Film: Mélyütés (Lilja 4-ever)

  • - legát -
  • 2003. november 6.

Zene

Egy lakótelep valamelyik ex-szovjet balti köztársaságban, ehhez képest a "Havanna" karib csoda, Békásmegyer Manhattan. Lilja, Vologya meg a többi itt élő nyomorult kamasz - New Kids On The East Block - a tizennegyedik születésnapjukra kapnak egy "végállomás" táblát, miközben Britney Spears énekel. Húsz év múlva Joszif Kobzon. Közben lehet álmodozni a szépségről és a gazdagságről. Britneyről. Mobiltelefonról.
Egy lakótelep valamelyik ex-szovjet balti köztársaságban, ehhez képest a "Havanna" karib csoda, Békásmegyer Manhattan. Lilja, Vologya meg a többi itt élő nyomorult kamasz - New Kids On The East Block - a tizennegyedik születésnapjukra kapnak egy "végállomás" táblát, miközben Britney Spears énekel. Húsz év múlva Joszif Kobzon. Közben lehet álmodozni a szépségről és a gazdagságről. Britneyről. Mobiltelefonról.

Aki itt marad, húszévesen zombi lesz, aztán csak azon múlik, tíz-húsz-harminc vagy esetleg negyven-ötven éve van-e hátra, hogy szervezete mennyire bírja a metil-alkoholt, a borotvaszeszt, a nitrohígítót. Persze mindenki sóhajtozik, el kell menni innét. Bárhová. Dehogy Moszkvába!

A tizenhat éves Lilja majdnem elmegy. Anyja talált egy pénzes pasast, irány Amerika. `t is viszik, lehet dicsekedni a barátnőnek, a boltosnak, másnap kiderül, nem viszik, csak anyuci utazik. Örökre. Pokol bárhol lehet, de mindig akad poklabb. Lilját egy "gondoskodó" nagynéni kipaterolja a lakásból, és egy odúba költözteti, ahol hamarosan kikapcsolják a fűtést, az áramot. A telepi srácok kurvának tartják, a félkegyelmű Vologyán kívül mindenki elfordul tőle. Együtt álmodoznak ragasztógőzben, zacskóval arcukon, egészen addig, míg Lilja valóban kurva lesz, és meg nem ismerkedik Andrejjel, akinek autója, mobilja van, aki Svédországban dolgozik, akinek komolyak a szándékai. Elviszi innen.

A többit kitalálják. Lilja Malmőben köt ki, lovagja eladta kilóra, új tulajdonosa fogságban tartja, csak akkor hagyhatja el a lakást, ha üzleti útra indulnak. Pokol bárhol lehet, nem csak Keleten.

Mi ez? Tanmese, ahol csak a rossz kap jutalmat?

Hiába tűnik hatásvadásznak a történet a halmozottan hátrányos helyzetről, Lukas Moodyson filmje tisztességes, megrázó munka, nem pedig tisztességesen megrázó. Inkább kiáltvány, mint mozi. És ettől zavarba jövünk, hiszen a valóságért legfeljebb a szomszédba és nem a moziba megyünk, egy filmnek már régen nem az a dolga, hogy fájjon.

A Lilja 4-ever viszont nagyon fáj. Nem a "realista ábrázolás", még csak nem is a lejárt szavatosságú, "közérthető" szimbólumok miatt. Nem is azért, mert szívünkön a pórul járt "ruszki" kislány sorsa. Inkább a tükör miatt. Amikor azokat a sérült férfiakat látjuk, akik a filmen, "használat közben" Liljára vetítik saját nyomorukat, valahol magunkat és ezt a lehető legjobbnak kikiáltott világot - a "fogyasztói társadalmat" - figyelhetjük meg alaposabban.

- legát -

Az SPI bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.