Színház - Szőranya - Szabó Máté: Havanna

  • Csáki Judit
  • 2011. április 14.

Zene

Vannak ezek a bizonyos "szerzői előadások" ("írta-játszta-rendezte", esetleg a háromból csak kettő, a lehetséges variációk bármelyikében), amelyek már a start pillanatában legalább olyan terheltek, mint a rokoni színházi képződmények (férj/barát rendezi feleségét/barátnőjét a címszerepben, avagy fordítva), s tényleg minden malícia nélkül mondom, hogy ez nem elő-, hanem utóítélet, vagyis tapasztalat. Ilyenkor ugyanis a felállásból föltétlenül hiányzik még egy szempár, jobb esetben még egy (vagy másik) alkotó.

Vannak ezek a bizonyos "szerzői előadások" ("írta-játszta-rendezte", esetleg a háromból csak kettő, a lehetséges variációk bármelyikében), amelyek már a start pillanatában legalább olyan terheltek, mint a rokoni színházi képződmények (férj/barát rendezi feleségét/barátnőjét a címszerepben, avagy fordítva), s tényleg minden malícia nélkül mondom, hogy ez nem elő-, hanem utóítélet, vagyis tapasztalat. Ilyenkor ugyanis a felállásból föltétlenül hiányzik még egy szempár, jobb esetben még egy (vagy másik) alkotó.

A fenti eszmefuttatás ezúttal Szabó Mátéról jutott eszembe, aki Havanna című darabját maga állította színpadra a Thália Színház Arizona Stúdiójában, a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében; koprodukcióban a Nézőművészeti Kft.-vel és a Manna Kulturális Egyesülettel is. Ha Szabó Máté rendező e-mailben kapja meg ezt a darabot, alighanem visszaküldi némi érlelésre-átdolgozásra. És ha Szabó Máté szerző beül a más által rendezett Havanna című darabja valamelyik próbájára, alighanem maga veszi vissza a darabot, vagy szól a rendezőnek: találna már ki valamit a lyukak kitöltésére.

A Havanna alapjában a bulvárpszichológia tárgykörében fogant - és a témája is nagyjából ez. A közismert Harlow-kísérlet a szőranya-drótanyával, mindközönségesen a szeretet zsigeri működése, az ennen problémáival megküzdeni képtelen pszichiáter, a vakvágányos apa-fiú kapcsolat, a párkapcsolat nehézségei mind príma motivációs eszköztár egy darabhoz, bár együtt ami sok, az sok. És - mint ezt a világirodalom tetemes része igazolja - dramaturgiailag működőképesebb a konstrukció, ha olyik motívum diszkréten a háttérbe vonul, és onnan dolgozik bele a cselekmény bonyolításába. De a Havannában tárgy és motiváció erősen összecsúszik, mondhatni, a motiváció maga a tárgy.

Ez nem tesz túl jót a produkciónak. Akadályozza például a sztorit magát, pedig van sztori, ha mégoly sovány is. Karcsúságát rejtvények tömkelegével tetézi - törtem a fejem rendesen a fölbukkanó kérdéseken, ami egyrészt jó jel, hisz' kíváncsi voltam a válaszokra, másrészt rossz, mert nem lettek válaszok.

Fekszik a pszichiáter az ágyban, nagyjából tetőtől talpig gipszben, mozdulatlanul és némán (pedig beszélni épp tudna, de sokáig nem akar; némi színházi rutinnal tudni lehet, hogy előbb-utóbb fog azért). Sertepertél körülötte egy barátnőféleség; monológjából megtudjuk, hogy a kapcsolat töredezik vagy már szét is tört, de nem tudjuk meg például, mitől és miért esett ki az ablakon a férfi (bár legalább azt megtudjuk, hogy innen a gipsztömkeleg).

Felbukkan, pontosabban beront a szobába egy páciens, aki egyenesen a repülőtérről vágtatott ide betevő terápiás órájáért. Kényszeres szómenésben szenved - az is komoly időbe telik neki, hogy észrevegye a helyzet fonákságát, és oda se hederítsen.

Aztán telik az idő. Nem tudjuk, mennyi, nem tudjuk, hogyan és mivel - a pszichiáter már beszél, enni és inni is hajlandó; és nagyjából eddigre már föltérképezhettük a teret is. Csík György díszlete afféle értelmiségi lakást mutat, sok - bár félig üres - könyvespolccal, otthonos rendetlenséggel, némileg eltúlzott realizmussal (odafönt még egy konyha is van, eléggé fölöslegesen, de ha már van, hát kerül bele egy-két lényegtelen jelenet is).

A jelenetek közt olykor áttűnik a színen egy férfi - sejtjük, hogy az apa, és fogadni mernénk, hogy egyszer majd eljön az ő ideje is. De még mielőtt ez megtörténne, megtudjuk, hogy a magát többé-kevésbé a lakásba bekvártélyozó páciens intim kapcsolatba került a (volt?) barátnővel, aki gyereket vár, már szépen látszik is a domborodó has. És akkor az ember azon kezd gondolkodni - idő van -, hogy vajon mennyi idő telt el a szegény ember ágyban fekvésével: lehetséges, hogy legalább öt hónapja a gipszben lakik? Vagy a gyerek még az övé, csak mire látszani kezd, már más a leendő apa?

És amikor az effajta lényegtelen kérdések lényegessé válnak, már tuti, hogy sántít a darab, illetve e konkrét esetet nézve több benne a lyuk, mint a töltelék. Aztán amikor az apa - szintén pszichiáter - betoppan a gipszből frissen kiszabadított fiához, hogy átadja neki legújabb szakmunkáját (az apa-fiú kapcsolatról), már az is biztos, hogy még a "töltelékek" sem kapcsolódnak egymáshoz. A fiú némán, beletörődőn hallgatja végig az apa hosszas, pszichológiai példabeszédekkel és narcisztikus eszmefuttatásokkal sűrűn tarkított monológját - de mire ide elérünk, legalább azt kitaláljuk, hogy a végén járunk. Még egy sokat-, vagyis semmitmondó leülés a nyitott ablak elé - és vége.

A színészek majdnem megmentik a produkciót; azt bizonyosan elérik, hogy a néző ne a holnapi bevásárlólistán, hanem a darab hiányosságain, illetve a darab kérdésein törje a fejét. Katona László nemcsak példás önfegyelemmel, hanem a lehetőségekhez képest kreatívan használja szűkös mozgásterét. Kerekes Éva színesen és gazdagon játssza rejtélyesnek még a szerep és a helyzetek hiányosságait is. Thuróczy Szabolcs tempóval és lendülettel segíti előre az előadást, Mucsi Zoltán pedig magabiztosan abszolválja a sokszorosan zárt jelenetét. Rajtuk nem múlt.

Thália Színház, Arizona Stúdió, március 19.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.