U97 (U2: Pop)

  • 1997. március 11.

Zene

A CD-füzetke elején, köszönetnyilvánítások közepette, szerz. jogi apróságok, politikai fogoly- és Greenpeace-infók előtt, boldog 50. születésnapot kíván a U2 David Bowie-nak, akivel szinte egyszerre hozták ki új lemezüket. S mintha csak össze akarnák mérni erejüket, párhuzamos pályán futnak. Itt van először is az a kis kecskeszakáll, amit a divatnak hódolva növesztett Bowie (olyan tőle, mintha Cipollát alakítana) és Bono (az övét bajusz teszi bohém körré, az Edge meg olyan rémes harcsabajuszban feszít, hogy elmehetne főrendőrnek Budapesten). Aztán, persze, az Internet. Emlékszünk még, Telling Lies című számát kizárólag itt (vagyis a megfelelő géppel rendelkezők számára ingyen) jelentette meg szeptemberben Bowie. E nagystílű reklámfogáshoz képest lett nagy, de kisstílű balhé novemberben abból, hogy egy lelkes honfitársunk a hálózaton közkinccsé tette a U2 slágernek szánt új darabjait (Discotheque, Wake Up Dead Man), szegény pesti polygramosok igazoló jelentéseket írhattak Londonba, pedig a botrány reklámértéket hordoz, csak jó képet kellett volna vágni hozzá, ha már. Januárban újra Bowie jött, 50. szülinapján még öt, korábban publikálatlan felvételét tette fel az Internetre.

A CD-füzetke elején, köszönetnyilvánítások közepette, szerz. jogi apróságok, politikai fogoly- és Greenpeace-infók előtt, boldog 50. születésnapot kíván a U2 David Bowie-nak, akivel szinte egyszerre hozták ki új lemezüket. S mintha csak össze akarnák mérni erejüket, párhuzamos pályán futnak. Itt van először is az a kis kecskeszakáll, amit a divatnak hódolva növesztett Bowie (olyan tőle, mintha Cipollát alakítana) és Bono (az övét bajusz teszi bohém körré, az Edge meg olyan rémes harcsabajuszban feszít, hogy elmehetne főrendőrnek Budapesten). Aztán, persze, az Internet. Emlékszünk még, Telling Lies című számát kizárólag itt (vagyis a megfelelő géppel rendelkezők számára ingyen) jelentette meg szeptemberben Bowie. E nagystílű reklámfogáshoz képest lett nagy, de kisstílű balhé novemberben abból, hogy egy lelkes honfitársunk a hálózaton közkinccsé tette a U2 slágernek szánt új darabjait (Discotheque, Wake Up Dead Man), szegény pesti polygramosok igazoló jelentéseket írhattak Londonba, pedig a botrány reklámértéket hordoz, csak jó képet kellett volna vágni hozzá, ha már. Januárban újra Bowie jött, 50. szülinapján még öt, korábban publikálatlan felvételét tette fel az Internetre.

Aztán a modern tánczene adoptálásának terén folytatódott a versengés. Bowie új albumának (Earthling) bevezető kislemeze, a Little Wonder és a U2-féle Pop ízelítője, a Discotheque egyaránt erre mutat. Szerintem a U2-é jobb, de úgysem lehet igazam, az lesz a konszenzus, hogy Bowie cool, a U2 meg nem cool, magyarán ciki, pedig ugyanazt teszik, hallgatnak az idők szavára. A két albumot nem tudom összehasonlítani (Bowie-ét még nem hallottam végig, különben írtunk már róla: február 27.), maradok a Popnál. Kifejezetten dögösen indul, a Discotheque, a Do You Feel Loved és a Mofo megmutatja, nem hiába hallgattak aktuális tánczenéket. Ez a három szám ugyanolyan ügyesen kapja telibe a korszellemet, mint az Achtung Baby album idején a Mysterious Ways (az a hastáncosnős klip). Na most biztos sokan utálják a U2-t (akár mert úgymond hűtlen saját rockos hagyományaihoz, akár mert új hangzásokat nyúl le); nekem nincs ezzel bajom, sőt - pedig tisztában vagyok vele: tíz-tizenhárom éve, az Unforgettable Fire, majd a Joshua Tree révén a U2 diktálta a trendet, most meg követni próbálja azt, ami azért nem ugyanaz. Sajnos az első három szám után félre Zeitgeist, elő saját hang, leül a lemez. Jön pár dal, ami rajta lehetne az előző két album bármelyikén - lesz majd, aki épp ezekre esküszik -, aztán ugyan vissza-visszatér a 97-es hang, mind a három zenész, mind a keverőlegények kitűnő dolgokat művelnek, de valahogy már nem tud igazán erőre kapni a lemez. Érdekesebb és merészebb lett volna, ha úgy viszik végig, ahogy indították. Így nem több a Pop, mint egy U2-album a sorban, nem jelentéktelen, de nem is túl jelentős. Ma még nem tudni, a napszemüvegeken túl, a színpadon milyen látvány társul majd a zenéhez, de azt gondolom, benne van egy nagyon ütős koncert lehetősége - hozzánk ezúttal nem jönnek, viszont a bécsújhelyi reptér augusztus 16-án az övék.

Sz. T.

Island/PolyGram

A U2-játék nyertesei: Ilosvai Mária (Balatonberény), Varró Etelka (Budapest XIII.), Csapó Péter (Budapest XII.), Farkas Gábor (Budapest XX.), Boldog Szabolcs (Békéscsaba). Posta megy.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."