Kiállítás: Mindenkinek megfelel (Fehér László képei a Vadnai Galériában)

  • Radák Eszter
  • 2001. április 12.

Zene

Különös helyet foglal el Fehér László a kortárs képzőművészetben, kiállításait mindig hatalmas várakozás előzi meg. Sokan a legnagyobb élő festőnknek tartják, de szép számmal akadnak olyanok is, akik enyhén szólva nem nagyon lelkesednek munkáiért. Ismert mester lévén, rajongóinak, irigyeinek, kritikusainak egyaránt - persze különböző módon - elvárásaik vannak. Ez az érdeklődés a magyar viszonyok között már önmagában is különös jelenség, de sokkal fontosabbnak tűnik az a tény, hogy Fehér László meg is felel nekik.
Különös helyet foglal el Fehér László a kortárs képzőművészetben, kiállításait mindig hatalmas várakozás előzi meg. Sokan a legnagyobb élő festőnknek tartják, de szép számmal akadnak olyanok is, akik enyhén szólva nem nagyon lelkesednek munkáiért. Ismert mester lévén, rajongóinak, irigyeinek, kritikusainak egyaránt - persze különböző módon - elvárásaik vannak. Ez az érdeklődés a magyar viszonyok között már önmagában is különös jelenség, de sokkal fontosabbnak tűnik az a tény, hogy Fehér László meg is felel nekik.Mindenkinek. Évek óta.

A képek változnak, de a körülöttük lévő vitákban ugyanazok maradnak az érvek. A festőről és műveiről szóló beszélgetéseknek van néhány visszatérő állításuk, melyek szövegkörnyezetüktől függően szerepelhetnek pozitívumként és negatívumként egyaránt. Fehér zsidó vallású, fotó alapján dolgozik, képein dominálnak az erősen kontúrozott figurák, színhasználata visszafogott, a feketét, a fehéret és a szürke árnyalatait egészíti ki egy színnel (korábbi munkáinál ez a sárga volt, mostanában inkább rózsaszínt használ).

A Vadnai Galéria meghívóján egy zsidó kisfiúról készült kép szerepel - gondoltam, megértem végre, hogyan is van ez a "zsidó identitás-kérdés". A galériába belépve azonban rögtön meglepetés fogadott: az első teremben nyoma sincs vallási témának. A közelmúltat, az ötvenes, hatvanas, hetvenes éveket idéző munkák újdonsága, hogy színesek a rajtuk szereplő figurák. A háttér megoldásai is eltérőnek tűnnek az eddigiektől, a színek maradnak ugyan a szürke árnyalatai, de a nagy, homogén felületeket felváltják a lenyűgöző könnyedséggel,

elegánsan megfestett tájrészletek

A fotók, melyek alapján a képek készültek, a beállítások bájos esetlenségéből ítélve, amatőr munkák. Jelenetek a XX. század második feléből. Egy kézcsók, háttérben megidézve a régi Centrum áruház dizájnja, vakációzó hölgy előnyösen szabott fürdőruhában, parkban, padon ülő édesanyjának valamit lázasan mutató kisfiú, egy lazán leheveredő, dögösen ránk pillantó kalapos-lódenes Humphrey Bogart-imitátor. A kamera előtt pózolók a fényképeken nyilván híven tükrözik a fotó elkészülésének korát. A festményeken azonban ennél jóval többről van szó, a méret növelése, az esetlegességek finom iróniával hangsúlyozott megfestése időtlenné teszi a megragadott pillanatot. Ha így nézem, mondjuk megértem a zöld fürdőruhában domborító hölgy portréjának, lábfejének festészeti megoldását. Ha azonban nem "viccesnek" fogom fel a jelenséget, akkor nem. Akkor túlzás. Talán kissé elnagyolt. Még mielőtt azt mondanám, ügyetlen, elámulok a következő terem - itt már zsidó témájú - képein. Ezeket hihetetlenül pontosan festette meg Fehér. Talán csak Francis Baconnál láttam még ehhez fogható elegáns felületkezelést.

Nincs semmi mellébeszélés,

a vékonyan kent színfoltok nem könnyedek, határozottak, hatalmas súllyal bírnak. Szinte nincs kétszer átfestett rész, a képet nézve az az érzésünk, hogy minden ecsetvonás egy egyszeri, megismételhetetlen, visszavonhatatlan állítás.

Ebben a teremben három kép látható, a meghívóról már ismert kisfiú és két, imádkozó zsidó férfiakból álló csoportkép. A figurák mindkét esetben háttal állnak nekünk, az egyiknél imafal előtt, a másiknál egy homogén rózsaszín felületben. A férfiak ruházata természetesen vallásuknak megfelelő, és a zsidó kultúrát jól ismerők számára a kalapok és kapedlik különbözősége nyilván még árnyaltabban, pontosan mutatja, mely csoportokhoz tartoznak. Isten felé forduló férfiak, egyiküknek sem láthatjuk az arcát. A néző nem "résztvevője" a képnek, pusztán külső szemlélője egy magasztos pillanatnak.

Ez a látásmód, láttatásmód már az orientalista festőket is jellemezte, mikor a "miénktől" eltérő kultúrákat mutattak be. Hiába tudom, hogy a művek alapjául szolgáló fotókat Fehér László maga készítette tavalyi szentföldi zarándokútján, nem tudok szabadulni attól az érzéstől, hogy a fotózását leginkább esztétikai szempontok vezérelték. Ez önmagában nem baj, mondhatnánk, pontosan ez egy festő feladata, ez itt most talán csak az én problémám: értem Fehér Lászlót mint festőt, de nem értem Fehér Lászlót mint zsidó identitású embert. Pusztán a témaválasztás nem elegendő: Váli Dezsőnél Zsidótemetők című sorozata után sem merült fel, hogy kulturális érdeklődésén kívül szorosabb kapcsolatba került volna a zsidó vallással. A képek alapján nem tudom egyértelműen azt mondani, hogy ezek a festő saját kultúráját bemutató képek, érződik rajtuk az elegáns távolságtartás. Távolságtartó műveket Kitajtól is ismerünk, azok azonban sohasem patetikusak, mindig jellemző rájuk a fanyar humor, az irónia. Lehet, hogy a mai magyar társadalmi környezetben nehéz a témában komolynak, sőt igaznak maradni és ironikusnak is lenni, mindenesetre a kiállítás e terme a legünnepélyesebb, festőiségében is itt van a legkevesebb játékosság.

Az oldottabb hangulat visszatér

a galéria utolsó részében, ahol két kép mellett egy szobrot, fémből "rajzolt" figurát is láthatunk, mintegy emlékeztetőül a művész korábbi, erős kontúrokat használó korszakára. A falon függő két kép témájában sem a szoborhoz, sem egymáshoz nem kapcsolódik. Előadásmódjuk is eltérő, az egyiken a rózsaszín háttérből szinte kihintázik székével egy napszemüveges hölgy, a másikon három alak a Holt-tenger partján sétálva vet érdekes árnyékot. Ahogy egymáshoz sem, úgy a többi helyiségben lévő képekhez sem köthetők szorosan ezek a darabok. Végignézve a falakon, kevés ennyire változatos kiállítást láttam Budapesten. Nehéz megítélni, hogy a Fehér László munkásságát méltatók és kritizálók közül kiknek és mennyiben van igazuk.

Egy azonban biztos: nagy mester.

Radák Eszter

Fehér László kiállítása a Vadnai Galériában (Budapest V., Mérleg utca 12.) tekinthető meg április 28-ig; nyitva tartás: K-P: 12-19, Szo: 10-16 óráig

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.