Könyv - Rock 'n' rollból ötös - Slash - Anthony Bozza: Slash

  • Hó Márton
  • 2009. január 22.

Zene

Tegyük virtuális pengetőnket a léggitárunkra: melyikünk nem próbálta valaha tükör előtt vagy a kanapén ugrálva utánozni a cilinderes gitárhéroszt, azt képzelve, hogy egy aréna színpadán futkározik százhúszezer néző előtt? Ki nem próbálta kitartani a Don't Cry végén a hosszan elnyújtott záróhangot? És főként: ki nem fújta fejből Slash énektémával is felérő szólóit a házibulikon? Hó Márton

Tegyük virtuális pengetőnket a léggitárunkra: melyikünk nem próbálta valaha tükör előtt vagy a kanapén ugrálva utánozni a cilinderes gitárhéroszt, azt képzelve, hogy egy aréna színpadán futkározik százhúszezer néző előtt? Ki nem próbálta kitartani a Don't Cry végén a hosszan elnyújtott záróhangot? És főként: ki nem fújta fejből Slash énektémával is felérő szólóit a házibulikon?

A másfél évtizede tartó Axl kontra zenekar csatározásokból rendre a Guns 'N' Roses hangszeres tagjai kerültek ki győztesen: míg a főhős a Chinese Democracy összehozásával szerencsétlenkedett, a tagok különböző formációk és szólólemezek után végül csak összehoztak egy tisztességes rockcirkuszt, a Velvet Revolvert, és bizony Slash a maga negyvenhárom évével még ma is nettó hiteles és tiszteletre méltó figura. Ez a kivételes, hullámvölgyekkel és csúcspontokkal teli, "rock 'n' rollból ötös" életpálya már jó ideje biográfia után kiáltott. Slash nyilván képtelen lett volna egyedül megírni az életrajzát, ezért a könyv megírásában a Rolling Stone újságírója, Anthony Bozza segédkezett neki, aki korábban Tommy Lee és Eminem CV-jét is feljegyezte és olvasmányossá tette. Ez a kötet is jól sikerült: tele van hiteles, vicces, elgondolkodtató és felkavaró sztorikkal - nemcsak egy rajongónak nehéz letennie, a jellegzetes stílusban megírt történet egyszerűen olvastatja magát. Ez az anekdotázó, "csak whiskyzek és mesélek" tenor Slash sztorijaival együtt válik teljessé, a gyerekkori, BMX-es, balhés időszaktól kezdve a nyolcvanas évek vad hőskorszakán keresztül a stadionokig érő sikersorozatig. A legjobb, hogy utólag bepillanthatunk a színpadok mögé: kiderül, hogyan éltek és zenéltek együtt egy lepukkant raktárban a kezdetekben, hogyan jutottak el a világsikerig, és hogyan őrölte fel a zenekart egyebek mellett az Axl folyamatos késései és hiányzásai miatt kialakult belső feszültség. Slash alkohollal, droggal (és Axllel) folytatott háborúja külön kötetet is megérne, ő aztán tényleg elment a végletekig - bár azt még lazán vette, amikor megtudta, hogy 8 percig állt a szíve, és defibrillátorral kellett újraéleszteni, az már nagyon megrázta, amikor a kezei közt halt meg egy haverja túladagolásban.

A laza sztorizásokból számos szórakoztató apróságot is megtudhatunk (például Steven Tyler, az Aerosmith énekese egy idő után már csak úgy köszönt neki, hogy "hé haver, hol az énekesed?"), a fordítás is hűen adja vissza az eredeti hangnemét és könnyed hangulatát. Csak az nem világos, hogy miért került a fülszövegre, hogy akár az újrakezdés is lehetséges, amikor Slash többször is kifejti a könyv végén, hogy nem fog többé Axllel egy színpadon állni.

Fordította: Szántai Zsolt. Cartaphilus, 2008, 496 oldal, 4900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.