Könyv: Hány cédula egy élet? (Györe Balázs: A valóságban is létezik)

Zene

Györe Balázs minden bizonnyal a valóságban is létezik. A borítón fénykép: a szerző (gondolom), felesége (valószínűleg) és a könyv egyik főszereplője, Keszthelyi Rezső (ő az, őt ismerem).

Györe Balázs minden bizonnyal a valóságban is létezik. A borítón fénykép: a szerző (gondolom), felesége (valószínűleg) és a könyv egyik főszereplője, Keszthelyi Rezső (ő az, őt ismerem).

Györe Balázzsal nem találkoztam, soha az életben nem láttam, viszont elég jól ismerem. Folyamatosan olvasom folyamatos önéletrajzát? naplóját?, mondjuk így: összegyűjtött céduláit. A jámbor Pafnutyij apát keze vonása (1982) versei után (megint egy kiugrott lírikus!) a prózakötetek: A 91-esen nyugodtan elalhatok (1989), Mindenki keresse a saját halálát (1993), A megszólítás ábrándja (1994), Ha már ő sem él, kérem olvasatlanul elégetni (1996), és ugyanebben az évben (!) A valóságban is létezik.

Az első prózakötet még naplóregény, aztán semmi műfaji megjelölés: Györe tudatosan nem akar regényt írni, nem regényt akar írni, s arról ír, miért nem lehet, s miért kell mégis újra és újra belefogni. Ismerős ábra. Mestere, példaképe, Ottlik Iskolájának kivált az első fejezete számára a tananyag, Az elbeszélés nehézségei. Továbbá Ottlik elméleti fejtegetései A regényről a Próza című kötetben. Ottlik, mint jó matekos, így fogalmaz: Nevezzük R1-nek azt a mintegy készen kapott, az úgynevezett emberiség által eddig gyártott, megegyezéses (konvencionális) valóságmodellünket, melyet durva felületességgel olyasmikkel jellemezhetünk, hogy születünk, élünk, meghalunk, nemzedékek követik egymást a földön... Legyen, mondjuk, R0 az a szolipszista elgondolás, hogy a valóság csak én vagyok egyedül. (...) Vagy elgondolhatunk ... egy afféle csillagtávlatú, a végtelen felé tágítható nézetet, amely... csak annyit mond: "Valami van". Nevezzük... R1-nek. (...) ezekbe a nagyjából készen kapott létezésmodellekbe már minden meglevő dolog belefér, a regénynek legalább még egy R-re szüksége van: a még el nem készült dolgok számára. Nevezzük más indexezéssel Rr-nek... Az Rr jelszava az lehetne: "Valami keletkezik". Györe Balázs elvágja e goRdiuszi csomót: kiemeli az RO-t - a valóság csak én vagyok egyedül - és nem ír regényt. Töredékeiben csak arról ír, ami megtörténik vele, aggályos pontossággal, valóságmániákusan. Folyton figyelmezteti magát: próbálj meg továbbra is felelősséggel és alázattal közeledni tárgyadhoz, ahogy Ottlik javasolja, s csak annyit mondani el róla, amennyit tökéletes bizonyossággal tudsz (se többet, se kevesebbet), ami igaz. No de mi az, hogy igaz? Ez az odabiggyesztett szócska lebeg a levegőben, mint (Keszthelyi) Rezső alakja e nem regényben, ez a szócska nincs megírva. Györe a könyv végén, a megjegyzés rovatban bevallja, amit már a könyv elején tudunk, ami elveiből következik: Vállalom a megíratlanságot. Vállalom a megoldatlanságokat, a töredékességet. Úgy érzem, tisztességes megíratlanságok ezek. Talán megdolgoztam értük. Abban lehet bízni, hogy egyszer majd megvilágosodik minden. Már megint egy szó, csak úgy, idevetve: megvilágosodás. Akár a könyv legjobb lapjain, a balatoni korcsolyázás leírásakor (az ottliki csönd, csillag és égbolt varázsa lebeg a befagyott tó fölött): Csak a hó kell! A szél, az ég! A tisztaság! Már megint az utolsó szó: mit jelent a tisztaság? Igazság, megvilágosodás, tisztaság - az az író, akinek a valóság, az írás ténykérdés, íme, mily romantikus valójában. "Tudhatunk-e többet annál, mint amit leírunk? (Nem, mert túlmegy a realitáson.) Megmaradni az élménynél. Nem lehetünk okosabbak, mint az élmény (írásban sem!). Nem filozofálni, nem használni eszméket. Semmi eszmét, csak a tényekben!" Így idézi a szerző Keszthelyi Rezső szavait, s próbálja betartani az utasítást. Semmi ideológia, semmi cizella. Nem fárasztja agyát és az olvasót holmi mesékkel. "A valóságban minden megvan. Minden benne van. Semmit sem kell kitalálni. Megismerni kell." Györe könyveinek nincs története, mert nincs történet. Főleg nem üdvtörténet. Történések vannak, ez, az, fúj a szél, esik az eső. Megfogjuk egy lány kezét. Tarhonya van ebédre. Olvasunk egy könyvet. Vagy írunk. Györe mondatai kopárak, nincs visszhangjuk, kopognak. Nincs bennük sejtelem, borzongás, utalás, prosztómodern reflexió. Nincs aurájuk, atmoszférájuk, csak önmagukat jelentik. Nincs bennük isten. A szerző affektáltságnak tart minden művészkedést: jellemformálást, történetbonyolítást, hangulatteremtést. Egyik könyve mottója (bármelyik elé odabiggyeszthette volna): "ez semmi esetre sem regény vagy kitalált történet, se nem műalkotás: csupán a nyers valóság. Afféle dokumentumgyűjtemény..." (természetesen Ottlik-idézet). Legújabb könyve (tudtommal december óta nem jelent meg másik - ez nem gunyoros megjegyzés, Györe valóságmániájából következik, hogy mindent lejegyez, röptében, cédulákon kapja el a valóságot, ha volna eszménye, akkor az volna, hogy történés és írás egybeessék, az írás legyen a történés, a valóság, probléma megoldva, "A valóságnak nincs mása", "De az írás is valóság", mi is volt a zárójel előtt, igen, legújabb könyve) elején Bródy Sándort idézi: "A dokumentum beszél, a szó belefúl az időbe", szép idézetek, csak nem igazak, a dokumentum (regény, nem regény) is szóból van, szóból értjük a nyers valóságot Györét olvasva, és bizony műalkotás ez, ha tetszik, ha nem, irodalom. A ruha anyaga engedelmesen simult alakjára. Álljunk meg! Megismétlem a mondatot: "A ruha anyaga engedelmesen simult alakjára." Mintha nem én írtam volna ezt a mondatot. Gyanús. Mintha kimásoltam volna valahonnan, mintha nem az én mondatom lenne, hamis. Regényből vett (regényírói) mondatnak látszik, nem idevaló. Hát pedig ilyen röhejes mondatokat mondunk, írunk, többnyire. Mit tehet az író? Próbál tisztességes megíratlanságokat írni, épkézláb mondatokat fogalmazni. (Györe - számomra - legszebb mondata e könyvben: Besüt a nap az ablakon 1662-ben a levelet olvasó lányra Vermeer festményén. Ennyi.) A cédulatechnika is irodalmi (és Ottlik Iskolájában tanult: a Medve-kéziratot olvasó és helyesbítő, kiegészítő Both Benedek, közben mintegy elkészül a regény): "Hűvös hajnal." Egy cédulán olvasható. Átmásolom. "A nap melege." Érzem a nap melegét. Milyen a nyers valóság, ha előhívjuk? "Arról írni, ami van, nagyon nehéz." Vagy próbáljunk leírni egy dokumentumot: "Ujjatlan ruhában fényképezték le a kislányt. Frissen nyírt, rövid haj. Fekete. Választék. Nincsenek tincsek. Minta a ruhán. Kis téglalapok. Csupasz kar. Nyár. Nincs izzadság. Jókedv, elégedettség, nyugalom. Öröm. Boldogan fényképeszkedik a lány. Tízéves. Magas. Hosszú kar, vastag száj. Mosolyog. 1962. Lehetséges, hogy azt a ruhát, amit visel, kartonruhának hívják. A nyaknál kivágás. A kulcscsont: erőteljes, vékony ív, hosszan, a vállaknál. Vállgödör."

A képen minden megvan. Csak a kislány nincs sehol.

Györe Balázs könyvei zsebbe való, útravaló, ultravaló könyvek. Lehet olvasgatni buszon, trolin, metrón. Ugyanazt a mondatot buszon, trolin, metrón. És mást fog jelenteni. "A valóság mindig van, de mindig más." Nem szükséges az elején kezdeni, lapozgatni kell. (A szerző ennek bizonyára csak örül.) S közben ki lehet nézni az ablakon, a valóságra. Állítólag ő is elutazott, mi utazunk. Ha leszállunk, rakjuk el a könyvet, igyekezzünk újabb és újabb történések elébe. Minden megtörténhet. Még az is, hogy a valóság A valóságban is létezik.

Sajó László

Liget könyvek, 1996, 152 oldal, 380 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.