koncert - Shapat Terror

  • V. Á.
  • 2011. április 14.

Zene

A kétezres évek közepéig még működött az a Polly Is Dead nevű zenekar, amelynek a dalszerző Polonkai Tamás (ma Bálnalovas) mellett Sohajda Péter gitáros-énekes volt a kulcsfigurája. A Polly Is Dead feloszlása után a védjegyszerű énekhanggal rendelkező Sohajda csatlakozott az akkor már Shapat Terror néven zenélő egri társasághoz, azóta pedig már túl vannak az első nagylemezen is: a Mentés Másként a tavalyi év talán legerősebb produkciója volt a hazai rockfronton.
A kétezres évek közepéig még mûködött az a Polly Is Dead nevû zenekar, amelynek a dalszerzõ Polonkai Tamás (ma Bálnalovas) mellett Sohajda Péter gitáros-énekes volt a kulcsfigurája. A Polly Is Dead feloszlása után a védjegyszerû énekhanggal rendelkezõ Sohajda csatlakozott az akkor már Shapat Terror néven zenélõ egri társasághoz, azóta pedig már túl vannak az elsõ nagylemezen is: a Mentés Másként a tavalyi év talán legerõsebb produkciója volt a hazai rockfronton.

Az A38-on a modern elemekkel átszõtt folkot játszó Kerekes Band elõtt nyitottak, és az elõzenekari poszt nem éppen ideális egy olyan zenekarnak, amely egy agyig töltött, száz-százötven fõs klubban van igazán elemében, de itt sem tudtak komolyabbat hibázni. Talán csak a helmetes John Stanierre emlékeztetõ húzóssággal és fantasztikus ízzel doboló Gál Gergõ jellegzetes, kopogósra húzott pergõje volt halkabb egy kicsit a kelleténél, de ezt bõven kárpótolta mondjuk a görcsmentesen és hitelesen elõvezetett, erre az alkalomra begyakorolt Kerekes Band-feldolgozás (Dr. Dudás), vagy a szokásos zárótétel, az egri haverjaik Egon és Dönci címû rajzfilmjének egyik betétje, az East Or West.

A saját dalokkal pedig végképp nem tudott hibázni a zenekar: ugyan semmi olyasmit nem csinálnak, ami különösebben formabontó lenne, de a grunge-os, stoneres és némi helmetes matekozással fûszerezett, tökéletesen elcsípett témákra a hangjával kicsit Chris Cornellre emlékeztetõ Sohajda olyan énekdallamokat képes írni, amelyek majdhogynem fülbemászóan slágeresek. Az instrumentális Vágóhídban és a Rózában a tavalyi év leghangulatosabb rock 'n' roll-riffjei hallhatóak - utóbbi egyébként már igazi ST-sláger a klipes Egyikse és a lemezt nyitó Fénytörés mellett, és ezek a dalok még egy ilyen rövid koncerten is képesek voltak nagyon nagyot ütni. Az ingyenesen letölthetõ nagylemez kötelezõ, de ezt a zenekart melegen ajánlott koncerten is elcsípni, amikor csak lehet.

A38 hajó, április 9.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.