könyv - Hilary Mantel: Farkasbőrben

  • B. I.
  • 2011. július 21.

Zene

A kétrészesre tervezett mű tere és ideje az angol történelmi regények kedvelt időszaka, a Tudorok Angliája, s központi alakja a kor egyik legnagyobb hatású politikusa, Thomas Cromwell, VIII. Henrik főminisztere.
A kétrészesre tervezett mû tere és ideje az angol történelmi regények kedvelt idõszaka, a Tudorok Angliája, s központi alakja a kor egyik legnagyobb hatású politikusa, Thomas Cromwell, VIII. Henrik fõminisztere. A szerzõ magabiztosan uralja tárgyát: a Cromwell fölfelé ívelõ pályáját bemutató, számos szakmai elismerést hozó köteten öt évig dolgozott, minden létezõ primer és szekunder forrást elolvasott, neves Cromwell-kutatóval állt napi kapcsolatban (könyvét neki is ajánlja), bejárta a helyszíneket - aprólékos munkamódszerének köszönhetõen nem is lehet megmondani, mikorra várható a folytatás.

Mantel ambíciója mégsem pusztán egy pontos és hiteles életrajz prezentálása: õt is, mint oly sok kollégáját, a XVI. század Angliájának összetettsége izgatja, amelyben egyszerre van jelen racionalitás és fanatizmus, a joguralomra és a korlátlan egyeduralomra törekvés, a káosz és a rend, a pillanatok alatti szédítõ fölemelkedés és bukás lehetõsége. A mindent átjáró bizonytalanság érzetét kihagyásos technikája is erõsíti: noha az egyes nagy fejezetek kronologikusan követik egymást, a történetvezetés mégsem lineáris, nemegyszer egy-egy mondaton belül is nagy idõ- vagy térbeli ugrások vannak; és a regény folyamán az összkép bár mind teljesebbnek tûnik, sohasem áll össze. Miközben hõsei (Cromwell, Wolsey, Morus, megannyi tragikus történelmi alak) a formálódó nagyhatalom sorsát befolyásoló döntéseket hoznak, mindvégig tisztában vannak azzal, hogy egyforma eséllyel számíthatnak sikerre és vérpadra. "A tények hiánya a legrémítõbb: az üres tér, melybe mások a félelmeiket, képzelgéseiket, vágyaikat töltik" - Cromwell fölismerése aligha korhoz kötött; de hogy Mantel képes-e ennek az életérzésnek a jó színvonalú mûvészi ábrázolására, arról a Farkasbõrben nem gyõzött meg végérvényesen. A kísérlet mindenesetre biztató, ám okosabbak ebben csak a befejezõ rész után leszünk.

Fordította: Megyeri Andrea. Cartaphilus, 2010, 588 oldal, 3490 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.