Film: Abszint, édesapám, érted (Kísérleti gyilkosság)

  • - ts -
  • 2002. augusztus 1.

Zene

Van egy ilyen truváj, eszköz, moziban használják, szerintem aki csak fele annyit jár moziba, mint én (miért is szaggatnám az istrángot), annak is a könyökin jön ki. Nos, hogy az ilyesmi Hollywoodban mennyire számíthat innovatívnak, arról talán elegendő adalék, hogy A Hídember című nekirugaszkodás is hasonlóval operált. Most meg ez a valamiért jó nevű amerikai erő, Barbet Schroeder. Bele a képünkbe, különösebb flikk-flakk nélkül, még arra se vette a fáradságot, hogy színezzen rajta egy kicsit.
Van egy ilyen truváj, eszköz, moziban használják, szerintem aki csak fele annyit jár moziba, mint én (miért is szaggatnám az istrángot), annak is a könyökin jön ki. Nos, hogy az ilyesmi Hollywoodban mennyire számíthat innovatívnak, arról talán elegendő adalék, hogy A Hídember című nekirugaszkodás is hasonlóval operált. Most meg ez a valamiért jó nevű amerikai erő, Barbet Schroeder. Bele a képünkbe, különösebb flikk-flakk nélkül, még arra se vette a fáradságot, hogy színezzen rajta egy kicsit.

Magának a metódusnak persze van előzménye, sőt történelme is: méthode classique, alighanem. Ismerjük meg!

Úgy kezdődik a film, hogy rögtön megmutatja a végét. A néző számára vadidegen rohadékok halomra lövik egymást és a berendezést, például. Homály van, vagy homálynak ható közeg, az arcok decens takarásában. Majd harsány főcím, és indul a lamúr a kályhától. A néző vagy úgy is elkésett az előadásról, és kólával, szakajtó pukikukival fölszerelve a hetedik perc közepén, mintha színházba jönne (végtére csak úgy falja a kultúrát), állít föl egy padsort, vagy másfél óra alatt simán elfelejti azt a pár kockát. Még rosszabb, ha nem. Ha végig fejben tartja, és azt lesi közben, hol egy baljóslatú jel, hiába: a plakát vagy a műsorújság volt az utolsó ilyen.

Nos, ma ennek a módszernek a némileg szálkásított változata forog közkézen. Mutatnak valamit a főcím előtt, de az nem a vége a mozinak, csak majdnem. Azután még jön egy (vagy több, na és) csavar, valami fejlemény.

Csak azért meséltem el, hogy tudjuk, mivel kell együtt élni, gondolom, menni fog. Meg azért is, hátha kiderül: mennyire egyedi műalkotást sodort megint elénk a konzumkényszer.

Sandra Bullock a magukat valamiért igényesnek hívő fiatalok és a nosztalgiázásra hajlamos középkorúak istennője (a férfi lakosságról beszélek). Ezek ugyanis azok, akik még arcra gerjednek, a náluk okosabbak már csak alakra, a vásárlóerő pedig a szappanfejű, szappantestű plazapéldányokra, ám ez Sandra vizsgálata szempontjából még összehasonlítási alapnak is mellékes, hiszen mondjuk ún. színészi eszközökkel ő sem nagyon rendelkezik, alkalmasint a vásznon kívül kamatoztatja azokat, amire viszonylag folyamatos keresettsége utal.

De én az abszintról akartam beszélni, az az írók itala, meg a festőké és a balett-táncosoké, minimum, bár én ismertem egy terményfelvásárlót (95-60-90), aki minduntalan összekeverte a legendás ital fogyasztóját az antialkoholistával. Szerintem nem kéne föloldanom: abszintes, absztinens, na ugye.

De ha már az összekeverés és a föloldás is szóba került, meg az írók, bevallhatjuk: ez korántsem a véletlen műve. (Barbet Schroeder műve, a véletlen jobbat csinált volna.) Képzeljenek maguk elé egy kortárs magyar írót, az ötven alatti eresztésből: abszintot rendel, mert olyan jó fej, és az sincs ellenére, ha fölismerik. Ez nem az üzengető rovat: a látott mozit próbálom modellezni. Pohár, kiskanál, kockacukor (mikor találták föl a kockacukrot, és Apollinaire szerette-e), író és öngyújtó is kerül (gyere, Zippo, hamm, bekaplak). Hogy mondják? Műmájer?

Középiskolások közt járunk, gyilkossági ügyben, mint Sandra, a nehéz múltú detektív, de szemben vele mi mindent tudunk. Speciel azt is, hogy ki írta A részeg hajó című verset, arról nem is beszélve, hogy hétvégéken a John Doe-ról szóló film úgy járkál a tévénkbe, mint slemil rokon anyám messze földön híres húslevesére.

Magyarul: félművelt tökfejek próbálkoznak valami vulgárpszichologizáló maszlaggal megetetni hasonszőrű balekokat (hétvégén 1090 HUF). De van itt még valami: egy epizódszerepben föltűnik Chris Penn (Csinicsávó Eddie egykori megformálója)! Az igen! Pontosan ugyanolyan rossz, esetlen és béna, mint a többi szereplő, és ez azért már teljesítmény: konkrétan elégtelen.

Egy minden szempontból elégtelen filmben.

- ts -

Az InterCom filmje

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.