Film: Az angol disznósajt (Az ikrek visszavágnak)

  • Párkányi Csilla
  • 1998. június 18.

Zene

Milyen ma egy film, ha a "szigetországból" érkezett? Van benne egy vastag local colour, a la Stephen Frears, Méregzsák és utózmányai. Kell még a felháborodásig élesedő szociális érzékenység, mi Kenneth Loach teljes életművéből meríthető. Egy csipet, egy frászt, bazi nagy csík fehér por, kiló barna cukor egyenest a Trainspottingból. Két csapatra való Spice Girls versus ezeréves dalárda-mozgalom (Spice World, Fújhatjuk). Quentin Tarantino, aki ugyan messze nem angol, de manapság megkerülhetetlen, pláne ha autómárkák össznépi összehasonlítása a tárgy. Egy rakás Tim Rothra és Ewan McGregorra hasonlító fő- és mellékszereplő. Tíz deka angolszalonna, két angol- és három pottyantós vécé. Ezenkívül szavak, szavak, négybetűs szavak. Peter Greenaway és Derek Jarman a tegnapok hősei.

Milyen ma egy film, ha a "szigetországból" érkezett? Van benne egy vastag local colour, a la Stephen Frears, Méregzsák és utózmányai. Kell még a felháborodásig élesedő szociális érzékenység, mi Kenneth Loach teljes életművéből meríthető. Egy csipet, egy frászt, bazi nagy csík fehér por, kiló barna cukor egyenest a Trainspottingból. Két csapatra való Spice Girls versus ezeréves dalárda-mozgalom (Spice World, Fújhatjuk). Quentin Tarantino, aki ugyan messze nem angol, de manapság megkerülhetetlen, pláne ha autómárkák össznépi összehasonlítása a tárgy. Egy rakás Tim Rothra és Ewan McGregorra hasonlító fő- és mellékszereplő. Tíz deka angolszalonna, két angol- és három pottyantós vécé. Ezenkívül szavak, szavak, négybetűs szavak. Peter Greenaway és Derek Jarman a tegnapok hősei.

Mint tudjuk (a szemközti interjúból, aki nem látta vizsgált opusunk), most Dylan Thomas jelentős lírikus sikereinek színhelyén, az isten lába mögötti Walesben járunk, bárd terem a fán, ha verselés így szóba jött, és elmés idézeteket helyeznek el úton-útfélen ügyes kezek. Bob Dylan Tamás nevű névadójától épp azt, hogy "ambition is critical", miszerint s kéznél lévő kötet hiányában: az ambíció gázos. "Nem mi raktuk oda" - tárja szét mancsait az alkotó, pedig legalábbis gyanús a cucc. Kevin Allen ugyanis akár a homlokára tetoválhatta volna a derék Dylan szavait. Nem vágyik ő nagyra, ugyan dehogy. Receptből dolgozik, szállítja a megszokott echte britisch ízeket, a bevezetőben foglalt szakácskönyv szerint, csak most egy tányéron. Kinek tetszik, bőségtál az ilyen, kinek meg nem, csak incom-fincom falatok.

Mi az előbbiekhez tartozunk, a megfelelő hozzávalókból megfelelő menü készült. Sőt kis pikáns franciás mellékízt is kapott. Allen lesújtó véleménye a rendőrségről Matthieu Kassowitz A gyűlölet című filmjében megfogalmazott heves utálkozását idézi.

Arról van szó, hogy van nekünk egy lírai porfészek bájos walesi mintacsaládja, Bárdolatlanék. Halmozottan kátrányos helyzetűek, még szép. És itt álljunk meg egy szóra, nem jobb híján sütöm el az unalomig ismert szóviccet kátránnyal és hátránnyal. A rendező e szempontból tényfeltáró munkája elvisz bennünket e nemes tréfa geneziséig. Halmozottan kátrányos helyzetűnek először a tetőszigetelő szakemberek neveztettek, hiszen egyfelől kátránnyal dolgoznak, másfelől a tetőn, ahol a nap aztán ad a testüknek, hirtelen lesülnek, mint a fekete kátrány(szurok). Elég az hozzá, hogy apuka tetőszigetelő, svarcban, harminc fontért naponta. Csinos kis múlt századi lakókocsiban lakik asszonykájával, szende lányával, ki recepciós egy szociális vagy elfekvő jellegű kuplerájban, és két cudar fiával, kik afféle legkisebb fiúk, autólopással és kábítószer-fogyasztással múlatják a modern időket. Nem lehet csodálkozni azon, ha a fater egyszer csak zsupsz, leesik a tetőről, oszt nyekk, a lábát töri. Ám ha egy feketeláb törik, nuku biztosítás, nuku kártérítés, nuku táppénz. Ráadásul a kizsákmányoló bandagazda húsz rongyos fonttal próbálja kiszúrni a kárigénnyel fellépő fiak mind a négy szemit. Nem vezet ez jóra, meglátjuk. Elszabadul a pokol, amit itt, pontosan rábeszélő alapállásunkból kifolyólag, most mellőzünk leírni.

A minket régóta gyötrő kérdésekre, van-e ott folyó, s a földje joe (dzsó), választ persze most sem kapunk. De látunk egy nagyobb szabású karaoke-középdöntőt, és a lángsír is beijeszt kicsinyt.

Szóval van mit a fejbe aprítanunk. Angol szabászat hozott anyagból, jól bevált mérték után. Megéri az árát, ha fontban nem is, de forintban (csúszópénz, tudjuk) feltétlenül. Noha a modell inkább tavalyelőttinek, mint tavalyinak mondható.

Párkányi Csilla

Twin Town, színes, feliratos, angol, 1996, 95 perc; rendező és forgatókönyvíró: Kevin Allen; operatőr: John Mathieson; szereplők: Llyr Evans, Rhys Ifans, Dorien Thomas, William Thomas; a Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.