Film: III. Birodalmi Richárd (III. Richárd)

  • 1997. április 3.

Zene

Richard Loncraine rendező történelmi druszájáról csinált filmet, azt a nyilvánvaló tényt megerősítendő, hogy Shakespeare örök, nincs kor, amelyben ne lenne aktuális, sőt forgatókönyveket is lehet vele spórolni.

Richard Loncraine rendező történelmi druszájáról csinált filmet, azt a nyilvánvaló tényt megerősítendő, hogy Shakespeare örök, nincs kor, amelyben ne lenne aktuális, sőt forgatókönyveket is lehet vele spórolni.

A III. Richárdot így azonos címmel, eredeti szöveggel a második világháborúra felvezető időzónába tolva, körültekintően megválogatott színészekkel, díszlet- és látványtervezőkkel alkalmazta vászonra. A történet zseniális, hiszen Shakespeare írta, és ha jól meggondoljuk, az eltelt néhány száz évben neki minden darabja felkeltette a közönség érdeklődését. Különösen ennek a zsarnoki "pokol-kutyának", gnóm gengszternek a története, aki szellemes, fölényes, lássuk be, férfias. Bűnei jutalmául még trónt is hág, ami időre-órára igazolja kegyetlensége hasznát. Egy káoszkorban ez a mitológiai torzképfosszília nagyon is izgalmas lehetne, akkor is, ha a főgonosz a történet végén nem vonul nyugdíjba, és nem várja békésen, hogy a telefon elnémuljon az otthonában, mint az manapság kijár a hasonszőrűeknek. A kövület újraéled a filmben, kijátszik mindenkit mindenki ellen rendesen, ahogy a nagy könyvben meg van írva, a királyné új elitjét, a királypártiakat; csak éppen olyan kevés meggyőző erővel, mint egy horgoltnyuszi-ügynök. Már annál a pontnál, amikor a világirodalom egyik legszebb mondata, az a "York napsütése" kezdetű, elhangzik, stúdiómikrofonba, sajtófogadásszerű, kristálypoharas vacsorán, sajnos érezni, hogy e fiókhitler egyetlen veretes angol mondatát mai mozinéző el nem hiheti. Az sem volna túlzás, ha már innentől horkolna a nézőtér, mint jómagam. Időnként ugyan van mire ébredni, hisz a látvány lenyűgöző. Drága és valószínűleg teljesen eredeti kosztümökben leányt kérnek a proszektúrán, pályaudvarszerű, vélhetőleg igen magas bérleti díjú börtön impozáns falai között fürdőkádban rabot ölnek, raktárház homokjában, elakadt dzsipben vérszegény paprikajancsi kiabál, hogy "országomat egy lóért", aztán ugyanezt a kiabálóst, aki racionalizált tébolyt mímel, egy Richmond nevezetű fiatal ember tűzbe löki, hogy elküldje végre egy erkölcsileg jobb világba.

Richárd úgy hal meg, mint Sigourney Weaver a Nyolcadik utas utolsó fejezetében. Egyesekkel azt mondatja a paranoia, hogy megérjük a folytatását ennek is, mert ott álltak a neonáci kommandók mentőlepedővel.

Loncraine elől tehát el kell dugni minden további Shakespeare-t. Helyette egy kis Royal Shakespeare Companyt ajánlunk mindenkinek. Nekik időváltozás nélkül is elhisszük, hogy a mester ma is aktuális.

- sisso -

III. Richárd (Richard III); színes, amerikai-angol, 1995, 104 perc; rendezte: Richard Loncraine; fényképezte: Peter Bizion; szereplők: Ian McKellen, Annette Bening, Robert Downey Jr., Kristin Scott Thomas; bemutatja a Flamex

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.