Kiállítás: Mindenkinek megfelel (Fehér László képei a Vadnai Galériában)

  • Radák Eszter
  • 2001. április 12.

Zene

Különös helyet foglal el Fehér László a kortárs képzőművészetben, kiállításait mindig hatalmas várakozás előzi meg. Sokan a legnagyobb élő festőnknek tartják, de szép számmal akadnak olyanok is, akik enyhén szólva nem nagyon lelkesednek munkáiért. Ismert mester lévén, rajongóinak, irigyeinek, kritikusainak egyaránt - persze különböző módon - elvárásaik vannak. Ez az érdeklődés a magyar viszonyok között már önmagában is különös jelenség, de sokkal fontosabbnak tűnik az a tény, hogy Fehér László meg is felel nekik.
Különös helyet foglal el Fehér László a kortárs képzőművészetben, kiállításait mindig hatalmas várakozás előzi meg. Sokan a legnagyobb élő festőnknek tartják, de szép számmal akadnak olyanok is, akik enyhén szólva nem nagyon lelkesednek munkáiért. Ismert mester lévén, rajongóinak, irigyeinek, kritikusainak egyaránt - persze különböző módon - elvárásaik vannak. Ez az érdeklődés a magyar viszonyok között már önmagában is különös jelenség, de sokkal fontosabbnak tűnik az a tény, hogy Fehér László meg is felel nekik.Mindenkinek. Évek óta.

A képek változnak, de a körülöttük lévő vitákban ugyanazok maradnak az érvek. A festőről és műveiről szóló beszélgetéseknek van néhány visszatérő állításuk, melyek szövegkörnyezetüktől függően szerepelhetnek pozitívumként és negatívumként egyaránt. Fehér zsidó vallású, fotó alapján dolgozik, képein dominálnak az erősen kontúrozott figurák, színhasználata visszafogott, a feketét, a fehéret és a szürke árnyalatait egészíti ki egy színnel (korábbi munkáinál ez a sárga volt, mostanában inkább rózsaszínt használ).

A Vadnai Galéria meghívóján egy zsidó kisfiúról készült kép szerepel - gondoltam, megértem végre, hogyan is van ez a "zsidó identitás-kérdés". A galériába belépve azonban rögtön meglepetés fogadott: az első teremben nyoma sincs vallási témának. A közelmúltat, az ötvenes, hatvanas, hetvenes éveket idéző munkák újdonsága, hogy színesek a rajtuk szereplő figurák. A háttér megoldásai is eltérőnek tűnnek az eddigiektől, a színek maradnak ugyan a szürke árnyalatai, de a nagy, homogén felületeket felváltják a lenyűgöző könnyedséggel,

elegánsan megfestett tájrészletek

A fotók, melyek alapján a képek készültek, a beállítások bájos esetlenségéből ítélve, amatőr munkák. Jelenetek a XX. század második feléből. Egy kézcsók, háttérben megidézve a régi Centrum áruház dizájnja, vakációzó hölgy előnyösen szabott fürdőruhában, parkban, padon ülő édesanyjának valamit lázasan mutató kisfiú, egy lazán leheveredő, dögösen ránk pillantó kalapos-lódenes Humphrey Bogart-imitátor. A kamera előtt pózolók a fényképeken nyilván híven tükrözik a fotó elkészülésének korát. A festményeken azonban ennél jóval többről van szó, a méret növelése, az esetlegességek finom iróniával hangsúlyozott megfestése időtlenné teszi a megragadott pillanatot. Ha így nézem, mondjuk megértem a zöld fürdőruhában domborító hölgy portréjának, lábfejének festészeti megoldását. Ha azonban nem "viccesnek" fogom fel a jelenséget, akkor nem. Akkor túlzás. Talán kissé elnagyolt. Még mielőtt azt mondanám, ügyetlen, elámulok a következő terem - itt már zsidó témájú - képein. Ezeket hihetetlenül pontosan festette meg Fehér. Talán csak Francis Baconnál láttam még ehhez fogható elegáns felületkezelést.

Nincs semmi mellébeszélés,

a vékonyan kent színfoltok nem könnyedek, határozottak, hatalmas súllyal bírnak. Szinte nincs kétszer átfestett rész, a képet nézve az az érzésünk, hogy minden ecsetvonás egy egyszeri, megismételhetetlen, visszavonhatatlan állítás.

Ebben a teremben három kép látható, a meghívóról már ismert kisfiú és két, imádkozó zsidó férfiakból álló csoportkép. A figurák mindkét esetben háttal állnak nekünk, az egyiknél imafal előtt, a másiknál egy homogén rózsaszín felületben. A férfiak ruházata természetesen vallásuknak megfelelő, és a zsidó kultúrát jól ismerők számára a kalapok és kapedlik különbözősége nyilván még árnyaltabban, pontosan mutatja, mely csoportokhoz tartoznak. Isten felé forduló férfiak, egyiküknek sem láthatjuk az arcát. A néző nem "résztvevője" a képnek, pusztán külső szemlélője egy magasztos pillanatnak.

Ez a látásmód, láttatásmód már az orientalista festőket is jellemezte, mikor a "miénktől" eltérő kultúrákat mutattak be. Hiába tudom, hogy a művek alapjául szolgáló fotókat Fehér László maga készítette tavalyi szentföldi zarándokútján, nem tudok szabadulni attól az érzéstől, hogy a fotózását leginkább esztétikai szempontok vezérelték. Ez önmagában nem baj, mondhatnánk, pontosan ez egy festő feladata, ez itt most talán csak az én problémám: értem Fehér Lászlót mint festőt, de nem értem Fehér Lászlót mint zsidó identitású embert. Pusztán a témaválasztás nem elegendő: Váli Dezsőnél Zsidótemetők című sorozata után sem merült fel, hogy kulturális érdeklődésén kívül szorosabb kapcsolatba került volna a zsidó vallással. A képek alapján nem tudom egyértelműen azt mondani, hogy ezek a festő saját kultúráját bemutató képek, érződik rajtuk az elegáns távolságtartás. Távolságtartó műveket Kitajtól is ismerünk, azok azonban sohasem patetikusak, mindig jellemző rájuk a fanyar humor, az irónia. Lehet, hogy a mai magyar társadalmi környezetben nehéz a témában komolynak, sőt igaznak maradni és ironikusnak is lenni, mindenesetre a kiállítás e terme a legünnepélyesebb, festőiségében is itt van a legkevesebb játékosság.

Az oldottabb hangulat visszatér

a galéria utolsó részében, ahol két kép mellett egy szobrot, fémből "rajzolt" figurát is láthatunk, mintegy emlékeztetőül a művész korábbi, erős kontúrokat használó korszakára. A falon függő két kép témájában sem a szoborhoz, sem egymáshoz nem kapcsolódik. Előadásmódjuk is eltérő, az egyiken a rózsaszín háttérből szinte kihintázik székével egy napszemüveges hölgy, a másikon három alak a Holt-tenger partján sétálva vet érdekes árnyékot. Ahogy egymáshoz sem, úgy a többi helyiségben lévő képekhez sem köthetők szorosan ezek a darabok. Végignézve a falakon, kevés ennyire változatos kiállítást láttam Budapesten. Nehéz megítélni, hogy a Fehér László munkásságát méltatók és kritizálók közül kiknek és mennyiben van igazuk.

Egy azonban biztos: nagy mester.

Radák Eszter

Fehér László kiállítása a Vadnai Galériában (Budapest V., Mérleg utca 12.) tekinthető meg április 28-ig; nyitva tartás: K-P: 12-19, Szo: 10-16 óráig

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.