koncert - Shapat Terror

  • V. Á.
  • 2011. április 14.

Zene

A kétezres évek közepéig még működött az a Polly Is Dead nevű zenekar, amelynek a dalszerző Polonkai Tamás (ma Bálnalovas) mellett Sohajda Péter gitáros-énekes volt a kulcsfigurája. A Polly Is Dead feloszlása után a védjegyszerű énekhanggal rendelkező Sohajda csatlakozott az akkor már Shapat Terror néven zenélő egri társasághoz, azóta pedig már túl vannak az első nagylemezen is: a Mentés Másként a tavalyi év talán legerősebb produkciója volt a hazai rockfronton.
A kétezres évek közepéig még mûködött az a Polly Is Dead nevû zenekar, amelynek a dalszerzõ Polonkai Tamás (ma Bálnalovas) mellett Sohajda Péter gitáros-énekes volt a kulcsfigurája. A Polly Is Dead feloszlása után a védjegyszerû énekhanggal rendelkezõ Sohajda csatlakozott az akkor már Shapat Terror néven zenélõ egri társasághoz, azóta pedig már túl vannak az elsõ nagylemezen is: a Mentés Másként a tavalyi év talán legerõsebb produkciója volt a hazai rockfronton.

Az A38-on a modern elemekkel átszõtt folkot játszó Kerekes Band elõtt nyitottak, és az elõzenekari poszt nem éppen ideális egy olyan zenekarnak, amely egy agyig töltött, száz-százötven fõs klubban van igazán elemében, de itt sem tudtak komolyabbat hibázni. Talán csak a helmetes John Stanierre emlékeztetõ húzóssággal és fantasztikus ízzel doboló Gál Gergõ jellegzetes, kopogósra húzott pergõje volt halkabb egy kicsit a kelleténél, de ezt bõven kárpótolta mondjuk a görcsmentesen és hitelesen elõvezetett, erre az alkalomra begyakorolt Kerekes Band-feldolgozás (Dr. Dudás), vagy a szokásos zárótétel, az egri haverjaik Egon és Dönci címû rajzfilmjének egyik betétje, az East Or West.

A saját dalokkal pedig végképp nem tudott hibázni a zenekar: ugyan semmi olyasmit nem csinálnak, ami különösebben formabontó lenne, de a grunge-os, stoneres és némi helmetes matekozással fûszerezett, tökéletesen elcsípett témákra a hangjával kicsit Chris Cornellre emlékeztetõ Sohajda olyan énekdallamokat képes írni, amelyek majdhogynem fülbemászóan slágeresek. Az instrumentális Vágóhídban és a Rózában a tavalyi év leghangulatosabb rock 'n' roll-riffjei hallhatóak - utóbbi egyébként már igazi ST-sláger a klipes Egyikse és a lemezt nyitó Fénytörés mellett, és ezek a dalok még egy ilyen rövid koncerten is képesek voltak nagyon nagyot ütni. Az ingyenesen letölthetõ nagylemez kötelezõ, de ezt a zenekart melegen ajánlott koncerten is elcsípni, amikor csak lehet.

A38 hajó, április 9.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.