Film: III. Birodalmi Richárd (III. Richárd)

  • 1997. április 3.

Zene

Richard Loncraine rendező történelmi druszájáról csinált filmet, azt a nyilvánvaló tényt megerősítendő, hogy Shakespeare örök, nincs kor, amelyben ne lenne aktuális, sőt forgatókönyveket is lehet vele spórolni.

Richard Loncraine rendező történelmi druszájáról csinált filmet, azt a nyilvánvaló tényt megerősítendő, hogy Shakespeare örök, nincs kor, amelyben ne lenne aktuális, sőt forgatókönyveket is lehet vele spórolni.

A III. Richárdot így azonos címmel, eredeti szöveggel a második világháborúra felvezető időzónába tolva, körültekintően megválogatott színészekkel, díszlet- és látványtervezőkkel alkalmazta vászonra. A történet zseniális, hiszen Shakespeare írta, és ha jól meggondoljuk, az eltelt néhány száz évben neki minden darabja felkeltette a közönség érdeklődését. Különösen ennek a zsarnoki "pokol-kutyának", gnóm gengszternek a története, aki szellemes, fölényes, lássuk be, férfias. Bűnei jutalmául még trónt is hág, ami időre-órára igazolja kegyetlensége hasznát. Egy káoszkorban ez a mitológiai torzképfosszília nagyon is izgalmas lehetne, akkor is, ha a főgonosz a történet végén nem vonul nyugdíjba, és nem várja békésen, hogy a telefon elnémuljon az otthonában, mint az manapság kijár a hasonszőrűeknek. A kövület újraéled a filmben, kijátszik mindenkit mindenki ellen rendesen, ahogy a nagy könyvben meg van írva, a királyné új elitjét, a királypártiakat; csak éppen olyan kevés meggyőző erővel, mint egy horgoltnyuszi-ügynök. Már annál a pontnál, amikor a világirodalom egyik legszebb mondata, az a "York napsütése" kezdetű, elhangzik, stúdiómikrofonba, sajtófogadásszerű, kristálypoharas vacsorán, sajnos érezni, hogy e fiókhitler egyetlen veretes angol mondatát mai mozinéző el nem hiheti. Az sem volna túlzás, ha már innentől horkolna a nézőtér, mint jómagam. Időnként ugyan van mire ébredni, hisz a látvány lenyűgöző. Drága és valószínűleg teljesen eredeti kosztümökben leányt kérnek a proszektúrán, pályaudvarszerű, vélhetőleg igen magas bérleti díjú börtön impozáns falai között fürdőkádban rabot ölnek, raktárház homokjában, elakadt dzsipben vérszegény paprikajancsi kiabál, hogy "országomat egy lóért", aztán ugyanezt a kiabálóst, aki racionalizált tébolyt mímel, egy Richmond nevezetű fiatal ember tűzbe löki, hogy elküldje végre egy erkölcsileg jobb világba.

Richárd úgy hal meg, mint Sigourney Weaver a Nyolcadik utas utolsó fejezetében. Egyesekkel azt mondatja a paranoia, hogy megérjük a folytatását ennek is, mert ott álltak a neonáci kommandók mentőlepedővel.

Loncraine elől tehát el kell dugni minden további Shakespeare-t. Helyette egy kis Royal Shakespeare Companyt ajánlunk mindenkinek. Nekik időváltozás nélkül is elhisszük, hogy a mester ma is aktuális.

- sisso -

III. Richárd (Richard III); színes, amerikai-angol, 1995, 104 perc; rendezte: Richard Loncraine; fényképezte: Peter Bizion; szereplők: Ian McKellen, Annette Bening, Robert Downey Jr., Kristin Scott Thomas; bemutatja a Flamex

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.