Lemez

Hippikiller: Totally Disco

  • - minek -
  • 2017. július 8.

Zene

Bihari Balázs szinte egyszemélyes projektje 2003 óta működik, eddig három nagylemeze jelent meg, de talán ez a mostani a legizgalmasabb. És nemcsak azért, mert Bihari mintha most talált volna rá igazi médiumára, bár az kétségtelen, hogy új számai a befogadói és az alkotói oldaláról is különösen magas bűnös élvezet faktorral bírnak. A Hippikiller ezúttal a nyolcvanas évek jó ízű new wave, szinti és egyéb popzenéire reflektál nagy élvezettel, olyannyira, hogy nyitányként rögtön felken egy Elton John-klasszikust (I’m Still Standing), s az évtized aurájába tökéletesen beleolvadó énekhanghoz odapasszít egy olyan zenei alapot, amely a Die Kruppsot és a Fine Young Cannibalst idézi.

A gitárjáték végig remekül egészíti ki a billentyűfutamokat és a gépek generálta rigid ritmusokat, amiket szintén (az eddig csak gitárosként számon tartott) Bihari egymaga játszott föl, de az igazi meglepetés mégis az, hogy a saját szerzemények többnyire felveszik a versenyt a megidézni kívánt slágerekkel. A legjobb pillanatokban (amilyen például a remekül eltalált Mountains) a Hippikiller egyszerre lesz új Heaven 17, Talk Talk, Ultravox vagy Duran Duran, legfeljebb néha egy árnyalatnyi EBM/indusztriál beütéssel. Ehhez a pár dalban felbukkanó vendégek (Polly Flow, Bodrogi András, MC Fedora) is jócskán hozzáteszik a magukét, még ha néha odébb is tolják a fókuszt. Legalábbis a Polly Flow-val rögzített Wasteland már inkább a kilencvenes évek bristoli hangzását idézi, de ne is történjen ennél rosszabb!

Szerzői kiadás, 2017

alá

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.