könyv - Hilary Mantel: Farkasbőrben

  • B. I.
  • 2011. július 21.

Zene

A kétrészesre tervezett mű tere és ideje az angol történelmi regények kedvelt időszaka, a Tudorok Angliája, s központi alakja a kor egyik legnagyobb hatású politikusa, Thomas Cromwell, VIII. Henrik főminisztere.
A kétrészesre tervezett mû tere és ideje az angol történelmi regények kedvelt idõszaka, a Tudorok Angliája, s központi alakja a kor egyik legnagyobb hatású politikusa, Thomas Cromwell, VIII. Henrik fõminisztere. A szerzõ magabiztosan uralja tárgyát: a Cromwell fölfelé ívelõ pályáját bemutató, számos szakmai elismerést hozó köteten öt évig dolgozott, minden létezõ primer és szekunder forrást elolvasott, neves Cromwell-kutatóval állt napi kapcsolatban (könyvét neki is ajánlja), bejárta a helyszíneket - aprólékos munkamódszerének köszönhetõen nem is lehet megmondani, mikorra várható a folytatás.

Mantel ambíciója mégsem pusztán egy pontos és hiteles életrajz prezentálása: õt is, mint oly sok kollégáját, a XVI. század Angliájának összetettsége izgatja, amelyben egyszerre van jelen racionalitás és fanatizmus, a joguralomra és a korlátlan egyeduralomra törekvés, a káosz és a rend, a pillanatok alatti szédítõ fölemelkedés és bukás lehetõsége. A mindent átjáró bizonytalanság érzetét kihagyásos technikája is erõsíti: noha az egyes nagy fejezetek kronologikusan követik egymást, a történetvezetés mégsem lineáris, nemegyszer egy-egy mondaton belül is nagy idõ- vagy térbeli ugrások vannak; és a regény folyamán az összkép bár mind teljesebbnek tûnik, sohasem áll össze. Miközben hõsei (Cromwell, Wolsey, Morus, megannyi tragikus történelmi alak) a formálódó nagyhatalom sorsát befolyásoló döntéseket hoznak, mindvégig tisztában vannak azzal, hogy egyforma eséllyel számíthatnak sikerre és vérpadra. "A tények hiánya a legrémítõbb: az üres tér, melybe mások a félelmeiket, képzelgéseiket, vágyaikat töltik" - Cromwell fölismerése aligha korhoz kötött; de hogy Mantel képes-e ennek az életérzésnek a jó színvonalú mûvészi ábrázolására, arról a Farkasbõrben nem gyõzött meg végérvényesen. A kísérlet mindenesetre biztató, ám okosabbak ebben csak a befejezõ rész után leszünk.

Fordította: Megyeri Andrea. Cartaphilus, 2010, 588 oldal, 3490 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.