Film: A kígyó a sajátjába harap (Jerry Maguire: A nagy hátraarc)

  • 1997. május 22.

Zene

Igen, igen mégiscsak igaza lesz a régi hollywoodi közmondásnak: mindössze hét alapsztori létezik a világon. Cameron Crowe bizonyít.

Jerry (Tom Cruise hozza, de ez annyira magas, hogy inkább hagyjuk), a legnagyobb, a középső és a legkisebb fiú egy személyben, sikeres sportmenedzser, a szakma egyik legkiválóbbika, mindene megvan, ami ilyenkor dukál: dollármilliók, luxusmenyasszony és - autó, miegymás. Egy nap megvilágosodás éri, rádöbben, hogy bár fölül a gálya (vö.: csodanő), alul a pénznek árja, s azért ez így mégsem teljesen kóser: aki bekerül a bizniszbe, egyre inkább megfeledkezik az élet igazi céljairól. Jerry magába száll, meghányja-veti a dolgot, majd úgy határoz, hogy stílust vált - az ember mégiscsak fontosabb, mint a zsetnyó -, s igazáról meggyőzi kollégáit is (vö.: emberarcú kapitalizmus). Egyetlen éjszaka alatt megfogalmazza hát kiáltványát, melyben fentebb jelzett felismeréseit foglalja össze, munkatársai azonban nem osztják nézeteit. Jerryt kidobják a munkahelyéről, elveszít mindent, csupán a cég egyik titkárnője s egy NB III-as focista tart vele, de - mondanunk sem kell - mindez nem szegi kedvét, sőt lélekben megacélosodik tőle. S láss csodát, neki lesz igaza: focistáját a legnagyobb sztárok közé emeli, közben mellesleg megtalálja az igazit - ekképpen maga is a semmiből újra a csúcsra érkezik.

A Jerry Maguire-ben legalább két filmre elegendő nyers- és ötletanyag van együtt. Ez utóbbi annak ellenére igaz, hogy a film leleményei javarészt ismerősek már máshonnan, szóval semmi meglepő. Hiába a néhány briliáns jelenet (a kiscsákesz leradírozza a sztárt), valójában sehol semmi. A történet a két fő csapásirány (a szerelmes és a sportos) között oszcillál, de a szálak inkább szerte, mintsem hogy összetartanának, szóval minek. A legnagyobb gond azonban, hogy a Jerry Maguire ott botlik, ahol a mű szerkezeti építménye a legstabilabbnak tűnik. A hepiending éppen az alaphelyzet motiváltságát vitatja, az egész mű értelmét kérdőjelezi meg, lényegében mindent vagy majdnem mindent idézőjelbe tesz: nem történik egyéb, mint hogy a hős sikeres menedzserből sikeres menedzserré válik. Más szóval egy csak első pillantásra rendhagyó sikersztorit látunk, amely azonban mégis virtigli Hollywood, még ha valamennyire (ez az opus legnagyobb leleménye) ügyesen leplezi is. Circus vitiosus, visszajutottunk oda, ahonnan elindultunk. Akár végre kezdődhetne is a film.

T. Gy.

Jerry Maguire - A nagy hátraarc, 143 perc; írta és rendezte: Cameron Crowe; szereplők: Tom Cruise, Cuba Gooding Jr., Renee Zellweger, Jonathan Lipnicki; fényképezte: Janusz Kaminski; látvány: Stephen Lineweaver; zene: Danny Bramson; az InterCom filmje

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.