Jó vagy semmi - Hajdu Szabolcs: Fehér tenyér (film)

  • Fekete Emília
  • 2006. február 23.

Zene

Most nyomasztunk vagy nem nyomasztunk? És megnyomorít-e az élsport, vagy nem? A béke vagy te, vagy épp ellenkezőleg?

Most nyomasztunk vagy nem nyomasztunk? És megnyomorít-e az élsport, vagy nem? A béke vagy te, vagy épp ellenkezőleg?

Hogy a film el tudta volna dönteni, mit is akar tárgyától, amennyiben annak a versenyszerűen űzött tornasportot tekintjük, jóakarattal sem állítható. (Pedig van olyan hasontárgyú alkotás, amelyik gondol valamit arról, hogy miért versenyeznek egymással emberek, mi végre akarnak győzni, s amely a sportból, e teljességgel önmaga céljául szolgáló tevékenységből súlyos távlatokat bír nyitni: kövezzenek meg, de énnekem a Tűzszekerek például ilyen.) A film első ötven perce, amikor a gyermek főhőst, a kis Dongót a szadistának ábrázolt edző karddal veri, s más módokon kínozza (Gheorghe Dinica kiemelkedő interpretálásában), mintha a tornáról és - mutatis mutandis - a gyermekek versenysportjáról azt állítaná, hogy léleknyomorító, embertelen elfoglaltság. Ez ellen mint gyakorló sportanyuka tiltakozom (bár a szertornát gyermekként magam is gyűlöltem: sose hagytak miatta ritmikus sportgimnasztikázni), másrészt meg lehet benne valami, a szakágnak már a genealógiája is gyanús (a poroszok találták ki a katonai nevelés tökéletesítése céljából). De a film más pontjain mintha a torna, e léleknemesítő elfoglaltság apoteózisát sugallaná - most akkor mi van?

De mondjuk azt, hogy a mű nem is a sportról szól: hanem egy kisgyerekről, aki nagyon magányos. Akit, mert gyenge (hisz minden kisgyerek az), minduntalan megaláznak, s erőszakot tesznek rajta; s akit szülei sem védenek meg a világtól, ami pedig a dolguk lenne, hanem épp ellenkezőleg. Ez szép és igaz állítás - és ezért van az, hogy a mozi első fele szíven üti a nézőt. Ám ezzel a fonállal és az általa keltett várakozással, fájdalom, a második fele mit sem tud kezdeni. A fölnőtt Dongó kanadai kalandjai, majd a debreceni verseny elbeszélése újabb és újabb motívumokat sodor a vászonra, s velük a sporttal szokásosan társított toposzokat, úgymint munka és fájdalom, siker és bukás, barátság és versengés - ám anélkül, hogy ezeket kibontanák, urambocsá!, a film első feléhez szervítenék. Az, hogy a főhős egy kevés szavú, jámboran sodródó lúzer, dramaturgiai kötőszövetnek sajnos kevés; annál is inkább, mert a mű ebben sem igazítja el nézőjét, s a főhős lélekrajzában igazi mélységekig nem merészkedik. Boldogtalan-e ez a fiú, vagy sem? Elnagyoltság, kapkodás, tanácstalanság jellemzi e snitteket; a cirkuszi jelenet és a debreceni döntő párhuzamos vágása pedig nemcsak plattfuszos filozófiát sulykol, de kínosan hosszú is.

Talán az lehetett a baj, hogy a film készítői túlságosan is ragaszkodtak Hajdu Zoltán Miklós, a hús-vér főhős és főszereplő életrajzához, s ez megkötötte kreativitásukat. A tényhűség azonban önmagában nem tesz jóvá egy játékfilmet: egy érdekes élet önmagában még egy dokumentumfilmhez is ritkán szokott elég lenni. Ám az is igaz, hogy az alkotás erényei - a szép tornászás, egy érdekes közeg és a 80-as évek gyermeksportjának korhű megmutatása - épp e megközelítésből adódnak.

Forgalmazza a Hungarotop

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.