film - HAJSZA A FÖLD ALATT

  • - köves -
  • 2009. szeptember 3.

Zene

A '74-es eredeti (rendezte: Joseph Sargent) David Shire húzós főcímzenéjével kezdődött, és egy filmtörténeti tüsszentéssel ért véget, a kettő között pedig Walter Matthau gyűrött arculatáé és rikító sárga kravátlijáé volt a főszerep, meg egy New York-i metrókocsié, melyet álbajuszos fegyveresek (a Tarantinót is megihlető Blue, Green, Grey és Brown urak) kerítettek hatalmukba. Ahhoz képest, hogy Matthau már a legelső percekben bohózati tempóra kapcsolt, a végére egész belevaló thrillerré fajultak a dolgok.
A '74-es eredeti (rendezte: Joseph Sargent) David Shire húzós fõcímzenéjével kezdõdött, és egy filmtörténeti tüsszentéssel ért véget, a kettõ között pedig Walter Matthau gyûrött arculatáé és rikító sárga kravátlijáé volt a fõszerep, meg egy New York-i metrókocsié, melyet álbajuszos fegyveresek (a Tarantinót is megihletõ Blue, Green, Grey és Brown urak) kerítettek hatalmukba. Ahhoz képest, hogy Matthau már a legelsõ percekben bohózati tempóra kapcsolt, a végére egész belevaló thrillerré fajultak a dolgok. Nos, ez, akárhogy is fénylik manapság, a maga idejében maga volt a tisztes másodvonal. Ugyanennek a vonalnak ma Tony Scott az egyik élmunkása, akinek a dobhártya-hasogatáson és a vizuális matyóhímzõ-technikákon túl még soha semmi nem jutott eszébe a rábízott anyagról. Matthau karakterépítõ nyakkendõjének szerepét a metróeltérítõ John Travolta harcsa-biker-bajsza veszi át, az utasok életéért követelt összeg egyrõl tízmillióra ugrik, de maradt az egyórás teljesítési idõ. Ez mind szép és helyes, csakhogy semmi sem bírja ellensúlyozni Scott mélyen gyökeredzõ félelmét az emberi tényezõktõl. Különösen tart szegény a megállók népétõl: azt a vizuális pánikot, ami akkor vesz erõt rajta, amikor embert (és nem sztárt) kell mutatnia, tanítani kellene a filmiskolákon. Ami pedig a Matthau-verzió eltüsszentett csattanóját illeti, emlékezetes befejezés ide is került; az év legcikisebb haldoklási jelenetével zárunk, egy olyan vallomással, melyhez képest a Szemtõl szemben rabló-pandúr duettje szenvtelen szakmai párbeszéd két könyvelõ között.

Az InterCom bemutatója

**

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

A vad

Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! – skandálja fennhangon a Fiatal Demokraták Szövetségének ifjú gárdája, minden lehetséges fórumon – minél fiatalosabb az a fórum, annál jobb. Felmerül persze a kérdés, hogy milyen harcot is folytatnak ők?

A szuperhonpolgár

A lovagi rang modern kori megfelelője elsősorban az érdemet, a tehetséget és a köz szolgálatát jutalmazza, bár az is igaz, hogy odaítélésénél a lojalitás és a politikai megfontolás sem mellékes.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.

„Inkább elmennek betegre”

Időről időre felmerül, hogy Orbán Viktor és pártja adott esetben a rendvédelmi erőket is bevetné a hatalom megtartása érdekében. A nyílt erőszak alkalmazásának azonban számos akadálya van.