Koncert

Lassan lehullik minden

Az Einstürzende Neubauten Budapesten

  • - minek -
  • 2015. augusztus 16.

Zene

Az idén harmincöt éves berlini zenekar komoly visszatérőnek számít a magyar színpadokon, az utóbbi negyedszázadban sosem maradtunk hosszú ideig Einstürzende-koncert nélkül.

Sokan talán arra is emlékeznek, amikor a kilencvenes évek elején az EN-tetoválást viselő Henry Rollins (no és a zenélő mobiljait vegzáló Lois Viktor) után léptek fel a PeCsában – frenetikus sikerrel. Azóta a közben nemes intézménnyé szervesült zenekar mit sem vesztett erejéből: sokak szerint éppen ezt követően készítette el a legérettebb lemezeit, mások viszont örökké a korai albumokat (Kollaps, Halber Mensch) sírnák vissza.

Az emlékek, vágyak és a valóság szembesítésére mi sem kínálna jobb ürügyet, mint egy retrospektív kiállítással felérő best of koncert, amivel manapság a világot járják. A számokat természetesen nem statisztikai mintavétellel válogatják: a 16 dal zöme a 2000-es Silence Is Sexyről, illetve a 2007-es Alles wieder offenről kerül a menüre. De a szándékoltan visszafogott nyitány (The Garden) után rögtön zúgni és kattogni kezd egy dinamikus klasszikus a nyolcvanas évek végéről (Haus der Lüge), amire egy ritka, kifejezetten táncoltatós, groove-os darab, a Let’s Do It A Dada következik. S mire észrevesszük magunkat, az önfeledten gitározó, sípoló, kopácsoló, ütő-verő zenészek között szépen átveszi az uralmat Blixa Bargeld, a nagy mesélő, e posztindusztriális kor szórakoztató ipari zenekarának saját Rémusz bácsija. Mozgása takarékos, mimikája és kézmozdulatai azonban szuggesztívek, s ha (sűrűn) énekelnie kell, szinte már a klasszikus kabarésztárokat idézi – igaz, azok még nem tudták ilyen briliáns technikai érzékkel és segítséggel manipulálni saját sikításukat, ugatásukat, fütyülésüket. Néha már majdnem rossz ripacsnak tűnő, narcisztikusan öntetszelgő, ugyanakkor letagadhatatlanul zseniális előadóművészt látunk: egész generációja szószólója, emlékeinek ápolója, aki nem csak saját hazájában lett próféta.

Igazságtalanok lennénk, ha nem emelnénk ki mellette (habár ő már régóta több mint első az egyenlők között) a gitár-basszus-dobok-ütősök-szinti ötösére épülő zenészcsapatot, hiszen a formáció neve mégsem csak Blixa és barátai: alázattal, szívvel, lendülettel, és persze rutinjukhoz illő profizmussal adják elő a többnyire remek szerzeményeket. A drámai mozzanatokban (az Umvoll­ständigkeit alatt például szép folyamatosan, csörömpölve a földre zuhannak fémdarabok) sem szűkölködő műsor láthatóan megérinti és megfogja az amúgy (színházi közönséghez illően) inkább feszülten figyelő, mintsem önfeledten őrjöngő publikumot, s a siker jutalma a dupla ráadás. Ráadásul az első bónuszblokk végén elhangzó Redukt és a posztpunk kor leghatásosabb basszus­akkordjaiból összerakott Alles talán a koncert legütősebb számai. Mégsem e kettő, hanem a Total Eclipse of the Sun zárja és oldja békés emlékezésbe a katartikus finálét – úgy tértek vissza hozzánk, hogy az mégis jóval több volt puszta nosztalgiánál.

Akvárium, július 9.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.