene

Gianni hatvan felé járó magányos római férfi, mindennapjait az anyja gondozásával tölti. Anyagi problémái miatt elvállal két napra egy másik idős hölgyet is, de érkezik pluszba még két öregasszony. A film tehát harsány vígjáték is lehetne, de mégsem az, ami leginkább a főszereplő és író-rendező Gianni Di Gregorio művészi alkatából következik.
Gianni hatvan felé járó magányos római férfi, mindennapjait az anyja gondozásával tölti. Anyagi problémái miatt elvállal két napra egy másik idõs hölgyet is, de érkezik pluszba még két öregasszony.

A film tehát harsány vígjáték is lehetne, de mégsem az, ami leginkább a fõszereplõ és író-rendezõ Gianni Di Gregorio mûvészi alkatából következik. Figuráit nem azért tereli egy helyszínre, hogy a félreértésekbõl és érdekellentétekbõl adódó labdákat lecsapja, s az alaphelyzetet sem a cselekmény kiindulópontjának tekinti, inkább magukat a figurákat tartja lényegesnek.

Gianninak nemhogy nincsenek terhére a 90 év körüli asszonyok, minden mozdulatában ott van a szeretet és tisztelet. Ám mindezt nem a kötelezõ udvariasság mondatja Di Gregorióval, a rendezõ inkább ironikusan, egy kis éllel beszél az öregedés elutasításáról és a fiatalság iránti nosztalgiáról. Kifejezõek és õszinték a Giannit magányosan ábrázoló pillanatok, alig tudunk róla valamit, csak találgathatunk felõle.

Di Gregorio elsõ rendezésének végeredménye személyes és szeretetteli, idõnként megkapó mû, filmként azonban sajnos nem állja meg a helyét, inkább a rendezõ szép és emberséges gondolatainak gyûjteménye.

Forgalmazza a Cirko Film - Másképp Alapítvány

***

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.