mi a kotta?

Andante egy műlovarnő halálára

  • mi a kotta
  • 2009. január 22.

Zene

E rovat múlt heti ajánlója jószerével számunkra is megmagyarázhatatlan módon több olvasó érdeklődését is felkeltette. Egyikük pusztán többet szeretne megtudni a Bach család - Határ Győző fordulatával élve - érdemén felül kutyába vett tagjáról, míg mások inkább arra kíváncsiak, hogy a legutóbb emlegetett P. D. Q. Bach személyes leleményünk szülötte-e.

Nos, a második felvetésre válaszolva: nem. Az amerikai szatirikus és gyakorló zenebohóc, Peter Schickele ötlötte ki az elfeledett Bach (1807-1742) figuráját. Aprólékosan kidolgozta életrajzát (látogatása L. S. D. Bach szentpétervári otthonában, kapcsolata Betty Sue Bachhal, halála Baden-Baden-Badenben stb), zeneműveket szerzett számára, s fellépésein rendszerint meg is személyesíti a habókos komponistát, akiről 1976-ban monográfiát is publikált.
Az ál-Bachhal ellentétben valóságos személy volt az a hölgy, Elvira Madigan (képünkön), akinek a nevét gyakorta odatoldják Mozart C-dúr zongoraversenyéhez (K 467), lemezborítón és koncertprogramon egyaránt. A zongoraverseny, amelyet az elkövetkező napokban előbb Vásáry Tamás és a MÁV szimfonikusainak koncertjén (Zeneakadémia, január 23, fél nyolc), majd a Prágai Kamarazenekar és Paul Badura-Skoda vendégjátékán (Zeneakadémia, január 25, fél nyolc) is meghallgathatunk, mint oly sok más zenemű, utólag nyerte el melléknevét. Ám ezúttal nem a névadásban szorgos romantika a ludas, hanem a XX századi svéd filmművészet. A műlovarnő és szerelmese, egy svéd arisztokrata tragikus, közös öngyilkosságba torkolló románcáról (mely, akárcsak a mayerlingi eset, 1889-ben zárult) ugyanis 1967-ben Bo Widerberg filmet forgatott, s e filmben komoly, a zeneműre is jócskán visszaható szerep jutott a zongoraverseny szépséges második tételének.
Az előttünk álló hét a fentieken túl is gazdag lesz zongorakoncertekben. Csütörtökön két Beethoven-zongoraversennyel zárul Ránki Dezső és a Magyar Telekom zenekarának négyrészes sorozata (Zeneakadémia, január 22, fél nyolc), a Nemzeti Filharmonikusok hangversenyén Liszt A-dúr zongoraversenye fog felhangzani néhány Liszt-Kocsis-kompozíció nyomában (Nemzeti Hangversenyterem, január 23, fél nyolc), míg az MR Szimfonikusai által kísért Bogányi Gergely egy valódi ínyencfalatot, Wilhelm Furtwängler versenyművét szervírozná, s még John Williams - Puccinitől megihletett - Csillagok háborúja szvitje is a műsoron szerepelne, ám a wukikat félárú jeggyel csalogató 25-i koncert, mint értesülünk, sajna elmarad
A soros Haydn-est, a Trio Antiqua műsora mellett (Rádió Márványterme, január 26, hat óra), a véghajrára még két kötelezően megemlítendő programpont maradt: a hazai kortárs zenét ünneplő háromnapos Mini-Fesztivál (Fesztiválszínház, január 23, fél nyolc, 24, fél öt, 25, fél nyolc), valamint a MűPa Magyar Szimfonikus Körkép című sorozata, amely e napokban előbb a Debreceni Filharmonikusokat (Nemzeti Hangversenyterem, január 24, fél nyolc), majd pedig a Szegedi Szimfonikusokat (Nemzeti Hangversenyterem, január 28, fél nyolc) lépteti a ferencvárosi pódiumra.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.