Film: Ember tervez (Ethan Coen és Joel Coen: Fargo)

  • 1997. március 11.

Zene

Odafönt, északon kezdik, a vonalzóval kimért Dakotában, és nem is adják alább Minnesotánál. Valamikor a nyolcvanas években három férfi találkozik egy fargói kocsmában, megrendelő és munkavállalók, két kiskaliberű bűnöző, akiket egy harmadik piti bűnöző ajánlott a melóra. Habkönnyű ügy, szerény tétek: egy új kocsi és kétszer negyvenezer dollár egy megrendezett asszonyrablásért. A férjről ordít, hogy született balek - később ez tévedésnek bizonyul, inkább slemil az illető, aki maga is bukik, de a nagyobb bajt rendszerint másokra hozza. Ismerjük a fajtáját, életből és irodalomból, Patricia Highsmith több regényt szentelt neki (Huhog a bagoly; A balek).

Odafönt, északon kezdik, a vonalzóval kimért Dakotában, és nem is adják alább Minnesotánál. Valamikor a nyolcvanas években három férfi találkozik egy fargói kocsmában, megrendelő és munkavállalók, két kiskaliberű bűnöző, akiket egy harmadik piti bűnöző ajánlott a melóra. Habkönnyű ügy, szerény tétek: egy új kocsi és kétszer negyvenezer dollár egy megrendezett asszonyrablásért. A férjről ordít, hogy született balek - később ez tévedésnek bizonyul, inkább slemil az illető, aki maga is bukik, de a nagyobb bajt rendszerint másokra hozza. Ismerjük a fajtáját, életből és irodalomból, Patricia Highsmith több regényt szentelt neki (Huhog a bagoly; A balek).

A Fargónak nincsen főhőse, csak szereplői. Mind hülye, aki sem előtte, sem közben, sem utólag - már ha túléli - nem ért semmit az egészből. Teszi a dolgát, rutinból, vakszokásból, a bűnöző szegi a törvényt, s öl, ha megszorul, a rabolt feleség visít, a slemil Jerry lapít és hazudozik, a könyvelő mérlegre tesz, a gazdag üzletember após a kezébe veszi a dolgokat, a rendőr nyomoz. Mindenki terv- és szabályszerűen jár el, az eredmény csőd, káosz, végpusztulás. A Reservoir Dogs világa ez, s a sétagaloppnak induló gyémántbalhé meg a sima kis emberrablás - családban marad - ugyanazzal a kivédhetetlen logikával vezet át vérfürdőbe, húsdarálóba.

Nagy alaptörténet az, amire a két Coen rátalált. Aztán kis híján szétrendezték az egészet, mint már jó párszor tették, nyers első filmjük, a Blood Simple és a míves Miller´s Crossing (A halál keresztútján) kivételével. (A Barton Finket meg A nagy ugrást jobb nem emlegetni.) Úgy hírlik, odahaza nincs sikerük a Coen fivéreknek, annál inkább Európában. Talán azért alakult így, mert ők egy szatírába hajló, cizellált és intellektuális változatát művelik az amerikai filmnek. Joel és Ethan ritka szerencsés páros, ketten egy húron, összeteszik, amijük van, és az nem kevés: tudnak történetet mesélni, képet komponálni, és csak úgy dől belőlük az ötlet. A Coen-filmnek világa van, ami ér annyit, hogy még a gyengébb darabjaikra sem sajnálod azt a két órát. Jó esetben élnek a figurák, a vidék, a város, az enteriőrök. Visszatérő elemekkel, vezérmotívumokkal dolgoznak, átviszik őket egyik filmből a másikba. Roppant mód szeretik például meghánytatni a hőseiket, csak nem mindig a megfelelő embert: a darabolós sorozatgyilkosról nehéz elhinnünk, hogy gyenge a gyomra, a gyakorló alkoholista meg nem úgy reagál az italra, mint a kétéves nyeretlen, és véletlenül se fogja el a délelőtti rosszullét, amíg ott van a zsebében a teli flaska. (A B. Fink tévedéseiben sokan osztoznak, mintha a hollywoodiak még nem láttak volna embert inni, legfeljebb filmen. Más forrásból tudjuk, hogy ez nem így van.) A Fargo beéri diszkrét jelzésekkel, és csak dicsérni lehet az alkotókat, hogy nem éltek vissza Margie rendőrnő áldott állapotával.

Arra célozgatok itt, hogy a Coen testvérek mozija nekem egy kicsit maché. Okos, tehetséges fiúk, akik túl sokat számítgatnak. Egyik kezükben mérleg, másik kezükben merőkanál, előttük a nagy könyv - a film világtörténete -, így készül a mű. Tesznek bele mindent, ami kell, ügyelnek persze az arányokra meg a vonzó tálalásra, nem is lehet panasz a végtermékre. Aztán jön valaki utcán át, fogalma sincs a receptről, marokszám, saccra hajigál ezt-azt a fazékba, és simán lefőzi őket. (Az egyik bevált módszer neve: előbb a válasz, aztán a kérdés.) Vannak ügyes munkák, amiket jó nézni, és vannak az elementáris remekművek, melyek úgy hatnak, mint természeti jelenség, egy vulkánkitörés vagy a csöndes, konok eső.

A Fargo majdhogynem ilyen. Coenék mintha nem hitték volna el, hogy alaptörténetük önmagában, különösebb igyekezet nélkül is fekete komédia. Minden helyzetből és jellemből kigyötrik az utolsó csöpp komikumot is. Felvonultatják az isten fele állatkertjét, a mentális problémákkal küzdő japán iskolatárstól az önfeledten debil prostituáltakig. Mennyivel jobbak náluk a Fargo-Brainerd-Minneapolis háromszög őslakosai, ezek az északi nevű (Lundegaardnak, Gustafsonnak meg Gundersonnak hívják őket) és északi lelkületű népek a komótos járásukkal, még komótosabb észjárásukkal. És maga a jégbe fagyott dakotai táj, szűnni nem akaró havazás, a tükörpáncélos tavak. Még az is lehet, hogy a hely az oka mindennek. A lokális figurák sajátszerűsége megzavarja az idegent, a végtelen fehér mezők embertelenségétől összeszorul a torka, borzongató hideg járja át. És akkor ölni kell.

Bori Erzsébet

Fargo; színes, amerikai, 1995, 97 perc; rendezte és írta: Ethan Coen és Joel Coen; fényképezte: Roger Deakins; zene: Carter Burwell; szereplők: William H. Macy, Steve Buscemi, Peter Stormare; bemutatja a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”