Könyv - Rock 'n' rollból ötös - Slash - Anthony Bozza: Slash

  • Hó Márton
  • 2009. január 22.

Zene

Tegyük virtuális pengetőnket a léggitárunkra: melyikünk nem próbálta valaha tükör előtt vagy a kanapén ugrálva utánozni a cilinderes gitárhéroszt, azt képzelve, hogy egy aréna színpadán futkározik százhúszezer néző előtt? Ki nem próbálta kitartani a Don't Cry végén a hosszan elnyújtott záróhangot? És főként: ki nem fújta fejből Slash énektémával is felérő szólóit a házibulikon? Hó Márton

Tegyük virtuális pengetőnket a léggitárunkra: melyikünk nem próbálta valaha tükör előtt vagy a kanapén ugrálva utánozni a cilinderes gitárhéroszt, azt képzelve, hogy egy aréna színpadán futkározik százhúszezer néző előtt? Ki nem próbálta kitartani a Don't Cry végén a hosszan elnyújtott záróhangot? És főként: ki nem fújta fejből Slash énektémával is felérő szólóit a házibulikon?

A másfél évtizede tartó Axl kontra zenekar csatározásokból rendre a Guns 'N' Roses hangszeres tagjai kerültek ki győztesen: míg a főhős a Chinese Democracy összehozásával szerencsétlenkedett, a tagok különböző formációk és szólólemezek után végül csak összehoztak egy tisztességes rockcirkuszt, a Velvet Revolvert, és bizony Slash a maga negyvenhárom évével még ma is nettó hiteles és tiszteletre méltó figura. Ez a kivételes, hullámvölgyekkel és csúcspontokkal teli, "rock 'n' rollból ötös" életpálya már jó ideje biográfia után kiáltott. Slash nyilván képtelen lett volna egyedül megírni az életrajzát, ezért a könyv megírásában a Rolling Stone újságírója, Anthony Bozza segédkezett neki, aki korábban Tommy Lee és Eminem CV-jét is feljegyezte és olvasmányossá tette. Ez a kötet is jól sikerült: tele van hiteles, vicces, elgondolkodtató és felkavaró sztorikkal - nemcsak egy rajongónak nehéz letennie, a jellegzetes stílusban megírt történet egyszerűen olvastatja magát. Ez az anekdotázó, "csak whiskyzek és mesélek" tenor Slash sztorijaival együtt válik teljessé, a gyerekkori, BMX-es, balhés időszaktól kezdve a nyolcvanas évek vad hőskorszakán keresztül a stadionokig érő sikersorozatig. A legjobb, hogy utólag bepillanthatunk a színpadok mögé: kiderül, hogyan éltek és zenéltek együtt egy lepukkant raktárban a kezdetekben, hogyan jutottak el a világsikerig, és hogyan őrölte fel a zenekart egyebek mellett az Axl folyamatos késései és hiányzásai miatt kialakult belső feszültség. Slash alkohollal, droggal (és Axllel) folytatott háborúja külön kötetet is megérne, ő aztán tényleg elment a végletekig - bár azt még lazán vette, amikor megtudta, hogy 8 percig állt a szíve, és defibrillátorral kellett újraéleszteni, az már nagyon megrázta, amikor a kezei közt halt meg egy haverja túladagolásban.

A laza sztorizásokból számos szórakoztató apróságot is megtudhatunk (például Steven Tyler, az Aerosmith énekese egy idő után már csak úgy köszönt neki, hogy "hé haver, hol az énekesed?"), a fordítás is hűen adja vissza az eredeti hangnemét és könnyed hangulatát. Csak az nem világos, hogy miért került a fülszövegre, hogy akár az újrakezdés is lehetséges, amikor Slash többször is kifejti a könyv végén, hogy nem fog többé Axllel egy színpadon állni.

Fordította: Szántai Zsolt. Cartaphilus, 2008, 496 oldal, 4900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.