könyv - Wolf Haas: Silentium!

  • - ruprech -
  • 2011. április 14.

Zene

"Hogy először mindig a lényegtelenben látta meg a lényegest" - mondja Haas narrátora a Brennerről. Persze jellemző ez rá is; a sok fecsegés között ott vannak a nyomok, mégsem rakható ki a megfejtés.
"Hogy elõször mindig a lényegtelenben látta meg a lényegest" - mondja Haas narrátora a Brennerrõl. Persze jellemzõ ez rá is; a sok fecsegés között ott vannak a nyomok, mégsem rakható ki a megfejtés. Talán, mert a titokzatos elbeszélõ olyan távolra szövegeli magát a sztorijától, hogy olvasója csak a fákat látja már, nem pedig a rengeteget. De a végén minden összeáll. Látszik, Haas megint nagyon komplex szöveget épített fel, egyetlen félmondat sem felesleges. Még akkor sem véletlenül hangzanak el bizonyos információk és anekdoták, ha nem is kötõdnek szorosan a nyomozás végkifejletéhez. Szépen szövi asszociációit (az olykor a tudattalanjával nyomozó Brenner egyik fontos eszközét), motívumait, és ismét bõven él gúnyos iróniájával.

Ahogy Haas újabb Brenner-sztorikba keveredik, úgy hõse sem tud szabadulni a hulláktól, pedig az egész szaglászás csak egy feltételezett, régi pedofilügy körül indul. Az osztrák gyilkosságturizmus következõ állomása Salzburg, méghozzá egy fiúinternátus, ám a nyomok, illetve egy feldarabolt test maradványai hamar kivezetnek az ódon falak közül, s a pikáns kaland az egyháztól kis németországi kitérõvel egészen az Ünnepi Játékokig ágadzik-bogadzik.

A történetrõl olyan sokat nem érdemes, és nem is lehet elárulni: hasonló mintákat követ, mint eddig. A szófordulatok is többnyire ismerõsen csengenek, Haas morbid humorát, abszurd helyzeteit mégsem lehet megunni. Bár a Jöjj, édes halál!-ig tartó fejlõdés (ahogy a cselekmény és a nyelv egyensúlyra talált, és a szöveg elkezdett valóban krimiként is mûködni) most mintha megtorpanna, és a Silentium! egy hajszállal gyengébb lenne az elõzõ kötetnél, Haas leleménye azért még bõven kitart. Az embernek az az érzése támad, hogy mifelénk csak ilyesmi stílussal és szatirikus kritikával lehet hiteles, mai krimit gyúrni az ésszel gyakran felfoghatatlan bûnügyi esetekbõl.

Fordította: Bán Zoltán András. Scolar, 2011, 230 oldal, 2450 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.