Film: Kinn a vízből (Harvey Keitel új szerepben)

  • 1997. április 24.

Zene

Na, ez az a film, aminek a magyar címét nem vagyok hajlandó leírni, mert már annyira bornírt, annyira kárpátaljai szárnyvonalas, hogy jóérzésű moziüzem-igazgató helyében ki sem tenném a portál fölé, inkább hagynám, hogy szájhagyomány útján terjedjen el a városban, mit játszom a nagyteremben. Angolul egyébként úgy nevezték el, hogy Head Above Water, ami ugyancsak nem egy nagy durranás, de azért mégis.

Na, ez az a film, aminek a magyar címét nem vagyok hajlandó leírni, mert már annyira bornírt, annyira kárpátaljai szárnyvonalas, hogy jóérzésű moziüzem-igazgató helyében ki sem tenném a portál fölé, inkább hagynám, hogy szájhagyomány útján terjedjen el a városban, mit játszom a nagyteremben. Angolul egyébként úgy nevezték el, hogy Head Above Water, ami ugyancsak nem egy nagy durranás, de azért mégis.

Általában a címadáson nem szoktam így kiborulni, de ez esetben a bűn sokkal nagyobb, mert a film jó, nézhető, izgalmas, viszont egy jó gyomrú leendő néző helyében kifordulnék a szerencsétlen, ám szellemesnek hitt szójáték láttán, sőt a távoli rokonaimnak is szólnék, hogy ne tovább.

Én szerencsére otthon felejtettem a papírt, amire a forgalmazó a címet, szereplőket, készítőket és a film rövid történetét szokta felírni, hogy az egészen hülye és lusta újságírók is tudjanak cikket írni a mű megtekintése nélkül is, ezért bementem a Szindbád moziba, ott is az első sorba, mert ott fel lehet tenni a lábat meg a sört a párkányra, és belefogtam a fentebb meg nem nevezett alkotás megtekintésébe.

Eleinte görcsösen próbáltam ragaszkodni előítéleteimhez, márhogy ez egy vacak, F kategóriás, nézhetetlen szemét lesz, amit én kötelességből jól végignézek, aztán olyat írok róla, hogy a forgalmazó átképezteti magát vámtisztviselőnek, de hamarosan magával ragadott a dolog. Harvey Keitelt nem nagyon kell bemutatni, a Mocskos zsaruban és a Ponyvaregényben is hozta az elvárhatót, de partnereiről én még az életben nem hallottam. Ennek ellenére Cameron Diaz és Craig Scheffer nagy mozit csinált, mintegy köpve arra, hogy én ismerem-e őket vagy sem. A sztoriról nem szólnék, mivel az a fajta film, amit nagyon szarul lehet elmesélni, főleg ha olyan hidegfrontra különösen érzékeny ember próbálja, mint én, de komolyan mondom, nagyon élveztem a tizedik perctől kezdve a slusszpoénig, és az első tíz perc sem lehet rossz, ha valaki látja, én azonban ekkor még mással voltam elfoglalva.

Jim Wilson rendező, producer és zenélődoboz-gyűjtő nagyot dobott, amikor olyan forgatókönyvből készített filmet, amit talán még olvasva is élvezni lehetett. Úgy feszíti végig a történetet, hogy ott egyetlen kiskapu sem nyílik a játszótéri moralizálás, vagy az - immár nehezen megújítható - szerelmi szál számára, minden megy előre, minden cselekedet és képsor determinált, mint azok a bizonyos fahasábok a Lillafüredi Állami Gazdaság fűrésztelepén.

Ha nagyon aljas lennék, biztos találnék néhány apróbb dramaturgiai hibát, azonban nem tudom, mit jelent ez a szó, és különben is annyira örülök, hogy végre valami nézhető dolog kerül a gyöngyvászonra, hogy majd bolond leszek elrontani a kedvemet mindenféle tudálékos és depressziós locsogással, inkább gyorsan befejezem ezt az írást, mielőtt eszembe jutna megint az a szerencsétlen magyar cím, amit még így búcsúzóul sem írok le, ezzel meglehetősen megnehezítve az Olvasó dolgát, no de hát, mit adnak manapság könnyen?

Para-Kovács Imre

Hullázó kedélyek (Head Above Water); színes, amerikai, 1996; rendező: Jim Wilson; operatőr: Richard Bowen; szereplők: Harvey Keitel, Billy Zane; forgalmazza: UIP-Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.