Film: A kígyó a sajátjába harap (Jerry Maguire: A nagy hátraarc)

  • 1997. május 22.

Zene

Igen, igen mégiscsak igaza lesz a régi hollywoodi közmondásnak: mindössze hét alapsztori létezik a világon. Cameron Crowe bizonyít.

Jerry (Tom Cruise hozza, de ez annyira magas, hogy inkább hagyjuk), a legnagyobb, a középső és a legkisebb fiú egy személyben, sikeres sportmenedzser, a szakma egyik legkiválóbbika, mindene megvan, ami ilyenkor dukál: dollármilliók, luxusmenyasszony és - autó, miegymás. Egy nap megvilágosodás éri, rádöbben, hogy bár fölül a gálya (vö.: csodanő), alul a pénznek árja, s azért ez így mégsem teljesen kóser: aki bekerül a bizniszbe, egyre inkább megfeledkezik az élet igazi céljairól. Jerry magába száll, meghányja-veti a dolgot, majd úgy határoz, hogy stílust vált - az ember mégiscsak fontosabb, mint a zsetnyó -, s igazáról meggyőzi kollégáit is (vö.: emberarcú kapitalizmus). Egyetlen éjszaka alatt megfogalmazza hát kiáltványát, melyben fentebb jelzett felismeréseit foglalja össze, munkatársai azonban nem osztják nézeteit. Jerryt kidobják a munkahelyéről, elveszít mindent, csupán a cég egyik titkárnője s egy NB III-as focista tart vele, de - mondanunk sem kell - mindez nem szegi kedvét, sőt lélekben megacélosodik tőle. S láss csodát, neki lesz igaza: focistáját a legnagyobb sztárok közé emeli, közben mellesleg megtalálja az igazit - ekképpen maga is a semmiből újra a csúcsra érkezik.

A Jerry Maguire-ben legalább két filmre elegendő nyers- és ötletanyag van együtt. Ez utóbbi annak ellenére igaz, hogy a film leleményei javarészt ismerősek már máshonnan, szóval semmi meglepő. Hiába a néhány briliáns jelenet (a kiscsákesz leradírozza a sztárt), valójában sehol semmi. A történet a két fő csapásirány (a szerelmes és a sportos) között oszcillál, de a szálak inkább szerte, mintsem hogy összetartanának, szóval minek. A legnagyobb gond azonban, hogy a Jerry Maguire ott botlik, ahol a mű szerkezeti építménye a legstabilabbnak tűnik. A hepiending éppen az alaphelyzet motiváltságát vitatja, az egész mű értelmét kérdőjelezi meg, lényegében mindent vagy majdnem mindent idézőjelbe tesz: nem történik egyéb, mint hogy a hős sikeres menedzserből sikeres menedzserré válik. Más szóval egy csak első pillantásra rendhagyó sikersztorit látunk, amely azonban mégis virtigli Hollywood, még ha valamennyire (ez az opus legnagyobb leleménye) ügyesen leplezi is. Circus vitiosus, visszajutottunk oda, ahonnan elindultunk. Akár végre kezdődhetne is a film.

T. Gy.

Jerry Maguire - A nagy hátraarc, 143 perc; írta és rendezte: Cameron Crowe; szereplők: Tom Cruise, Cuba Gooding Jr., Renee Zellweger, Jonathan Lipnicki; fényképezte: Janusz Kaminski; látvány: Stephen Lineweaver; zene: Danny Bramson; az InterCom filmje

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.