Lemez: Hamisítatlan (DJ Cheb i Sabbah: Krishna Lila)

  • 2002. augusztus 1.

Zene

Anyolcvanas évek algériai tánczenéje az ifjú és megnyerő küllemű énekesek neve elé fűzte a "cheb" szócskát, így akár azt is gondolhatnánk, hogy egy könnyed és mutatós "lemezjátszóval" van dolgunk. De nem gondoljuk ezt, hiszen képben vagyunk: már három évvel ezelőtt - amikor DJ Cheb i Sabbah a Shri Durga albummal bemutatkozott - kitűnt, hogy inkább a könyvtáráról elhíresült perzsa misztikus "Sabbah" körül érdemes rágódnunk.
Anyolcvanas évek algériai tánczenéje az ifjú és megnyerő küllemű énekesek neve elé fűzte a "cheb" szócskát, így akár azt is gondolhatnánk, hogy egy könnyed és mutatós "lemezjátszóval" van dolgunk. De nem gondoljuk ezt, hiszen képben vagyunk: már három évvel ezelőtt - amikor DJ Cheb i Sabbah a Shri Durga albummal bemutatkozott - kitűnt, hogy inkább a könyvtáráról elhíresült perzsa misztikus "Sabbah" körül érdemes rágódnunk.

Dj-nk mindazonáltal Algériában született, de a hatvanas években már a párizsi Living Theatre-ben korongozott - onnan állt tovább San Franciscóba, ahol koncertszervezőként, producerként, illetve a Triloka és a Cleopatra lemeztársaságok mixereként ügyködött. Hogy az indiai dicsőítő dalokra mikor kattant rá, meg nem mondhatom, de az említett Shri Durga már annak a jegyében robbant, majd terjedt tovább a MahaMaya mutánsaival, hogy most a Krishna Lilával záródva trilógiát képezzen. Mely júniusi megjelenésekor kapásból az európai világzenei rádióslista ötödik helyén landolt, jóllehet egyik száma sem hajaz - terjedelmi vagy stiláris - rádióbarátságra.

Annál zavarba ejtőbb kérdéseket vet fel. Számomra legalábbis megfejthetetlen, hogy teljesen "kóser" vagy pedig szemplerrel-komputerrel manipulált "élő" zenét hallok-e, amiként azt sem látom át, hogy meddig terjed a XIV-XVII. század között felkapott klasszikus indiai dalok és DJ Cheb i Sabbah szerzeményeinek határa - nem beszélve a lemez "déli" (madraszi) és "északi" (újdelhi) oldalának előadói hagyományaiból adódó árnyalatokról. Ami elmondható: DJ Cheb i Sabbah két évet töltött az anyaggal, más és más indiai hangszereseket (vina, mridangam, hegedű, tabla, harmonium, sarod, santur) mozgatva meg Madraszban, Újdelhiben és Bombayben, hogy aztán New Yorkban és San Franciscóban legyen mihez tapadniuk a kütyüknek és Bill Laswell basszusgitárjának. Amúgy halál szordínósan, a technokliséktől fényévnyi távolságtartással vannak jelen, olyan alapot teremtve mégis, mely lüktetésével, kisugárzásával behálózza az univerzumot, és alkalmasint - a Shri Durga óta várt - hamisítatlan transzra ragadja lakóit.

Hát így. Ezzel a két lemezzel DJ Cheb i Sabbah az etnóba omló elektronikus tánczenék megkerülhetetlen guruja lett. Veszélyes út előtt áll, aki nem számol vele.

Marton László Távolodó

Six Degrees/Zenesegély, 2002

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.