könyv - GILLES DURIEUX: BELMONDO

  • - kg -
  • 2010. május 27.

Zene

Van egy remek anekdota a 155. oldalon, így kezdődik: "Egyik nap Nepálban éppen egy liánhídhoz voltunk erősítve Jean-Paullal", s valahogy úgy folyatódik, hogy a negyven-ötven méter magasságban egy hevederen lógó Jean Rochefort miként nevetteti meg a hasonló felfüggesztésnek örvendő szupersztárt az Egy kínai viszontagságai Kínában viszontagságos forgatásán.
Van egy remek anekdota a 155. oldalon, így kezdõdik: "Egyik nap Nepálban éppen egy liánhídhoz voltunk erõsítve Jean-Paullal", s valahogy úgy folyatódik, hogy a negyven-ötven méter magasságban egy hevederen lógó Jean Rochefort miként nevetteti meg a hasonló felfüggesztésnek örvendõ szupersztárt az Egy kínai viszontagságai Kínában viszontagságos forgatásán. Ha ez az együtt lógás nem is a Belmondo-karrier csúcspontja, e 2009-es keltezésû életrajznak mindenképpen az: Tom és Jerry sem csinálhatta volna jobban, hát még Belmondo, aki ekkor már túl volt akrobatateljesítménye csúcspontján, melyet két évvel korábban a Riói kalandban nyújtott ugyancsak Philippe De Broca rendezésében. Talán még egy cannes-i pénztárcalopásnak és egy szerencsétlen godard-i utószinkron apró epizódjának lehet némi andekdotaértéke, meg egy meg nem valósult Howard Hawks-filmnek, melyben Belmondónak is szerepet szántak - máskülönben a színészéletrajzokra jellemzõ történetmesélési és fogalmazási nagyvonalúsággal és az elmaradhatatlan elírásokkal haladunk iskoláról iskolára, filmrõl filmre, élettársról élettársra.

Ha onnan nézzük, hogy egy csecsemõnek minden Belmondo új, akkor Durieux munkáját hazai mércével akár hiánypótló mûnek is tekinthetjük, méghozzá olyannak, mely a sztárbiográfiák híresen alacsony színvonalával és bulvárhajlandóságaival dacolva tisztességgel végigjárja a távot, s ha nem is mélységében, de széltében-hosszában áttekinti az életmûvet. Kicsit ugyan mintha magát is gyõzködné a szerzõ Belmondo megkérdõjelezhetetlen színészi nagysága felõl, de végül maradunk annyiban, hogy hõsünk intézmény; az is volt, és az is maradt. Egyetlen apróság szól csupán e megkérdõjelezhetetlenség ellen: az a rengeteg felejthetõ férc és farce, melyet Durieux is felsorol.

Fordította: Eszes Fruzsina. Kelly Kiadó, 2010, 316 oldal, 2980 Ft

***

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.