Film: Mélyütés (Lilja 4-ever)

  • - legát -
  • 2003. november 6.

Zene

Egy lakótelep valamelyik ex-szovjet balti köztársaságban, ehhez képest a "Havanna" karib csoda, Békásmegyer Manhattan. Lilja, Vologya meg a többi itt élő nyomorult kamasz - New Kids On The East Block - a tizennegyedik születésnapjukra kapnak egy "végállomás" táblát, miközben Britney Spears énekel. Húsz év múlva Joszif Kobzon. Közben lehet álmodozni a szépségről és a gazdagságről. Britneyről. Mobiltelefonról.
Egy lakótelep valamelyik ex-szovjet balti köztársaságban, ehhez képest a "Havanna" karib csoda, Békásmegyer Manhattan. Lilja, Vologya meg a többi itt élő nyomorult kamasz - New Kids On The East Block - a tizennegyedik születésnapjukra kapnak egy "végállomás" táblát, miközben Britney Spears énekel. Húsz év múlva Joszif Kobzon. Közben lehet álmodozni a szépségről és a gazdagságről. Britneyről. Mobiltelefonról.

Aki itt marad, húszévesen zombi lesz, aztán csak azon múlik, tíz-húsz-harminc vagy esetleg negyven-ötven éve van-e hátra, hogy szervezete mennyire bírja a metil-alkoholt, a borotvaszeszt, a nitrohígítót. Persze mindenki sóhajtozik, el kell menni innét. Bárhová. Dehogy Moszkvába!

A tizenhat éves Lilja majdnem elmegy. Anyja talált egy pénzes pasast, irány Amerika. `t is viszik, lehet dicsekedni a barátnőnek, a boltosnak, másnap kiderül, nem viszik, csak anyuci utazik. Örökre. Pokol bárhol lehet, de mindig akad poklabb. Lilját egy "gondoskodó" nagynéni kipaterolja a lakásból, és egy odúba költözteti, ahol hamarosan kikapcsolják a fűtést, az áramot. A telepi srácok kurvának tartják, a félkegyelmű Vologyán kívül mindenki elfordul tőle. Együtt álmodoznak ragasztógőzben, zacskóval arcukon, egészen addig, míg Lilja valóban kurva lesz, és meg nem ismerkedik Andrejjel, akinek autója, mobilja van, aki Svédországban dolgozik, akinek komolyak a szándékai. Elviszi innen.

A többit kitalálják. Lilja Malmőben köt ki, lovagja eladta kilóra, új tulajdonosa fogságban tartja, csak akkor hagyhatja el a lakást, ha üzleti útra indulnak. Pokol bárhol lehet, nem csak Keleten.

Mi ez? Tanmese, ahol csak a rossz kap jutalmat?

Hiába tűnik hatásvadásznak a történet a halmozottan hátrányos helyzetről, Lukas Moodyson filmje tisztességes, megrázó munka, nem pedig tisztességesen megrázó. Inkább kiáltvány, mint mozi. És ettől zavarba jövünk, hiszen a valóságért legfeljebb a szomszédba és nem a moziba megyünk, egy filmnek már régen nem az a dolga, hogy fájjon.

A Lilja 4-ever viszont nagyon fáj. Nem a "realista ábrázolás", még csak nem is a lejárt szavatosságú, "közérthető" szimbólumok miatt. Nem is azért, mert szívünkön a pórul járt "ruszki" kislány sorsa. Inkább a tükör miatt. Amikor azokat a sérült férfiakat látjuk, akik a filmen, "használat közben" Liljára vetítik saját nyomorukat, valahol magunkat és ezt a lehető legjobbnak kikiáltott világot - a "fogyasztói társadalmat" - figyelhetjük meg alaposabban.

- legát -

Az SPI bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.