film - HAJSZA A FÖLD ALATT

  • - köves -
  • 2009. szeptember 3.

Zene

A '74-es eredeti (rendezte: Joseph Sargent) David Shire húzós főcímzenéjével kezdődött, és egy filmtörténeti tüsszentéssel ért véget, a kettő között pedig Walter Matthau gyűrött arculatáé és rikító sárga kravátlijáé volt a főszerep, meg egy New York-i metrókocsié, melyet álbajuszos fegyveresek (a Tarantinót is megihlető Blue, Green, Grey és Brown urak) kerítettek hatalmukba. Ahhoz képest, hogy Matthau már a legelső percekben bohózati tempóra kapcsolt, a végére egész belevaló thrillerré fajultak a dolgok.
A '74-es eredeti (rendezte: Joseph Sargent) David Shire húzós fõcímzenéjével kezdõdött, és egy filmtörténeti tüsszentéssel ért véget, a kettõ között pedig Walter Matthau gyûrött arculatáé és rikító sárga kravátlijáé volt a fõszerep, meg egy New York-i metrókocsié, melyet álbajuszos fegyveresek (a Tarantinót is megihletõ Blue, Green, Grey és Brown urak) kerítettek hatalmukba. Ahhoz képest, hogy Matthau már a legelsõ percekben bohózati tempóra kapcsolt, a végére egész belevaló thrillerré fajultak a dolgok. Nos, ez, akárhogy is fénylik manapság, a maga idejében maga volt a tisztes másodvonal. Ugyanennek a vonalnak ma Tony Scott az egyik élmunkása, akinek a dobhártya-hasogatáson és a vizuális matyóhímzõ-technikákon túl még soha semmi nem jutott eszébe a rábízott anyagról. Matthau karakterépítõ nyakkendõjének szerepét a metróeltérítõ John Travolta harcsa-biker-bajsza veszi át, az utasok életéért követelt összeg egyrõl tízmillióra ugrik, de maradt az egyórás teljesítési idõ. Ez mind szép és helyes, csakhogy semmi sem bírja ellensúlyozni Scott mélyen gyökeredzõ félelmét az emberi tényezõktõl. Különösen tart szegény a megállók népétõl: azt a vizuális pánikot, ami akkor vesz erõt rajta, amikor embert (és nem sztárt) kell mutatnia, tanítani kellene a filmiskolákon. Ami pedig a Matthau-verzió eltüsszentett csattanóját illeti, emlékezetes befejezés ide is került; az év legcikisebb haldoklási jelenetével zárunk, egy olyan vallomással, melyhez képest a Szemtõl szemben rabló-pandúr duettje szenvtelen szakmai párbeszéd két könyvelõ között.

Az InterCom bemutatója

**

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.