Jó vagy semmi - Hajdu Szabolcs: Fehér tenyér (film)

  • Fekete Emília
  • 2006. február 23.

Zene

Most nyomasztunk vagy nem nyomasztunk? És megnyomorít-e az élsport, vagy nem? A béke vagy te, vagy épp ellenkezőleg?

Most nyomasztunk vagy nem nyomasztunk? És megnyomorít-e az élsport, vagy nem? A béke vagy te, vagy épp ellenkezőleg?

Hogy a film el tudta volna dönteni, mit is akar tárgyától, amennyiben annak a versenyszerűen űzött tornasportot tekintjük, jóakarattal sem állítható. (Pedig van olyan hasontárgyú alkotás, amelyik gondol valamit arról, hogy miért versenyeznek egymással emberek, mi végre akarnak győzni, s amely a sportból, e teljességgel önmaga céljául szolgáló tevékenységből súlyos távlatokat bír nyitni: kövezzenek meg, de énnekem a Tűzszekerek például ilyen.) A film első ötven perce, amikor a gyermek főhőst, a kis Dongót a szadistának ábrázolt edző karddal veri, s más módokon kínozza (Gheorghe Dinica kiemelkedő interpretálásában), mintha a tornáról és - mutatis mutandis - a gyermekek versenysportjáról azt állítaná, hogy léleknyomorító, embertelen elfoglaltság. Ez ellen mint gyakorló sportanyuka tiltakozom (bár a szertornát gyermekként magam is gyűlöltem: sose hagytak miatta ritmikus sportgimnasztikázni), másrészt meg lehet benne valami, a szakágnak már a genealógiája is gyanús (a poroszok találták ki a katonai nevelés tökéletesítése céljából). De a film más pontjain mintha a torna, e léleknemesítő elfoglaltság apoteózisát sugallaná - most akkor mi van?

De mondjuk azt, hogy a mű nem is a sportról szól: hanem egy kisgyerekről, aki nagyon magányos. Akit, mert gyenge (hisz minden kisgyerek az), minduntalan megaláznak, s erőszakot tesznek rajta; s akit szülei sem védenek meg a világtól, ami pedig a dolguk lenne, hanem épp ellenkezőleg. Ez szép és igaz állítás - és ezért van az, hogy a mozi első fele szíven üti a nézőt. Ám ezzel a fonállal és az általa keltett várakozással, fájdalom, a második fele mit sem tud kezdeni. A fölnőtt Dongó kanadai kalandjai, majd a debreceni verseny elbeszélése újabb és újabb motívumokat sodor a vászonra, s velük a sporttal szokásosan társított toposzokat, úgymint munka és fájdalom, siker és bukás, barátság és versengés - ám anélkül, hogy ezeket kibontanák, urambocsá!, a film első feléhez szervítenék. Az, hogy a főhős egy kevés szavú, jámboran sodródó lúzer, dramaturgiai kötőszövetnek sajnos kevés; annál is inkább, mert a mű ebben sem igazítja el nézőjét, s a főhős lélekrajzában igazi mélységekig nem merészkedik. Boldogtalan-e ez a fiú, vagy sem? Elnagyoltság, kapkodás, tanácstalanság jellemzi e snitteket; a cirkuszi jelenet és a debreceni döntő párhuzamos vágása pedig nemcsak plattfuszos filozófiát sulykol, de kínosan hosszú is.

Talán az lehetett a baj, hogy a film készítői túlságosan is ragaszkodtak Hajdu Zoltán Miklós, a hús-vér főhős és főszereplő életrajzához, s ez megkötötte kreativitásukat. A tényhűség azonban önmagában nem tesz jóvá egy játékfilmet: egy érdekes élet önmagában még egy dokumentumfilmhez is ritkán szokott elég lenni. Ám az is igaz, hogy az alkotás erényei - a szép tornászás, egy érdekes közeg és a 80-as évek gyermeksportjának korhű megmutatása - épp e megközelítésből adódnak.

Forgalmazza a Hungarotop

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.