Ünneplő

  • m. l. t.
  • 1998. június 18.

Zene

A Zene Ünnepe, június 20-21. A Gellérthegy Szabó Dezső sétányán a Tilos az Á emel színpadot - az amúgy országos rendezvény kínálatából -, erre igyekszik előzetes fényt vetíteni ez a cikk. A bizarabb dolgok hívei inkább huszadikán, a folkosok huszonegyedikén csemegézhetnek, de alighanem az jár a legjobban, aki ünneplőbe öltözik mindkét nap.
A Zene Ünnepe, június 20-21. A Gellérthegy Szabó Dezső sétányán a Tilos az Á emel színpadot - az amúgy országos rendezvény kínálatából -, erre igyekszik előzetes fényt vetíteni ez a cikk. A bizarabb dolgok hívei inkább huszadikán, a folkosok huszonegyedikén csemegézhetnek, de alighanem az jár a legjobban, aki ünneplőbe öltözik mindkét nap.

Két olasz társasággal indul (18.30-tól) a szombat; róluk most nem mernék többet írni, mint ami a sajtóanyagból kiolvasható. A hetedik éve működő Govinda hangzása a szanszkrit ének és az ősi indiai hangszerek felturbózásából születő transz-technót ígér; míg a Le Voci Atroci egy meglehetősen radikális "kórust". "Nincsenek benne igazi énekesek, tagjai inkább test-hangszerek. Éneklő bohócok, akik az énekhang legképtelenebb szélsőségeinek mezsgyéit járják."

Az utánuk következő Ween kedvenceim legkiszámíthatatlanabbika, ebben azonban halál konzekvens. Mickey Melchiondo és Aaron Freeman 1985-ben döntött úgy New Jerseyben, hogy ők a továbbiakban Dean Ween és Gene Ween néven egy testvérpár, s mint ilyen, egy családi zenekar. Ekkortól ugyanazokat a számokat hallgatták az iskolabuszon, majd bevonultak a hálószobába, és egy négysávoson elkészítették a maguk lemezét is, God Ween Satan - The Oneness címmel. Ez az anyag, meglehet, rock-, blues-, funky- vagy popdalok fondorlatos feldolgozásainak a benyomását keltette, pedig nem. Feldobhatjuk bármelyik Ween-lemezt: ha a fej a dili, az írás a tökéletes azonosulás bármiféle stílusirányzattal. A sorból nekem a tavalyelőtti 12 Country Greats az abszolút nyerő, aki nem ismeri a Weent, vagy nem figyel a szövegre, simán beveheti, hogy minden idők legjobb countrygyűjteményét fogta ki. Mindebből adódóan egyrészt nem mernék Budapestre tekintő jóslásokba bocsátkozni, másrészt azon sem lepődnék meg, ha a száztagú cigányzenekar bőrében húznák (Figyelem!, június 19-én este a Mikszáth Kálmán téren, a Tilos az Á-ban is!).

*

Ha nincs csúszás, vasárnap, 18.00-kor a berlini Derya német, török, guatemalai, azerbajdzsáni és perzsa muzsikusaival kel fel a nap, aztán a gambiai Ifang Bondi játszik nekem. Az elmúlt években véresre hallgattam a Darajájukat, és komoly identitászavarom adódott: miért van az, hogy nekem nem fekete a bőröm; ráadásul miért van az, hogy Magyarország nem határos Szenegállal, miközben nyilvánvaló, hogy az övék az én zeném. (Légy magad! - ezt jelenti a név különben, de hagyjuk.) Az Ifang Bondi amúgy az egyik legmélyebb gyökérrel bíró nyugat-afrikai zenekar, előbb African Jazz, majd Super Eagles volt a neve, Ifang Bondiként 1973 óta tekinthető mbalax-úttörőként az Afro-Manding hagyomány vérátömlesztett képviselőjének. Csupa szív tánczenét hallhatunk, tényleg sok melegséggel, és példát hallhatunk: hogyan férjen össze az elektronikával a kora, a xalam és a balafon.

Natacha Atlas tavaly a Trans-Global Underground énekesnőjeként járt Magyarországon. A zenekarvezető Alex Kasiek mesélte (MaNcs, 1997. július 10.), hogy miután megismerkedtek, előbb csak egy szám háttéréneklésére kérték, aztán az lett a vége, hogy átírták az egész számot az ő hangjára. Később azonban Natachát egyre kevésbé izgatták a klubzenék, s inkább a klasszikus arab zene felé fordult, az lett az első számú szerelme. Arab zenészekkel kezdett együtt dolgozni, és jórészt már így készült a Halim című albuma, mely a címét Abd el-Halim Hafez - az 1977-ben elhunyt egyiptomi énekes szupersztár - után kapta. Tudjuk, hogy mire képesek ezek az arab dalok, és tudjuk, mire képes Natacha hangja - tudjuk, hogy mire számíthatunk.

A napokban fejezte be a Muzsikás együttes az őszre várható Bartók-lemezét. Ezen három hegedűduó Alexander Balanescu és Sipos Mihály előadásában lesz hallható, illetve már volt is, május 1-jén a győri Mediawave-en. Balanescu (és a kvartettből felesége, Clare Connors) most megint kedvet kapott, és persze itt lesz Sebestyén Márta is - micsoda Muzsikás-dzsem, mondanám, de ez már úgy fest, mint a hab a tortán.

m. l. t.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.