Film: Az élet azért mégis szomorúbb (Hárman párban)

  • - ts -
  • 1996. szeptember 12.

Zene

Magyar Narancs: Hogyan is áll a dolog Melanie Griffith-szel?

Híres film érkezett, kis késéssel. Ám ezúttal a késésért nem marasztalható el a forgalmazás, hiszen ki az ördögöt érdekelt volna a Two Much, ha utólag nem tudódik ki róla egy s más, de legfőképpen az, hogy e dolgozat forgatásán szökött szárba napjaink numero egyes románca, Antonio Banderas és Melanie Griffith szerelme, melynek irodalmi feldolgozását a Pöttyös könyvek kiadója a karácsonyi könyvvásárra ígéri. E diszkrét pletykálkodással vizsgált művünk főszereplőinek is fölfedtük kilétét. A szoft-pikáns szellőztetésen túl személyük a mozi elkészültének körülményeire is következtetni enged, és ha ezen adatokat kicsit kiegészítjük, többé-kevésbé kitalálható, mire számíthatunk jegyünk áráért.

Először is, spanyol-amerikai filmről van szó, érdemes tehát bizonyos európai és latin ízlés nyomait kutatni. Másodszor pedig, a további szerepekben: Daryl Hannah, második kamaszkorunk elérhetetlennek tűnő álma a Szárnyas fejvadászból; Danny Aiello számos gengsztertörténetből és a Leon, a profiból; Eli Wallach első kamaszkorunkból és a denveri Jézus Szíve Öregek Otthonából. Mint a felsorolásból kitetszik, a spanyolok (rendező, producer) az akkor éppen Amerikában szárnyait próbálgató sztárjuk, Banderas mellé körülbelül a két és feledik árkategóriába tartozó csillagokat bírtak begyűjteni. Olyanokat, akiktől Travolta-féle comeback ugyan nem várható, ám szakmájukat nagyon is értik, ennélfogva gyönyörűen vokáloznak majd a kedvenc mögött. Nem tévedtek. A hajlott korú Eli Wallach talán életében most játszik először pozitív hőst, persze jól, ékes bizonyságául a mindig figyelmen kívül hagyott közhelynek, miszerint skatulyázni baromság. Egyszóval, egy B kategóriájú mozival állunk szemben, mely meghatározást, szerénytelenség nélkül állíthatom, bízvást tekinthetjük a vendéglátó- és szórakoztatóipari zsargon bagzatására tett első, tétova kísérletnek.

A történet még ennél is izgalmasabb. Mint a cím is sugallja, arról van szó, hogy egy pasi két csajjal hever egyszerre. Jesszusom, nagy dolog! Pláne, ha korunk macsójáról van szó. Csakhogy a két érdekelt fehérnép, mit tesz isten, testvéri kötelékből kifolyólag egy - igaz, jó nagy - fedél alatt él. Antonio, leküzdendő a jelentős közegellenállást, egy gyors mozgású hajgumi segítségével ugyancsak testvérnek adja ki magát. Ezt nevezi a szakirodalom vígjátéki alapszituációnak, máshol pedig humorforrásnak, néhol még az is olvasható, hogy az ilyesmi tévedések forrásául szolgál. (Lásd még: Tévedések vígjátéka stb.)

Ilyen is az egész. Mint egy jobb vígjáték, a világ bármelyik fővárosának főutcai színpadán. Budapesti példát említve a Vígtől a Madáchig fér bele a felhozatal. Hogy pontosítsunk, a dolgok a vásznon valamivel a József Attila Színház és a Vidám Színpad szintje fölött intéződnek.

A lényeg az, hogy bár információink szerint regényadaptációt látunk, igazából egy izmosabb színdarabról van szó. Mármost az ilyesmi jól is bírhat mutatni a moziban. Van a filmben például egy medencejelenet. A két kiválasztott nőszemély hálószobája között az út a belső fürdőmedence mentin vezet. Az eszeveszetten tendáló hős sokáig nem esik bele. De beleesik-e egyáltalán? És e ponton a színjátékok jelenidejűségéig jut a mozi. A természet törvényeinek ehhez hasonló fokú kijátszását pedig akkor is művészetnek kell nevezni, ha egy koszos kis komédiáról beszélünk éppen, mint most. Sújtson bár a dolgozó nép megvetése, a Two Much egész jó kis film. Voltaképp lehet rajta röhögni, mi kell még. Banderas ugyan nem lő, de a csajok tüzelnek. (A címfordítás: Hárman párban négyes alá.)

Hálátlan szakma a kritikusé. A dolgok kerekre zárásának berögződött szándéka miatt kénytelenek vagyunk elárulni a boldog véget, vígjátéknál ez tán megbocsátható. Antonio egy idő után Darylre hajt, és össze is jön neki. Hasonlóan cselekednénk mi is, ha spanyol-amerikai komédiában rontanánk a levegőt. Az élet sajna szomorúbb, alkalmasint Melanie futott be. Ez legyen Banderas legnagyobb baja.

- ts -

Two Much - színes, feliratos spanyol-amerikai, 1994, 115 perc. Rendezte: Fernando Trueba; szereplők: Antonio Banderas, Melanie Griffith, Daryl Hannah, Danny Aiello, Eli Wallach. Bemutatja a Budapest Film.


Saját szavaival

Antonio Banderas: A Hárman párban című filmet forgattuk. Ez egy romantikus, finom komédia. Egy remek latin pasas, aki én vagyok, találkozik két angol szőkeséggel - a másik Daryl Hannah. Intelligens, vidám történet Lubitsch Ernő vagy Billy Wilder stílusában. Melanie-val a kapcsolatunk félénken, tapogatózva alakult ki, nem ugrottunk rögtön egymásnak, tán tartottunk is kicsit az érzéseinktől. A forgatás végén elhatároztuk: vége, csak egy álom volt, elfelejtjük. Nem ment. Szükségünk van egymásra, együtt akarunk élni.

(Részlet a MaNcs 1996. február 22-i Banderas-interjújából)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.