könyv - Lux Terka: Budapest - Schneider Fáni regénye

  • - kg -
  • 2011. július 21.

Zene

Mi sem természetesebb: az 1900-as századforduló sok méltánytalanságot elszenvedett nőirodalmával legutóbb épp egy krimiben futottunk össze. Dávid Veron, A türkizkék hegedű hősnője a Nő és Társadalom újságírójaként egy Erdős Renée-verssel igyekszik a modern nő ügyén lendíteni, s kijátszva a szerkesztői éberséget, Schwimmer Klementin néven csempészi a hölgylapba az úri lányok elől eltiltott költeményt.
Mi sem természetesebb: az 1900-as századforduló sok méltánytalanságot elszenvedett nõirodalmával legutóbb épp egy krimiben futottunk össze. Dávid Veron, A türkizkék hegedû hõsnõje a Nõ és Társadalom újságírójaként egy Erdõs Renée-verssel igyekszik a modern nõ ügyén lendíteni, s kijátszva a szerkesztõi éberséget, Schwimmer Klementin néven csempészi a hölgylapba az úri lányok elõl eltiltott költeményt. Ezzel a tettével minden bizonnyal pályatársa, Lux Terka elismerését is kivívta volna, kár, hogy ilyesmire nem kerülhetett sor, lévén Veron fiktív nõszemély.

Nem úgy Lux Terka, aki valóban élt (1873-1938) és alkotott, írt és újságírt, s a századelõn született mûveiben fõleg a nagyvárosi nõ kilátásait, társadalmi közlekedésének szabályait járta körül. Az viszont a Veronnál is kevésbé létezõ Schwimmer Klementinnel rokonítja, hogy az irodalomtörténészek szûk körén túl Lux Terkára legfeljebb a Luxok emlékezhetnének, ám ilyen nevû rokonság nem létezik, minthogy az írónõnek Dancsházi Oláh Ida volt a becsületes neve. Lux Terkaként rég kiesett a köztudatból, s alighanem Budapest címû regényének, illetve csokorba szedett novelláinak újbóli kiadása révén sem fog visszaesni oda, és hõsnõje, Schneider Fáni is megmarad az ismert kuplé emlegetett alakjának. Kár, mert a Schneiderék magas irodalomba átsegített Fánija felettébb értékes lelet: hermelinköpenye, férfifaló természete és a képmutató szalonéleten edzett kiábrándultsága révén személyében egy szépen fejlett femme fatale-t üdvözölhetünk. A krumplilevestõl a francia ínyencségekig ívelõ felemelkedésének és nagyszabású elromlásának története igazi Budapest noir, noha a regény jóval korábbi a mûfajnál. És Fáni regénye mellett ott van még Idáé is, ami a fikciónál is érdekesebb. Hogy ki volt Dancsházi Oláh Ida, és mire vitte Budapesten és a férfiközpontú irodalomban, Kádár Judit utószavából az is kiderül.

Noran Könyvesház, 2011, 280 oldal, 2699 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Közel kétmilliárd forint vízdíjat követel az állam Miskolctól, a város bérlakásait adta fedezetként

A magyar állam 2023 végén úgy kapta meg ingyen a rezsicsökkentés miatt milliárdos hiányt halmozó MiVíz Kft.-t 24 milliárd forintos vagyonával, hogy konszolidációt ígértek Miskolcnak. Erre nem került sor, idén nyáron viszont benyújtotta 1,8 milliárdos ki nem fizetett vízdíj számláját a városnak. A törlesztés fedezeteként egy 2,2 milliárd forintra értékelt önkormányzati bérlakásos társasházát adta zálogba a fideszes városvezetés.

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.