Lemez: Hamisítatlan (DJ Cheb i Sabbah: Krishna Lila)

  • 2002. augusztus 1.

Zene

Anyolcvanas évek algériai tánczenéje az ifjú és megnyerő küllemű énekesek neve elé fűzte a "cheb" szócskát, így akár azt is gondolhatnánk, hogy egy könnyed és mutatós "lemezjátszóval" van dolgunk. De nem gondoljuk ezt, hiszen képben vagyunk: már három évvel ezelőtt - amikor DJ Cheb i Sabbah a Shri Durga albummal bemutatkozott - kitűnt, hogy inkább a könyvtáráról elhíresült perzsa misztikus "Sabbah" körül érdemes rágódnunk.
Anyolcvanas évek algériai tánczenéje az ifjú és megnyerő küllemű énekesek neve elé fűzte a "cheb" szócskát, így akár azt is gondolhatnánk, hogy egy könnyed és mutatós "lemezjátszóval" van dolgunk. De nem gondoljuk ezt, hiszen képben vagyunk: már három évvel ezelőtt - amikor DJ Cheb i Sabbah a Shri Durga albummal bemutatkozott - kitűnt, hogy inkább a könyvtáráról elhíresült perzsa misztikus "Sabbah" körül érdemes rágódnunk.

Dj-nk mindazonáltal Algériában született, de a hatvanas években már a párizsi Living Theatre-ben korongozott - onnan állt tovább San Franciscóba, ahol koncertszervezőként, producerként, illetve a Triloka és a Cleopatra lemeztársaságok mixereként ügyködött. Hogy az indiai dicsőítő dalokra mikor kattant rá, meg nem mondhatom, de az említett Shri Durga már annak a jegyében robbant, majd terjedt tovább a MahaMaya mutánsaival, hogy most a Krishna Lilával záródva trilógiát képezzen. Mely júniusi megjelenésekor kapásból az európai világzenei rádióslista ötödik helyén landolt, jóllehet egyik száma sem hajaz - terjedelmi vagy stiláris - rádióbarátságra.

Annál zavarba ejtőbb kérdéseket vet fel. Számomra legalábbis megfejthetetlen, hogy teljesen "kóser" vagy pedig szemplerrel-komputerrel manipulált "élő" zenét hallok-e, amiként azt sem látom át, hogy meddig terjed a XIV-XVII. század között felkapott klasszikus indiai dalok és DJ Cheb i Sabbah szerzeményeinek határa - nem beszélve a lemez "déli" (madraszi) és "északi" (újdelhi) oldalának előadói hagyományaiból adódó árnyalatokról. Ami elmondható: DJ Cheb i Sabbah két évet töltött az anyaggal, más és más indiai hangszereseket (vina, mridangam, hegedű, tabla, harmonium, sarod, santur) mozgatva meg Madraszban, Újdelhiben és Bombayben, hogy aztán New Yorkban és San Franciscóban legyen mihez tapadniuk a kütyüknek és Bill Laswell basszusgitárjának. Amúgy halál szordínósan, a technokliséktől fényévnyi távolságtartással vannak jelen, olyan alapot teremtve mégis, mely lüktetésével, kisugárzásával behálózza az univerzumot, és alkalmasint - a Shri Durga óta várt - hamisítatlan transzra ragadja lakóit.

Hát így. Ezzel a két lemezzel DJ Cheb i Sabbah az etnóba omló elektronikus tánczenék megkerülhetetlen guruja lett. Veszélyes út előtt áll, aki nem számol vele.

Marton László Távolodó

Six Degrees/Zenesegély, 2002

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.