Ünneplő

  • m. l. t.
  • 1998. június 18.

Zene

A Zene Ünnepe, június 20-21. A Gellérthegy Szabó Dezső sétányán a Tilos az Á emel színpadot - az amúgy országos rendezvény kínálatából -, erre igyekszik előzetes fényt vetíteni ez a cikk. A bizarabb dolgok hívei inkább huszadikán, a folkosok huszonegyedikén csemegézhetnek, de alighanem az jár a legjobban, aki ünneplőbe öltözik mindkét nap.
A Zene Ünnepe, június 20-21. A Gellérthegy Szabó Dezső sétányán a Tilos az Á emel színpadot - az amúgy országos rendezvény kínálatából -, erre igyekszik előzetes fényt vetíteni ez a cikk. A bizarabb dolgok hívei inkább huszadikán, a folkosok huszonegyedikén csemegézhetnek, de alighanem az jár a legjobban, aki ünneplőbe öltözik mindkét nap.

Két olasz társasággal indul (18.30-tól) a szombat; róluk most nem mernék többet írni, mint ami a sajtóanyagból kiolvasható. A hetedik éve működő Govinda hangzása a szanszkrit ének és az ősi indiai hangszerek felturbózásából születő transz-technót ígér; míg a Le Voci Atroci egy meglehetősen radikális "kórust". "Nincsenek benne igazi énekesek, tagjai inkább test-hangszerek. Éneklő bohócok, akik az énekhang legképtelenebb szélsőségeinek mezsgyéit járják."

Az utánuk következő Ween kedvenceim legkiszámíthatatlanabbika, ebben azonban halál konzekvens. Mickey Melchiondo és Aaron Freeman 1985-ben döntött úgy New Jerseyben, hogy ők a továbbiakban Dean Ween és Gene Ween néven egy testvérpár, s mint ilyen, egy családi zenekar. Ekkortól ugyanazokat a számokat hallgatták az iskolabuszon, majd bevonultak a hálószobába, és egy négysávoson elkészítették a maguk lemezét is, God Ween Satan - The Oneness címmel. Ez az anyag, meglehet, rock-, blues-, funky- vagy popdalok fondorlatos feldolgozásainak a benyomását keltette, pedig nem. Feldobhatjuk bármelyik Ween-lemezt: ha a fej a dili, az írás a tökéletes azonosulás bármiféle stílusirányzattal. A sorból nekem a tavalyelőtti 12 Country Greats az abszolút nyerő, aki nem ismeri a Weent, vagy nem figyel a szövegre, simán beveheti, hogy minden idők legjobb countrygyűjteményét fogta ki. Mindebből adódóan egyrészt nem mernék Budapestre tekintő jóslásokba bocsátkozni, másrészt azon sem lepődnék meg, ha a száztagú cigányzenekar bőrében húznák (Figyelem!, június 19-én este a Mikszáth Kálmán téren, a Tilos az Á-ban is!).

*

Ha nincs csúszás, vasárnap, 18.00-kor a berlini Derya német, török, guatemalai, azerbajdzsáni és perzsa muzsikusaival kel fel a nap, aztán a gambiai Ifang Bondi játszik nekem. Az elmúlt években véresre hallgattam a Darajájukat, és komoly identitászavarom adódott: miért van az, hogy nekem nem fekete a bőröm; ráadásul miért van az, hogy Magyarország nem határos Szenegállal, miközben nyilvánvaló, hogy az övék az én zeném. (Légy magad! - ezt jelenti a név különben, de hagyjuk.) Az Ifang Bondi amúgy az egyik legmélyebb gyökérrel bíró nyugat-afrikai zenekar, előbb African Jazz, majd Super Eagles volt a neve, Ifang Bondiként 1973 óta tekinthető mbalax-úttörőként az Afro-Manding hagyomány vérátömlesztett képviselőjének. Csupa szív tánczenét hallhatunk, tényleg sok melegséggel, és példát hallhatunk: hogyan férjen össze az elektronikával a kora, a xalam és a balafon.

Natacha Atlas tavaly a Trans-Global Underground énekesnőjeként járt Magyarországon. A zenekarvezető Alex Kasiek mesélte (MaNcs, 1997. július 10.), hogy miután megismerkedtek, előbb csak egy szám háttéréneklésére kérték, aztán az lett a vége, hogy átírták az egész számot az ő hangjára. Később azonban Natachát egyre kevésbé izgatták a klubzenék, s inkább a klasszikus arab zene felé fordult, az lett az első számú szerelme. Arab zenészekkel kezdett együtt dolgozni, és jórészt már így készült a Halim című albuma, mely a címét Abd el-Halim Hafez - az 1977-ben elhunyt egyiptomi énekes szupersztár - után kapta. Tudjuk, hogy mire képesek ezek az arab dalok, és tudjuk, mire képes Natacha hangja - tudjuk, hogy mire számíthatunk.

A napokban fejezte be a Muzsikás együttes az őszre várható Bartók-lemezét. Ezen három hegedűduó Alexander Balanescu és Sipos Mihály előadásában lesz hallható, illetve már volt is, május 1-jén a győri Mediawave-en. Balanescu (és a kvartettből felesége, Clare Connors) most megint kedvet kapott, és persze itt lesz Sebestyén Márta is - micsoda Muzsikás-dzsem, mondanám, de ez már úgy fest, mint a hab a tortán.

m. l. t.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.