Film: III. Birodalmi Richárd (III. Richárd)

  • 1997. április 3.

Zene

Richard Loncraine rendező történelmi druszájáról csinált filmet, azt a nyilvánvaló tényt megerősítendő, hogy Shakespeare örök, nincs kor, amelyben ne lenne aktuális, sőt forgatókönyveket is lehet vele spórolni.

Richard Loncraine rendező történelmi druszájáról csinált filmet, azt a nyilvánvaló tényt megerősítendő, hogy Shakespeare örök, nincs kor, amelyben ne lenne aktuális, sőt forgatókönyveket is lehet vele spórolni.

A III. Richárdot így azonos címmel, eredeti szöveggel a második világháborúra felvezető időzónába tolva, körültekintően megválogatott színészekkel, díszlet- és látványtervezőkkel alkalmazta vászonra. A történet zseniális, hiszen Shakespeare írta, és ha jól meggondoljuk, az eltelt néhány száz évben neki minden darabja felkeltette a közönség érdeklődését. Különösen ennek a zsarnoki "pokol-kutyának", gnóm gengszternek a története, aki szellemes, fölényes, lássuk be, férfias. Bűnei jutalmául még trónt is hág, ami időre-órára igazolja kegyetlensége hasznát. Egy káoszkorban ez a mitológiai torzképfosszília nagyon is izgalmas lehetne, akkor is, ha a főgonosz a történet végén nem vonul nyugdíjba, és nem várja békésen, hogy a telefon elnémuljon az otthonában, mint az manapság kijár a hasonszőrűeknek. A kövület újraéled a filmben, kijátszik mindenkit mindenki ellen rendesen, ahogy a nagy könyvben meg van írva, a királyné új elitjét, a királypártiakat; csak éppen olyan kevés meggyőző erővel, mint egy horgoltnyuszi-ügynök. Már annál a pontnál, amikor a világirodalom egyik legszebb mondata, az a "York napsütése" kezdetű, elhangzik, stúdiómikrofonba, sajtófogadásszerű, kristálypoharas vacsorán, sajnos érezni, hogy e fiókhitler egyetlen veretes angol mondatát mai mozinéző el nem hiheti. Az sem volna túlzás, ha már innentől horkolna a nézőtér, mint jómagam. Időnként ugyan van mire ébredni, hisz a látvány lenyűgöző. Drága és valószínűleg teljesen eredeti kosztümökben leányt kérnek a proszektúrán, pályaudvarszerű, vélhetőleg igen magas bérleti díjú börtön impozáns falai között fürdőkádban rabot ölnek, raktárház homokjában, elakadt dzsipben vérszegény paprikajancsi kiabál, hogy "országomat egy lóért", aztán ugyanezt a kiabálóst, aki racionalizált tébolyt mímel, egy Richmond nevezetű fiatal ember tűzbe löki, hogy elküldje végre egy erkölcsileg jobb világba.

Richárd úgy hal meg, mint Sigourney Weaver a Nyolcadik utas utolsó fejezetében. Egyesekkel azt mondatja a paranoia, hogy megérjük a folytatását ennek is, mert ott álltak a neonáci kommandók mentőlepedővel.

Loncraine elől tehát el kell dugni minden további Shakespeare-t. Helyette egy kis Royal Shakespeare Companyt ajánlunk mindenkinek. Nekik időváltozás nélkül is elhisszük, hogy a mester ma is aktuális.

- sisso -

III. Richárd (Richard III); színes, amerikai-angol, 1995, 104 perc; rendezte: Richard Loncraine; fényképezte: Peter Bizion; szereplők: Ian McKellen, Annette Bening, Robert Downey Jr., Kristin Scott Thomas; bemutatja a Flamex

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást” – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor.

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, Jean-Marie Le Pen mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.