könyv - Lux Terka: Budapest - Schneider Fáni regénye

  • - kg -
  • 2011. július 21.

Zene

Mi sem természetesebb: az 1900-as századforduló sok méltánytalanságot elszenvedett nőirodalmával legutóbb épp egy krimiben futottunk össze. Dávid Veron, A türkizkék hegedű hősnője a Nő és Társadalom újságírójaként egy Erdős Renée-verssel igyekszik a modern nő ügyén lendíteni, s kijátszva a szerkesztői éberséget, Schwimmer Klementin néven csempészi a hölgylapba az úri lányok elől eltiltott költeményt.
Mi sem természetesebb: az 1900-as századforduló sok méltánytalanságot elszenvedett nõirodalmával legutóbb épp egy krimiben futottunk össze. Dávid Veron, A türkizkék hegedû hõsnõje a Nõ és Társadalom újságírójaként egy Erdõs Renée-verssel igyekszik a modern nõ ügyén lendíteni, s kijátszva a szerkesztõi éberséget, Schwimmer Klementin néven csempészi a hölgylapba az úri lányok elõl eltiltott költeményt. Ezzel a tettével minden bizonnyal pályatársa, Lux Terka elismerését is kivívta volna, kár, hogy ilyesmire nem kerülhetett sor, lévén Veron fiktív nõszemély.

Nem úgy Lux Terka, aki valóban élt (1873-1938) és alkotott, írt és újságírt, s a századelõn született mûveiben fõleg a nagyvárosi nõ kilátásait, társadalmi közlekedésének szabályait járta körül. Az viszont a Veronnál is kevésbé létezõ Schwimmer Klementinnel rokonítja, hogy az irodalomtörténészek szûk körén túl Lux Terkára legfeljebb a Luxok emlékezhetnének, ám ilyen nevû rokonság nem létezik, minthogy az írónõnek Dancsházi Oláh Ida volt a becsületes neve. Lux Terkaként rég kiesett a köztudatból, s alighanem Budapest címû regényének, illetve csokorba szedett novelláinak újbóli kiadása révén sem fog visszaesni oda, és hõsnõje, Schneider Fáni is megmarad az ismert kuplé emlegetett alakjának. Kár, mert a Schneiderék magas irodalomba átsegített Fánija felettébb értékes lelet: hermelinköpenye, férfifaló természete és a képmutató szalonéleten edzett kiábrándultsága révén személyében egy szépen fejlett femme fatale-t üdvözölhetünk. A krumplilevestõl a francia ínyencségekig ívelõ felemelkedésének és nagyszabású elromlásának története igazi Budapest noir, noha a regény jóval korábbi a mûfajnál. És Fáni regénye mellett ott van még Idáé is, ami a fikciónál is érdekesebb. Hogy ki volt Dancsházi Oláh Ida, és mire vitte Budapesten és a férfiközpontú irodalomban, Kádár Judit utószavából az is kiderül.

Noran Könyvesház, 2011, 280 oldal, 2699 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.