Film: Zárt anyag (Oliver Stone: Nixon)

  • 1997. május 22.

Zene

Szokás mondani, minden művész, még a legnagyobb is, ugyanazon és egyetlen művet alkotja újra és újra egész életében. Miként a dilettáns is, sőt talán ez az egyetlen dolog, amelyben emez valamennyire hasonlít a zsenihez. Hogy Oliver Stone hova tartozik, döntse el ki-ki maga, egy dolog viszont biztos: Stone, ama nézet egyik legelkötelezettebb híveként, miszerint a mennyiség idővel minőségbe csap át, lelkiismeretesen körmöli ezt a bizonyos művet napra nap, évre év.

Szokás mondani, minden művész, még a legnagyobb is, ugyanazon és egyetlen művet alkotja újra és újra egész életében. Miként a dilettáns is, sőt talán ez az egyetlen dolog, amelyben emez valamennyire hasonlít a zsenihez. Hogy Oliver Stone hova tartozik, döntse el ki-ki maga, egy dolog viszont biztos: Stone, ama nézet egyik legelkötelezettebb híveként, miszerint a mennyiség idővel minőségbe csap át, lelkiismeretesen körmöli ezt a bizonyos művet napra nap, évre év.

A J. F. K. diadala után szinte törvényszerűnek tűnt, hogy rendezőnk, másodállásban konjunktúralovag, előkotor egy újabb elnököt, a még raktáron lévő 41-ből. Kennedynek mint az ország egykor volt legnépszerűbb vezetőjének szinte folyamatos reneszánsza van a halála óta eltelt majd negyedszázadban, Nixonnak azonban nem volt, s vélhetően nem is lesz soha. Ahogy a filmben többször is elhangzik: "Mindig is gyűlölték őt." Itt a bibi. Kennedyből sosem elég az amerikainak, a J. F. K. ennek köszönhette sikerét, még ha a film a már unalomig ismert közhelyeknél többet nem is tudott mondani. "Kit érdekel ez egyáltalán?" - jegyzi meg a Kissingert játszó Paul Sorvino Nixont hallgatván, és tényleg, kit, ráadásul több mint három órában, kérdezhetnénk mi is. Jött hát, aminek kellett: a Nixon az Államokban akkora bukás volt, hogy még a film kópiáinak költségei sem térültek meg, zárolták a cuccot, a világpremierről is le kellett mondaniuk a forgalmazóknak.

Pedig kevés Stone-opus van, ami ennyire a helyén lenne, jó, tudom, ez nem jelent semmit. A Nixon rögtön a közepébe vág: Watergate-ügy, káosz a Fehér Házban satöbbi. Aztán, a flashbacknek hála, megtudjuk, milyen volt hősünk surbankó legénykének, majd játékosnak az egyetemi baseballcsapatban, csupa fontos infó. Lélekrajz, miegymás, a költő, politikus és hadvezér, dühödt mccarthysta és békeharcos. Dráma is van, rendben.

Képileg a film egyszerre reflektál Stone szinte valamennyi korábbi munkájára: klipszerű betétek, villámgyors vágások, kézikamera dögivel, a színes és fekete-fehér jelenetek váltakozására építő szituációteremtési kedv váltakoznak benne a történelmi-életrajzi filmekben oly sűrűn alkalmazott premier plánokkal, lassú áttűnésekkel, nagytotálokkal, hosszú belsőkkel. A flashbackek is jókor, jó helyen, nem is olyan ciki, mint vártuk.

Kár, hogy Stone helyenként mégsem tudja teljesen megtagadni habitusát, úgymond a jellem mélyére ás, titkokat és rejtélyeket old meg, konspirációkat leplez le és fed fel. Na meg futó felhők az égen, múlik az idő, jó, ez tényleg nem az igazi, miként azokkal a magvasnak szánt gondolatokkal sem igen lehet mit kezdeni, melyek a cselekmény orompontjain hangzanak el rendre: nem a győzelem, hanem a küzdés maga a fontos, az élet kihívásokkal teli, a sors útjai kifürkészhetetlenek, hogy mi rejtőzik az idő méhében, sosem lehet tudni, szóval lehetne sorolni napokig. Mi több, még az is kiderül, hogy Anthony Hopkins egy zseni. De ez is csak egy közhely, ugyebár.

- tosoki -

Nixon, amerikai, 190 perc; szereplők: Anthony Hopkins, James Woods, Ed Harris, Joan Allen, Mary Steenburgen, Larry Hagman; írta: Stephen J. Rivele, Chirstopher Wilkinson és Oliver Stone; fényképezte: Robert Richardson; zene: John Williams; rendezte: Oliver Stone; az InterCom filmje

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.