Film: A selejt maga (Alan J. Pakula: Az ördög maga)

  • 1997. április 24.

Zene

Alan J. Pakula új munkája ékes példája annak, hogyan lehetséges maximális anyagi ráfordítással a minimálisnál is kevesebbet kihozni valamiből. Következésképpen ebben a filmben nem az az izgalmas, ami benne van, hanem ami kimaradt belőle.

Alan J. Pakula új munkája ékes példája annak, hogyan lehetséges maximális anyagi ráfordítással a minimálisnál is kevesebbet kihozni valamiből. Következésképpen ebben a filmben nem az az izgalmas, ami benne van, hanem ami kimaradt belőle.

Sztárokkal forgatni, tisztelet a kivételnek, mindig is kockázatos dolog volt. Belepofáznak a forgatókönyvbe, a forgatási rendbe, jogot vindikálnak maguknak az egyes szerepek kiosztását célzó döntéseknél stb. Nincs ebben semmi újdonság, s mindez itt most pusztán azért érdekes, mert valami hasonló történt Az ördög maga esetében is. Harry Ford piszkosul bekavart.

Pedig az eredeti forgatókönyvben benne volt egy jó krimi lehetősége. A következő történik: az IRA egyik nehézfiúja fegyverekért az Államokba repül. New Yorkban egy ír származású rendőr házában húzza meg magát, végtére ennél biztonságosabb helyet nem is találhatna. Intézi a dolgait, a család megszereti, egy ideig minden sínen, honeymoon in New York, aztán - a rendőr szagot fog - mégsem. Piff-puff, dirr-durr, körülbelül ennyi.

Ordít a sztoriról, hogy egyszereplős projektről van szó. Brad Pitt állítólag az eredeti szcenárió elolvasása után rögtön ráizgult a témára, hogy aztán, Harrison Ford beszálltával, egyre inkább elmenjen a kedve az egésztől. Ford, aki utoljára a Csillagok háborújában vállalt - részleges - mellékszerepet, kihisztizte, hogy írják át a forgatókönyvet, a rendőrfigura legyen erőteljesebb kontúrú, a terrorista haloványabb. A rendező közben megpróbált egyensúlyozni a két főszereplő között, hírlik, hogy volt időszak a felvételek idején, amikor három különböző forgatókönyv kóválygott a stáb tagjai között: a, nevezzük így, Pitt-féle eredeti, a Ford-féle átigazított változat, valamint a Pakula-féle hibrid. Csak találgatni lehet, mi történt volna, ha Ford szerepét a készítők - mint ahogy azt eredetileg tervezték - Gene Hackmanre vagy Sean Conneryre osztják. Idővel a stáb nagy részének is elege lett, egyre többen akartak kiszállni a filmből. Aztán mégis maradtak. Nagy kár.

Bizonyos értelemben Az ördög maga etalon darab, a hollywoodi filmkészítési szisztéma válságának tünetterméke: a színész rendez(kedik), a rendező kushad, a néző pedig szív. Közel százmillióból összetákoltak egy produkciót, amelynek genezise izgalmasabb, mint maga a kész mű. Ha nem lennének az amerikai filmgyártás történetében olyan jelentős előzményei a dolognak, még azt is mondhatnám, új műfaj született: a thrill free thriller. Örök hódolat Alan J. Pakulának, amiért feltalálta a százszázalékosan izgalommentes mainstream krimit.

Pedig Pakulát, az amerikai mozi élő kövületét a thriller, különösen annak "politikai" mellékága egyik atyaúristeneként tartják számon a tengerentúlon. És igaz is. Az elnök emberei, a Klute vagy az Ártatlanságra ítélve úgy-ahogy, de rendben voltak, lehetett rajtuk feszülni, sőt még a legutóbbi, A Pelikán-ügyirat címűben is - a korábbi munkákhoz viszonyított jelentős színvonalesés ellenére - akadt egy-két eredetibb és izgalmasabb jelenet.

Ezúttal azonban máshogy történt. Lehetne itt most hosszas fejtegetésekbe bocsátkozni arról, ki végzett trehányabb munkát, a díszletes vagy a film fotográfusa, a jelmeztervező vagy a casting director, de felesleges. A dramaturgiai gorombaságok feltérképezésének izgalmát is meghagyom mindenkinek, szórakozásul üres óráira. Maradjunk csak a színészeknél.

Hogy Treat Williams (Berger a Hairből) került a főbutykó szerepébe, még hagyján, ez volt az egyik legjobb (!) választás. Brad Pitt szemmel láthatóan igen meg van rémülve, s jobb híján előző munkája, a Hetedik nyomozóját hozza, olyan tekintettel játssza (széjjel) a figurát, mint amilyen Jeszenszky Gézáé volt egy-egy szlovák vagy román kollégájával folytatott eszmecserét követően. Ez elég ciki, noha a fentiek tükrében némileg érthető. Mindegy, Pittnek körülbelül annyi köze van egy IRA-terroristához, mint amerikai angoljának az ír angolhoz.

Harrison Ford már kicsit "árnyaltabb" színészi alakítást nyújt, lévén, hogy ő két korábbi munkáját, az Ártatlanságra ítélve megtaposott államügyészét és A szökevény-beli halálra ítélt orvos szerepét mixeli össze. Rendőrszerepben eljátszani a fegyencet, nos, ez legalábbis kínos. De ezt is értem: a forgatáson Pakula rendezőnek feltehetőleg kisebb gondja is nagyobb volt annál, mint hogy instruálja színészeit.

Gondolkozni viszont lehet a filmen, és ez, ugye, hollywoodi produkció esetében már fél siker. Rögtön itt a cím, amelynek jelentését többórás töprengés után sem sikerült megfejtenem. A produkció záró nagyjelenetében pedig a szentencia: "Ez nem amerikai történet. Ez egy ír mese. Nincsen hepiend" - jegyzi meg a terrorista, miközben befarcol gyilkosa (Ford) karjaiban. Beborul az ég, Ford elsiratja áldozatát, én pedig lemegyek brenkóba. "Üzenet" is van: Pakula olcsó kis szélhámos, kispályás spíler, akit az az egyetlen dolog ment valamelyest, hogy már tíz éve túl van a nyugdíjkorhatáron.

K. O.

Az ördög maga (The Devil´s Own), 94 perc; rendezte: Alan J. Pakula; a forgatókönyvet Kevin Jarre ötlete alapján Kevin Jarre, David Aaron Cohen és Vincent Patrick írta; zene: James Horner; szereplők: Harrison Ford, Brad Pitt, Margaret Colin, Treat Williams, Ruben Blades; bemutatja az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.