Film: Zárt anyag (Oliver Stone: Nixon)

  • 1997. május 22.

Zene

Szokás mondani, minden művész, még a legnagyobb is, ugyanazon és egyetlen művet alkotja újra és újra egész életében. Miként a dilettáns is, sőt talán ez az egyetlen dolog, amelyben emez valamennyire hasonlít a zsenihez. Hogy Oliver Stone hova tartozik, döntse el ki-ki maga, egy dolog viszont biztos: Stone, ama nézet egyik legelkötelezettebb híveként, miszerint a mennyiség idővel minőségbe csap át, lelkiismeretesen körmöli ezt a bizonyos művet napra nap, évre év.

Szokás mondani, minden művész, még a legnagyobb is, ugyanazon és egyetlen művet alkotja újra és újra egész életében. Miként a dilettáns is, sőt talán ez az egyetlen dolog, amelyben emez valamennyire hasonlít a zsenihez. Hogy Oliver Stone hova tartozik, döntse el ki-ki maga, egy dolog viszont biztos: Stone, ama nézet egyik legelkötelezettebb híveként, miszerint a mennyiség idővel minőségbe csap át, lelkiismeretesen körmöli ezt a bizonyos művet napra nap, évre év.

A J. F. K. diadala után szinte törvényszerűnek tűnt, hogy rendezőnk, másodállásban konjunktúralovag, előkotor egy újabb elnököt, a még raktáron lévő 41-ből. Kennedynek mint az ország egykor volt legnépszerűbb vezetőjének szinte folyamatos reneszánsza van a halála óta eltelt majd negyedszázadban, Nixonnak azonban nem volt, s vélhetően nem is lesz soha. Ahogy a filmben többször is elhangzik: "Mindig is gyűlölték őt." Itt a bibi. Kennedyből sosem elég az amerikainak, a J. F. K. ennek köszönhette sikerét, még ha a film a már unalomig ismert közhelyeknél többet nem is tudott mondani. "Kit érdekel ez egyáltalán?" - jegyzi meg a Kissingert játszó Paul Sorvino Nixont hallgatván, és tényleg, kit, ráadásul több mint három órában, kérdezhetnénk mi is. Jött hát, aminek kellett: a Nixon az Államokban akkora bukás volt, hogy még a film kópiáinak költségei sem térültek meg, zárolták a cuccot, a világpremierről is le kellett mondaniuk a forgalmazóknak.

Pedig kevés Stone-opus van, ami ennyire a helyén lenne, jó, tudom, ez nem jelent semmit. A Nixon rögtön a közepébe vág: Watergate-ügy, káosz a Fehér Házban satöbbi. Aztán, a flashbacknek hála, megtudjuk, milyen volt hősünk surbankó legénykének, majd játékosnak az egyetemi baseballcsapatban, csupa fontos infó. Lélekrajz, miegymás, a költő, politikus és hadvezér, dühödt mccarthysta és békeharcos. Dráma is van, rendben.

Képileg a film egyszerre reflektál Stone szinte valamennyi korábbi munkájára: klipszerű betétek, villámgyors vágások, kézikamera dögivel, a színes és fekete-fehér jelenetek váltakozására építő szituációteremtési kedv váltakoznak benne a történelmi-életrajzi filmekben oly sűrűn alkalmazott premier plánokkal, lassú áttűnésekkel, nagytotálokkal, hosszú belsőkkel. A flashbackek is jókor, jó helyen, nem is olyan ciki, mint vártuk.

Kár, hogy Stone helyenként mégsem tudja teljesen megtagadni habitusát, úgymond a jellem mélyére ás, titkokat és rejtélyeket old meg, konspirációkat leplez le és fed fel. Na meg futó felhők az égen, múlik az idő, jó, ez tényleg nem az igazi, miként azokkal a magvasnak szánt gondolatokkal sem igen lehet mit kezdeni, melyek a cselekmény orompontjain hangzanak el rendre: nem a győzelem, hanem a küzdés maga a fontos, az élet kihívásokkal teli, a sors útjai kifürkészhetetlenek, hogy mi rejtőzik az idő méhében, sosem lehet tudni, szóval lehetne sorolni napokig. Mi több, még az is kiderül, hogy Anthony Hopkins egy zseni. De ez is csak egy közhely, ugyebár.

- tosoki -

Nixon, amerikai, 190 perc; szereplők: Anthony Hopkins, James Woods, Ed Harris, Joan Allen, Mary Steenburgen, Larry Hagman; írta: Stephen J. Rivele, Chirstopher Wilkinson és Oliver Stone; fényképezte: Robert Richardson; zene: John Williams; rendezte: Oliver Stone; az InterCom filmje

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.