Könyv: Mindennapi anekdotánkat add meg nekünk ma (Szörényi László: Hosszúlépés)

  • 1997. március 11.

Zene

Hol volt, hol nem volt, élt egyszer egy ember, Bodor Ferenc, meg akarta írni Budapest kocsmáinak történetét, tán meg is írta, Hosszúlépés lenne a címe, a kézirat máig kiadatlan. Ez a könyv, Szörényi Lászlóé, nem az a könyv - kevesebb (csak belehörpint ama Nagy Hordóba) és jóval több: történelem, élet, irodalom, igazi próza. A kötet szerény alcíme Kisprózák, Szörényi csak mesél, csip-csup ügyek, gyerekkor, iskolák, forradalom, halál, születés. Anekdoták röhejes közelmúltunkból, memoria hungarorum. Tréfás csattanó, ahogy kell, a magyar vigad, ha sír. A szerzőnek megvan a maga rendes foglalkozása, nem akar Dévénynél betörni az irodalomtörténetbe, inkább ő maga írja, mint régimagyar- és legújabbmagyarirodalom-történész, továbbá jeles "delfinológus", mellesleg római és máltai nagykövet. Mi nem volt ő? Boldogan ír, csak úgy. És tud is, könnyű neki, társszerzőként jegyzi a Kis magyar retorikát. Manapság, mikor önjelölt és mások kijelölte irodalmi nehézkes tüzérek a posztmodern bástyáiról szövegek ágyúival lövöldözik a történet egyszerű kis verebét, Szörényi könnyű kis kalandokat fecseg, az anekdotákból irodalom lesz s történet, az ő története, a miénk. Kaland az élet errefelé, e fenyvesekkel vadregényes, e lángoktól ölelt dupla ká európában. Magyar könyv (magyar, magyarabb, legmagyarabb), mert magyarul van írva, mert nem mondja föl memoriter, pátosz-páter a szózatot, csupán az olvasó jön rá, tényleg, hiszen itt született pl. Vörösmarty Mihály, jesszusom. Szörényi, a mediterrán, a latin ember, hazajön Dante poklába, alászáll, mondjuk a Miska bisztróba. Nagyon szerettem a Miskát, zsilipelő kamrának használtam. Egy-egy külföldi tartózkodás után ugyanis itt tudtam a leggyorsabban alkalmazkodni a hazai világűr klimatikus viszonyaihoz. Húsz perc után minden nosztalgia elszállt belőlem, éreztem: ez az én hazám.

Hol volt, hol nem volt, élt egyszer egy ember, Bodor Ferenc, meg akarta írni Budapest kocsmáinak történetét, tán meg is írta, Hosszúlépés lenne a címe, a kézirat máig kiadatlan. Ez a könyv, Szörényi Lászlóé, nem az a könyv - kevesebb (csak belehörpint ama Nagy Hordóba) és jóval több: történelem, élet, irodalom, igazi próza. A kötet szerény alcíme Kisprózák, Szörényi csak mesél, csip-csup ügyek, gyerekkor, iskolák, forradalom, halál, születés. Anekdoták röhejes közelmúltunkból, memoria hungarorum. Tréfás csattanó, ahogy kell, a magyar vigad, ha sír. A szerzőnek megvan a maga rendes foglalkozása, nem akar Dévénynél betörni az irodalomtörténetbe, inkább ő maga írja, mint régimagyar- és legújabbmagyarirodalom-történész, továbbá jeles "delfinológus", mellesleg római és máltai nagykövet. Mi nem volt ő? Boldogan ír, csak úgy. És tud is, könnyű neki, társszerzőként jegyzi a Kis magyar retorikát. Manapság, mikor önjelölt és mások kijelölte irodalmi nehézkes tüzérek a posztmodern bástyáiról szövegek ágyúival lövöldözik a történet egyszerű kis verebét, Szörényi könnyű kis kalandokat fecseg, az anekdotákból irodalom lesz s történet, az ő története, a miénk. Kaland az élet errefelé, e fenyvesekkel vadregényes, e lángoktól ölelt dupla ká európában. Magyar könyv (magyar, magyarabb, legmagyarabb), mert magyarul van írva, mert nem mondja föl memoriter, pátosz-páter a szózatot, csupán az olvasó jön rá, tényleg, hiszen itt született pl. Vörösmarty Mihály, jesszusom. Szörényi, a mediterrán, a latin ember, hazajön Dante poklába, alászáll, mondjuk a Miska bisztróba. Nagyon szerettem a Miskát, zsilipelő kamrának használtam. Egy-egy külföldi tartózkodás után ugyanis itt tudtam a leggyorsabban alkalmazkodni a hazai világűr klimatikus viszonyaihoz. Húsz perc után minden nosztalgia elszállt belőlem, éreztem: ez az én hazám.

A kötetcím sugallta kocsma-írások (Körúti söröző, Fogtechnikus, Betyár csárda, Fekete Macska) mellett gyerekkori, ifjúkori emlények (Hittan, Iskolai reform, Cserkészkönyv, Autóbusz-pályaudvar, Hanzi bácsi) és a tudós mulatságos-keserves történetei (Alvinczi sírja, Vándorgyűlés, Az ufók, Nagy Péter végrendelete, Az utópia története) gyűjteménye a könyv. A cím néha becsapós: a Corvin közi presszó és a Nyugati resti fedőnevű írások kortörténeti dokumentumok, természetesen anekdotában elbeszélve. Utóbbinak elárulom a csattanóját (úgyis a felvezetés az érdekes): Ha elmegyek a resti előtt (ma mcdonalds — a recenzens rezignált megjegyzése), mindig a szabadság enyhe mámora csap meg. Azért örültem annyira, 1989 kora őszén, egy maszek plakátnak, amelyet valaki a felújítás alatt álló épület kerítésére ragasztott: KERESTETIK! ELVESZTETTEM HITEMET ÉS NEGYVEN ÉVEMET! Alatta név és cím. A Szörényié, az enyém, a miénk.

Ó, a szabadság enyhe mámora, 1989! Az írások keletkezési dátuma 1989-1990, s ma már ódondús történelmi levegő árad a szövegből, a szóközökből, októberszag, 301-es parcellaszag, hullaszaggal kevercs tavasziszélszag. Sej, a mi lobogónkat szép csendben me-egfújták... Az anekdota eredeti jelentése kiadatlan, talán jobb lett volna, ha azon nyomban megjelenik a könyv (avatatlan delfinológus-cenzorkezek nyúlták volna le, nem hiszem). Így, a pititörténelmi távlat fénytörésében másképp (netán szebben) ragyognak az anekdota-gyöngyszemek.

A kötetet a szerző gyermekkori rajzai illusztrálják, valójában firkálások ezek a "KEDVES LÉLEK" megszólítással kezdődő imanaptárba. Szörényi a liturgikus, szent körforgásba avatkozik profán jegyzeteivel, kisprózáival. A történelem ördögi történeteinek krikszkrakszai (vö.: krucifiksz) az üdvtörténelem tiszta lapjain. A végén persze röhögünk, hangtalanul, félrefordulva, befelé.

Az utolsó írás, Októberi ima, nagy próza e kisprózakötetben, az anekdotákból összeáll a történet, evangélium, Szent Anzelm himnikus sorai csendülnek fel az utolsó szó, az Ámen előtt. Ámde nem ily patétikus ez az egész, az élet prózai, hajtsuk föl a Hosszúlépést, vágjuk földhöz a poharat, ilyet nem iszunk többet.

Szörényi néhány sorában több a történés, mint némely (el)hivatásos életművében, idézet, vége.

A pince mindig vonzott. De azóta nem mertem lemenni, amióta Gyuri, a volt nyilas kopjafás testvér, aztán kommunista, házmester nagyfia egyszer céltáblának használt légpuskájához, és a bal nagyujjamba lőtt, túlbecsülve a bakancs vastagságát. (Különben is, ellopta a Winnetoum első kötetét, a másodikat meg Lovasi Jancsi, a rabtárs fia.) Tudtam, hogy Édesanyám hasában már tartózkodtam itt, a pince-óvóhelyen, noha nem itt születtem, hanem a Fasor szanatórium földszintjén, a későbbi ávós kórház szemészetén. Születésem előtt egy hónappal Anyuka még ennivalót vitt bujkáló nagybátyámnak, akinek mint papnak nem volt biztonságban az élete (később csak három évre internálták, de előtte fel akarták akasztani), a későbbi balettintézet előtt elkapta egy orosz, levetkőztette, de még időben arra jött egy tiszt, főbe lőtte a katonát és intett anyámnak, hogy öltözzék fel. A szülő nők egy része orosz katonanő volt, a várandós apák vodkával és géppisztollyal nógatták az orvosokat és ápolónőket, hiszen Maruszjának mennie kell Berlin alá, az egész személyzet részeg rettegésben fetrengett.

Sajó László

Pesti Szalon Könyvkiadó, 1997, 228 oldal, 696 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.