Képzõmûvészet: Nagyregény (Farkas István retrospektív)

  • Hajdu István
  • 2005. március 24.

Zene

Farkas István a huszadik századi magyar képzõmûvészet egyik legjelentõsebb, meghatározó érvényû életmûvét hagyta hátra, amikor 1944 júniusának végén, ötvenhét évesen - ahelyett, hogy a bujkálást választotta volna, amire lehetõsége volt - hagyta, hogy Auschwitzba deportálják. Sorsa, mint a nagyregények hõseié mindig is, egyszerre tipikus és egyedi, mûvei egyetemesek, munkáinak, életmûvének el- és befogadása viszont speciálisan közép-európai, vagyis - hagyjuk az eufemizmust - jellemzõen magyar.

Farkas István a huszadik századi magyar képzőművészet egyik legjelentősebb, meghatározó érvényű életművét hagyta hátra, amikor 1944 júniusának végén, ötvenhét évesen - ahelyett, hogy a bujkálást választotta volna, amire lehetősége volt - hagyta, hogy Auschwitzba deportálják. Sorsa, mint a nagyregények hőseié mindig is, egyszerre tipikus és egyedi, művei egyetemesek, munkáinak, életművének el- és befogadása viszont speciálisan közép-európai, vagyis - hagyjuk az eufemizmust - jellemzően magyar.

Az ötvenes-hatvanas évek pártos művészetszemléletének protagonistái hályogos pillantással iktatták ki Farkas "nagypolgáriasságát" a magyar művészetből, s bár ennek nincs kézzelfogható, dokumentálható jele, de kínos egybeesésként mégiscsak feltűnő, hogy Fülep Lajos, a 20. századi művészetelmélet és kritika egyik és joggal legnagyobb hatású és legbefolyásosabb mestere az Egybegyűjtött írások névmutatója szerint Farkas nevét egyetlenegyszer sem írta le (amint Vajda Lajosét sem), s ezzel, természetesen önkéntelenül, de mégis igazolta Farkas ignorálását. A hatvanas évek közepéig eltagadott, majd jószerivel bizarr egzisztencialistának, később, a hetvenes évek legvégétől nagyszerűnek tartott festészete csak a kilencvenes évek kezdetén vált valóban alapos kutatás, feldolgozás tárgyává, hogy aztán újabb tíz évre a "letudottság" homályába hulljon, s csak kósza hivatkozások, rejtélyes "szakmai" sikerlisták adataiként libbenjen föl itt-ott róla a sűrűre szövődött fátyol.

A most, mélységes csendben nyílt kiállítása életművének legnagyobb tárlata: úgy tetszik, a felkutathatott művek mindegyike szerepel a Budapesti Történeti Múzeum amúgy festménykiállításra alkalmatlan teremsorában. Az alacsony és követhetetlen zegzugokkal szabdalt tér sárgás-szürke derengését, valamint a szerény invenciójú rendezés (Matyasovszky Péter nem sok esélyt kaphatott) kronológiára alapozott dramaturgiáját - s ez is jelzi a képek erejét - Farkas festményei egész egyszerűen szétfeszítik: elképesztő mélységű tereket nyitnak meg, szinte kilyukasztják, s új meg új, színpadszerű távlatokkal tágítják, verik szét a falakat.

Ha Farkas István akarva-akaratlanul hagyta, hogy sorsa nagyregényessé bonyolódjék, úgy festményeinek terét szántszándékkal formálta drámai finálékat játszató, talányos perspektívában, többnyire a semmibe vesző porondokon zajló jelenetek keretévé. Kállai Ernő 1942-ben a Művészet veszélyes csillagzat alatt című írásában szikár pontossággal fogalmazta meg e művek aktualitását: "É már Mednyánszkynkat is a fenyegető európai szerencsétlenség sejtelmei és kísérteties árnyai kínozták, már jóval az első világháború és az azt követő forradalmak előtt. Egész lelkével érezte modern európai civilizációnk és kultúránk démonikus feszültségét. Ugyanazok a veszélyes mélységek tátonganak Farkas István látomásainak kopár és rideg terében, csak még meredekebben, még disszonánsabban, lopakodó fantomokkal benépesítve." Természetesen még annál is meredekebben és disszonánsabban, tehetjük hozzá elbizakodottan, hiszen Farkast már semmi sem óvta meg a világtól; első mesterét, Mednyánszkyt a buddhizmus és az ezotéria legalább beburkolta, Farkasnak maradt a pőre materializmus. Nagy, a húszas évek végétől festett mozdulatlan jelenetei mintha Strindberg és Schnitzler történeteit ját-szanák-mondanák tovább egyre lassúbb mozdulattal, egyre kevesebb szóval, s mind több csikor-góan disszonáns gesztussal, melyek már valahová Genet, más szempontból pedig Dürrenmatt felé mutatnak. Színei hol

lázas-gyulladásos,

hol jegesen karcolós diszharmóniába vonják az esetlegesnek, befejezetlennek ható kompozíciókat, az embernek néha az az érzése, hogy Farkas eleve negatívban festette meg képeinek javát, elsősorban zöld-lila "együttállásait". Technikája is a bizonytalanság, a befejezetlenség disszonáns érzetét erősíti. Transzparens, lazúros felületek keverednek-váltakoznak mélyen fedettekkel, csillogó és matt foltok vetülnek egymás mellé sajátos, kiszámíthatatlannak látszó rendszerben.

Hidegrázós figurái, főként 1929-30 után, mintha ektoplazmafényképek alapján készültek volna: a belsőből zselészerűen előtüremkedő üres lelkek maszkként vonódnak meredt szereplői arca elé; csak valami megmagyarázhatatlan, önmagáért való puszta akarat tartja e vázakat össze. Kadáverszerű, torz férfiak és nők világszerű díszletek között életet adnak elő, máig érvényes, tökéletes koreográfiával. Farkas képeinek hallatlan ereje és máig ható egyetemessége, azt hiszem, éppen ebben a bonyolult diszharmóniában nyilatkozik meg: festményein minden lezáratlan, ugyanakkor végleges; expresszív zaklatottság és metafizikai hűvösség, pszichológiai érzékenység és elutasító gúny vegyül hűvös intellektualitássá.

Hajdu István

Budapesti Történeti Múzeum, május 6-ig

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.