Film: Abszint, édesapám, érted (Kísérleti gyilkosság)

  • - ts -
  • 2002. augusztus 1.

Zene

Van egy ilyen truváj, eszköz, moziban használják, szerintem aki csak fele annyit jár moziba, mint én (miért is szaggatnám az istrángot), annak is a könyökin jön ki. Nos, hogy az ilyesmi Hollywoodban mennyire számíthat innovatívnak, arról talán elegendő adalék, hogy A Hídember című nekirugaszkodás is hasonlóval operált. Most meg ez a valamiért jó nevű amerikai erő, Barbet Schroeder. Bele a képünkbe, különösebb flikk-flakk nélkül, még arra se vette a fáradságot, hogy színezzen rajta egy kicsit.
Van egy ilyen truváj, eszköz, moziban használják, szerintem aki csak fele annyit jár moziba, mint én (miért is szaggatnám az istrángot), annak is a könyökin jön ki. Nos, hogy az ilyesmi Hollywoodban mennyire számíthat innovatívnak, arról talán elegendő adalék, hogy A Hídember című nekirugaszkodás is hasonlóval operált. Most meg ez a valamiért jó nevű amerikai erő, Barbet Schroeder. Bele a képünkbe, különösebb flikk-flakk nélkül, még arra se vette a fáradságot, hogy színezzen rajta egy kicsit.

Magának a metódusnak persze van előzménye, sőt történelme is: méthode classique, alighanem. Ismerjük meg!

Úgy kezdődik a film, hogy rögtön megmutatja a végét. A néző számára vadidegen rohadékok halomra lövik egymást és a berendezést, például. Homály van, vagy homálynak ható közeg, az arcok decens takarásában. Majd harsány főcím, és indul a lamúr a kályhától. A néző vagy úgy is elkésett az előadásról, és kólával, szakajtó pukikukival fölszerelve a hetedik perc közepén, mintha színházba jönne (végtére csak úgy falja a kultúrát), állít föl egy padsort, vagy másfél óra alatt simán elfelejti azt a pár kockát. Még rosszabb, ha nem. Ha végig fejben tartja, és azt lesi közben, hol egy baljóslatú jel, hiába: a plakát vagy a műsorújság volt az utolsó ilyen.

Nos, ma ennek a módszernek a némileg szálkásított változata forog közkézen. Mutatnak valamit a főcím előtt, de az nem a vége a mozinak, csak majdnem. Azután még jön egy (vagy több, na és) csavar, valami fejlemény.

Csak azért meséltem el, hogy tudjuk, mivel kell együtt élni, gondolom, menni fog. Meg azért is, hátha kiderül: mennyire egyedi műalkotást sodort megint elénk a konzumkényszer.

Sandra Bullock a magukat valamiért igényesnek hívő fiatalok és a nosztalgiázásra hajlamos középkorúak istennője (a férfi lakosságról beszélek). Ezek ugyanis azok, akik még arcra gerjednek, a náluk okosabbak már csak alakra, a vásárlóerő pedig a szappanfejű, szappantestű plazapéldányokra, ám ez Sandra vizsgálata szempontjából még összehasonlítási alapnak is mellékes, hiszen mondjuk ún. színészi eszközökkel ő sem nagyon rendelkezik, alkalmasint a vásznon kívül kamatoztatja azokat, amire viszonylag folyamatos keresettsége utal.

De én az abszintról akartam beszélni, az az írók itala, meg a festőké és a balett-táncosoké, minimum, bár én ismertem egy terményfelvásárlót (95-60-90), aki minduntalan összekeverte a legendás ital fogyasztóját az antialkoholistával. Szerintem nem kéne föloldanom: abszintes, absztinens, na ugye.

De ha már az összekeverés és a föloldás is szóba került, meg az írók, bevallhatjuk: ez korántsem a véletlen műve. (Barbet Schroeder műve, a véletlen jobbat csinált volna.) Képzeljenek maguk elé egy kortárs magyar írót, az ötven alatti eresztésből: abszintot rendel, mert olyan jó fej, és az sincs ellenére, ha fölismerik. Ez nem az üzengető rovat: a látott mozit próbálom modellezni. Pohár, kiskanál, kockacukor (mikor találták föl a kockacukrot, és Apollinaire szerette-e), író és öngyújtó is kerül (gyere, Zippo, hamm, bekaplak). Hogy mondják? Műmájer?

Középiskolások közt járunk, gyilkossági ügyben, mint Sandra, a nehéz múltú detektív, de szemben vele mi mindent tudunk. Speciel azt is, hogy ki írta A részeg hajó című verset, arról nem is beszélve, hogy hétvégéken a John Doe-ról szóló film úgy járkál a tévénkbe, mint slemil rokon anyám messze földön híres húslevesére.

Magyarul: félművelt tökfejek próbálkoznak valami vulgárpszichologizáló maszlaggal megetetni hasonszőrű balekokat (hétvégén 1090 HUF). De van itt még valami: egy epizódszerepben föltűnik Chris Penn (Csinicsávó Eddie egykori megformálója)! Az igen! Pontosan ugyanolyan rossz, esetlen és béna, mint a többi szereplő, és ez azért már teljesítmény: konkrétan elégtelen.

Egy minden szempontból elégtelen filmben.

- ts -

Az InterCom filmje

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.