Kiállítás - Úri passzió - Az el nem veszett, de megtalált képek - Roger Fenton

  • - kovácsy -
  • 2009. január 22.

Zene

Marcona skót szoknyás férfiak várakoznak, ülnek és hevernek véletlenszerűnek tűnő alakzatban Roger Fenton Gillies at Balmoral / Vadászinasok Balmoralban című fényképén. Ha nem hangzana olyan idétlenül, talán inkább vadászkísérőnek kellene nevezni őket, hiszen a gillie-k hozzáértésben, helyismeretben semmiképp sem álltak alább a skót felföldre látogató úri vadászoknál, tapasztalatokban pedig még kevésbé, még ha alárendeltjeik voltak is emezeknek, amennyiben nem épp erdő- és vadőri teendőket láttak el. - kovácsy -

Az el nem veszett, de megtalált képek - Roger Fenton

Marcona skót szoknyás férfiak várakoznak, ülnek és hevernek véletlenszerűnek tűnő alakzatban Roger Fenton Gillies at Balmoral / Vadászinasok Balmoralban című fényképén. Ha nem hangzana olyan idétlenül, talán inkább vadászkísérőnek kellene nevezni őket, hiszen a gillie-k hozzáértésben, helyismeretben semmiképp sem álltak alább a skót felföldre látogató úri vadászoknál, tapasztalatokban pedig még kevésbé, még ha alárendeltjeik voltak is emezeknek, amennyiben nem épp erdő- és vadőri teendőket láttak el. A felszín ferde síkját elhelyezkedésük billenti vízszintesbe, a kép kiegyensúlyozott rendjét pedig a középpontban elhelyezett, ráadásul a kép lekerekített felső szélével harmonizáló kőtömb teremti meg, amely hármójuk lábának (továbbá a kompozíciónak) is támaszául szolgál.

Az Egyetemi Könyvtár metszettárából három éve előkerült tizenkét fénykép közül három ugyanezt a csoportot ábrázolja, egy pedig szólóban a középső, már-már veszedelmes alakot, impozáns, rókafark díszítésű tarsolyával. Két romantikus tájkép, egy vár, előterében számtalan kocsival, egy kastély több nézetből, két keleties portré. Ennyiből áll a híres lelet. Szolid, üreske festészet a fotográfia eszközeivel, hiába, hogy milliókat ér - vonnánk meg a vállunkat, ha nem késztetne bennünket maradásra a körítés, vagyis a bemutatott összefüggések, amelyek végül tanulságossá, izgalmassá, mondhatni, szórakoztatóvá teszik a kiállítást.

Igaz, már a külalak is rokonszenves. A lesötétített díszterem közepén keménypapírból építették föl azt a körkörös, részben zárt állványzatot, amely esendő módon inkább csak szándékában óvja és szerényen felmutatja, a mába hozza az anyagot. Kívül viszont hagyományos, nehéz tárlókban szemlélhetjük a brit fotográfia egyik atyjának munkásságát katalógusok, régi és ritka könyvek lapjain, reprodukciókon.

Mindjárt az elsőben megszemlélhetjük Fenton ormótlan fényképező szekerét, egy átalakított zárt borszállító kocsit, a bakon segédjével, aki a fáma szerint azért kérte urát, hogy örökítse meg, mert attól tartott, hogy netán nem éri meg a másnapot. A krími háborúban jártak ugyanis, ahová az akkor már ismert fotográfus hivatalos ajánlásokkal érkezett. Odébb, a megtalált képeket tartó állványzat külső oldalán is láthatunk egy hasonló, nyilvánvalóan lóvontatású kasztnit. Ez Beszédes Sándor esztergomi fotográfusé volt, és az 1870-ben készült fénykép a visegrádi fellegvárhoz vezető szerpentin egyik kanyarulatában mutatja.

Egy szó, mint száz, 1855-ben járunk. Fenton ekkor 36 éves volt, rég túl bölcsészeti és jogi tanulmányain, sőt festészeti próbálkozásain is, amelyek kevéssé tették ismertté, jóllehet rangos csoportos kiállításokon is részt vett. 1851-ben, többedik párizsi látogatása idején ismerkedett meg közelebbről a fényképezés technikájával, és hamarosan Viktória királynő legszűkebb környezetében találta magát - így került a balmorali kastély és az évenkénti vadászatokra összegyűlő arisztokraták (na meg a gillie-k) közelébe.

Épületek, várospanorámák fényképészeként egyszer már megjárta Oroszországot, három évvel ezután következett krími kiruccanása, amely azonban nem tette igazi haditudósítóvá. A feleségének, illetve kiadójának küldött, zaklatottan fogalmazott, de számos mellékes körülményről aprólékosan számot adó leveleiből (http://rogerfenton.dmu.ac.uk/) kiderül, hogy afféle passziózó előkelőségként kezelték, aki viszont felismerte, hogy minden ajánlólevélnél többet ér, ha készségesen lefényképezi a boldogan pózoló tiszteket. A csatákat többnyire távolról vagy utólag szemlélte - furcsa is lett volna, ha a korabeli hosszú expozíciós időre hivatkozva türelmet és átmeneti mozdulatlanságot kér az öldöklőktől és haldoklóktól. Igaz, beszámol nehéz helyzetekről, amikor az ágyúzó oroszok muníciós szekérnek nézték tábori sötétkamráját, sőt a kolera is meggyötörte. Az egyik reprodukción ágyúgolyókkal teleszórt utat látunk - a kép nem kiállított párján a lövedékek az út mentén sorakoznak. Máig folyik a vita, melyik készült előbb - hogy netán Fenton hordatta vissza őket a drámaiság fokozása érdekében.

A továbbiakban a könyvtár anyagára alapozva a fotó mint dokumentációs eszköz kezdeti felhasználási területeiről esik szó. Megtudjuk, hogy az indiai alkirály kezdeményezésére katonatisztek etnográfiai jellegű fényképek tömegét készítették, és ezeket 1868-72-ben hat kötetbe rendszerezve megjelentették, People of India címmel. Ezek a felvételek sem nélkülözték a "festői" beállításokat, bár hűvösebbnek tűnnek Fenton fotóinál. Elborzadhatunk egy bőrbetegségeket ábrázoló kiadvány képein, majd Fentonnak a British Museum számára készült tárgyfotóit látjuk - például egy ember és egy hím gorilla haladó felfogásban egymás mellé állított csontvázát. Végül a megint csak erősen festészeti előképekre támaszkodó orientalizáló munkáival ismerkedhetünk: a nehéz levegőjű, díszes környezetben egy pamlagon elomló pasa ő maga, a földön kuporgó zenész régi festő barátja, csak a bajadér valódi: valódi modell.

Így aztán a töredékekből szépen összeáll a kép a korabeli fotográfiáról, amelyből Fenton munkássága kétségkívül kitűnik művészies látásmódjával, beállításai érzékeny átgondoltságával. Innen szemlélve máris gazdagabb kontúrokat nyer a tizenkét eredeti darab.

Nem tudni, hogyan kerültek Magyarországra, itt pedig a hosszas lappangás állapotába. De legalább ekkora rejtély, hogy tízévi intenzív munka után miért hagyta abba Roger Fenton a fényképezést. Mert ez történt: a felszerelését és vagy ezer nagyalakú negatívját eladta, és visz-szatért az ügyvédi pályára.

ELTE Egyetemi Könyvtár, február 27-ig, hétfőtől péntekig 10.00-18.00

Figyelmébe ajánljuk

A hazai próféta

  • - turcsányi -

Van egy jelenet James Clavell 1975-ben publikált regényének tévéváltozatában: a nagyúr táncol.

Apád, anyád idejöjjön!

Amikor 1976-ban megjelent az eredeti Ómen-film (az azóta tetemes hosszúságúra nyúlt széria első installációja), az mind témaválasztását, mind megvalósítását tekintve tisztes elismerést és közben jeles közönségsikert aratott.

A „titkosegyetem”

  • Földényi F. László

Nevek a szereplőlistáról: Dr. Bódis József, Dr. Horváth Zita, Dr. Palkovics László, Dr. Pavlik Lívia, Dr. Szarka Gábor, és a többi doktor, meg a kancellárok, a miniszterek, az államtitkárok, az államtitkárok helyettesei, meg a helyettesek helyettesei… Upor László könyvéből néznek ki az olvasóra.

A szédülésig

  • Pálos György

A szerző e kisregény megjelenése idején, 2021-ben már befutott író, megkerülhetetlen irodalmárnak számít Katalóniában, és talán a világban is. Katalán identitása is közismert, ami szintén hozzájárul helyi nimbuszához.

Gender a manézsban

A férfi és női szerepkör átalakulása lerágott csont, olyannyira, hogy a nemek szerepkörének egyik legmeghatározóbb új kihívása az, hogy újra és újra meg kell hallgatnunk az átalakulásukról szóló históriát. Nagyon nehéz olyan irányból közelíteni meg a témát, amely (legalább az egyik nemnél) ne szemforgatásba vagy köldöknézegetésbe torkollna.

Teljes elsötétítés

Jánd falujának és az ország 4113. sz. útjának a szélére a korábbi „Isten hozott” vagy valami hasonló szöveget mutató tábla helyére kiraktak egy újat, amelyre ékes külföldi nyelven a következőket pingálták: „No Migration, No Gender, No War” – számolt be az ATV híradója.

Ki vannak fizetve

A múlt kedden jelentette be Magyar Péter, hogy péntek délutánra tüntetést szervez a Belügyminisztérium elé, s azon a kormány lemondását fogja követelni, amiért máig nem kért bocsánatot a bicskei gyermekotthonban elkövetett pedofil bűncselekmények áldoza­taitól.

„Egy névtelen feljelentés miatt”

2021. február 5-én hajnalban rájuk tört a rendőrség, ezután döntöttek úgy a férjével, Szász János rendezővel, hogy Amerikába költöznek. Semmijük sem volt, mindent maguk mögött hagytak. Harminc év színészi pályafutás után egy idegen országban talált új hivatást.

Csak nyelvében élne

  • Domány András

Śląsk lengyelül, Schlesien németül, Slezsko csehül, Ślůnsk sziléziai nyelven – Lengyelország délnyugati csücskének nem csak a múltja hányatott, a jelene sem könnyű. A helyi, alapvetően lengyel tudatú kisebbség és annak nyelve körüli, több évtizedes vita újraéled, mert a szejm regionális nyelvvé nyilvánította a sziléziait. Kaczyński hülyéinek több se kellett.

Lehetnénk barátok

„Pedig barátok is lehettünk volna!” – viccelt pénzügyes kollégánk, és mindenki nevetett. A busz kikanyarodott a repülőtéri útra. A nagyjából harmincfős küldöttség, amelyben ott volt az összes minisztérium európai ügyekért felelős vezetője, elindult haza. Fáradtak voltunk, de bizakodók.