Könyv - Rock 'n' rollból ötös - Slash - Anthony Bozza: Slash

  • Hó Márton
  • 2009. január 22.

Zene

Tegyük virtuális pengetőnket a léggitárunkra: melyikünk nem próbálta valaha tükör előtt vagy a kanapén ugrálva utánozni a cilinderes gitárhéroszt, azt képzelve, hogy egy aréna színpadán futkározik százhúszezer néző előtt? Ki nem próbálta kitartani a Don't Cry végén a hosszan elnyújtott záróhangot? És főként: ki nem fújta fejből Slash énektémával is felérő szólóit a házibulikon? Hó Márton

Tegyük virtuális pengetőnket a léggitárunkra: melyikünk nem próbálta valaha tükör előtt vagy a kanapén ugrálva utánozni a cilinderes gitárhéroszt, azt képzelve, hogy egy aréna színpadán futkározik százhúszezer néző előtt? Ki nem próbálta kitartani a Don't Cry végén a hosszan elnyújtott záróhangot? És főként: ki nem fújta fejből Slash énektémával is felérő szólóit a házibulikon?

A másfél évtizede tartó Axl kontra zenekar csatározásokból rendre a Guns 'N' Roses hangszeres tagjai kerültek ki győztesen: míg a főhős a Chinese Democracy összehozásával szerencsétlenkedett, a tagok különböző formációk és szólólemezek után végül csak összehoztak egy tisztességes rockcirkuszt, a Velvet Revolvert, és bizony Slash a maga negyvenhárom évével még ma is nettó hiteles és tiszteletre méltó figura. Ez a kivételes, hullámvölgyekkel és csúcspontokkal teli, "rock 'n' rollból ötös" életpálya már jó ideje biográfia után kiáltott. Slash nyilván képtelen lett volna egyedül megírni az életrajzát, ezért a könyv megírásában a Rolling Stone újságírója, Anthony Bozza segédkezett neki, aki korábban Tommy Lee és Eminem CV-jét is feljegyezte és olvasmányossá tette. Ez a kötet is jól sikerült: tele van hiteles, vicces, elgondolkodtató és felkavaró sztorikkal - nemcsak egy rajongónak nehéz letennie, a jellegzetes stílusban megírt történet egyszerűen olvastatja magát. Ez az anekdotázó, "csak whiskyzek és mesélek" tenor Slash sztorijaival együtt válik teljessé, a gyerekkori, BMX-es, balhés időszaktól kezdve a nyolcvanas évek vad hőskorszakán keresztül a stadionokig érő sikersorozatig. A legjobb, hogy utólag bepillanthatunk a színpadok mögé: kiderül, hogyan éltek és zenéltek együtt egy lepukkant raktárban a kezdetekben, hogyan jutottak el a világsikerig, és hogyan őrölte fel a zenekart egyebek mellett az Axl folyamatos késései és hiányzásai miatt kialakult belső feszültség. Slash alkohollal, droggal (és Axllel) folytatott háborúja külön kötetet is megérne, ő aztán tényleg elment a végletekig - bár azt még lazán vette, amikor megtudta, hogy 8 percig állt a szíve, és defibrillátorral kellett újraéleszteni, az már nagyon megrázta, amikor a kezei közt halt meg egy haverja túladagolásban.

A laza sztorizásokból számos szórakoztató apróságot is megtudhatunk (például Steven Tyler, az Aerosmith énekese egy idő után már csak úgy köszönt neki, hogy "hé haver, hol az énekesed?"), a fordítás is hűen adja vissza az eredeti hangnemét és könnyed hangulatát. Csak az nem világos, hogy miért került a fülszövegre, hogy akár az újrakezdés is lehetséges, amikor Slash többször is kifejti a könyv végén, hogy nem fog többé Axllel egy színpadon állni.

Fordította: Szántai Zsolt. Cartaphilus, 2008, 496 oldal, 4900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.