Lemez

Actress: Dj-Kicks

  • Velkei Zoltán
  • 2015. augusztus 16.

Zene

Darren J. Cunningham profi labdarúgóként kezdte fiatalon, majd egy sérülés visszavonulásra késztette a 2000-es évek első felében. Actress néven találta meg újra önmagát: 2008 óta négy albumot szerzett, Werk Discs nevű kiadója pedig a hibrid tánc­zenék kicsi, de biztos pontjává vált. Zenei hangzására egyfajta álmos, párás szürkeség jellemző, lo-fi esztétikája egyedi hangzású, modern tánczenei ritmusokkal tökéletesedik ki. Érdekesség, hogy alapvetően nem a számait tekintik kiemelkedőnek – lemezeit inkább egyben méltatják a szakírók.

További érdekesség, hogy Actress lemezlovasi oldala eddig relatíve ismeretlen maradt: pár YouTube-videót leszámítva nem igazán dokumentált, hogy miket szeret hallgatni és játszani. Ezért is különleges ez a Dj-Kicks mixe, ami 2015-ben csodával határos módon valóban hozzá tud tenni valami különlegeset az életműhöz, ráadásul kiváló összeállítás, amelynek méltó helye van a !K7 huszadik éve (!) futó kultikus sorozatában.

Kísérleti melódiák, nehéz törtek, zajos hangorkánok és persze nyers négynegyedek a mix meghatározó elemei. A húsz felvételben több műfaj múltbéli nagyjai (Autechre, Chez N Trent, John Beltran, Mark Fell) találkoznak korunk fiatal tehetségeivel (Lorenzo Senni, Beneath, Shxcxchcxsh), és a sok váratlan zene annak ellenére is működik egyben, hogy alig vannak érdemi keverések a szűk egy órában. Actress többnyire csak jó érzéssel lehalkítja az egyik számot, miközben indítja a másikat. S akkor a legerősebb, amikor magát állítja a középpontba: a Bird Matrix talán az első zenéje, ami önmagában is roppant figyelemfelkeltő.

!K7/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."