könyv - Lux Terka: Budapest - Schneider Fáni regénye

  • - kg -
  • 2011. július 21.

Zene

Mi sem természetesebb: az 1900-as századforduló sok méltánytalanságot elszenvedett nőirodalmával legutóbb épp egy krimiben futottunk össze. Dávid Veron, A türkizkék hegedű hősnője a Nő és Társadalom újságírójaként egy Erdős Renée-verssel igyekszik a modern nő ügyén lendíteni, s kijátszva a szerkesztői éberséget, Schwimmer Klementin néven csempészi a hölgylapba az úri lányok elől eltiltott költeményt.
Mi sem természetesebb: az 1900-as századforduló sok méltánytalanságot elszenvedett nõirodalmával legutóbb épp egy krimiben futottunk össze. Dávid Veron, A türkizkék hegedû hõsnõje a Nõ és Társadalom újságírójaként egy Erdõs Renée-verssel igyekszik a modern nõ ügyén lendíteni, s kijátszva a szerkesztõi éberséget, Schwimmer Klementin néven csempészi a hölgylapba az úri lányok elõl eltiltott költeményt. Ezzel a tettével minden bizonnyal pályatársa, Lux Terka elismerését is kivívta volna, kár, hogy ilyesmire nem kerülhetett sor, lévén Veron fiktív nõszemély.

Nem úgy Lux Terka, aki valóban élt (1873-1938) és alkotott, írt és újságírt, s a századelõn született mûveiben fõleg a nagyvárosi nõ kilátásait, társadalmi közlekedésének szabályait járta körül. Az viszont a Veronnál is kevésbé létezõ Schwimmer Klementinnel rokonítja, hogy az irodalomtörténészek szûk körén túl Lux Terkára legfeljebb a Luxok emlékezhetnének, ám ilyen nevû rokonság nem létezik, minthogy az írónõnek Dancsházi Oláh Ida volt a becsületes neve. Lux Terkaként rég kiesett a köztudatból, s alighanem Budapest címû regényének, illetve csokorba szedett novelláinak újbóli kiadása révén sem fog visszaesni oda, és hõsnõje, Schneider Fáni is megmarad az ismert kuplé emlegetett alakjának. Kár, mert a Schneiderék magas irodalomba átsegített Fánija felettébb értékes lelet: hermelinköpenye, férfifaló természete és a képmutató szalonéleten edzett kiábrándultsága révén személyében egy szépen fejlett femme fatale-t üdvözölhetünk. A krumplilevestõl a francia ínyencségekig ívelõ felemelkedésének és nagyszabású elromlásának története igazi Budapest noir, noha a regény jóval korábbi a mûfajnál. És Fáni regénye mellett ott van még Idáé is, ami a fikciónál is érdekesebb. Hogy ki volt Dancsházi Oláh Ida, és mire vitte Budapesten és a férfiközpontú irodalomban, Kádár Judit utószavából az is kiderül.

Noran Könyvesház, 2011, 280 oldal, 2699 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.