lemez - DIMLITE: PRISMIC TOPS

  • - tardos -
  • 2010. május 27.

Zene

Az alig harmincéves, svájci származású Dimitri Grimm számtalan művésznéven alkot, de legjobb zenéit egyértelműen Dimlite-ként produkálta. 2006-ig a Sonar Kollektiv kiadó két nagylemezét adta ki (Runbox Weathers, This Is Embracing), melyek remek egyvelegei az experimentális hiphopnak és a fúziós elektronikának, mégis eltérnek a hasonlóban utazó Los Angeles-i vonal képviselőinek (Flying Lotus, Busdriver) zenéitől, ugyanis a hiphop lazaságát és az elektronika élét az alkotó szépen vasalja össze olykor gyermekded dallamokkal, a természet zajaival, vagy éppen egy-egy kórussal.
Az alig harmincéves, svájci származású Dimitri Grimm számtalan mûvésznéven alkot, de legjobb zenéit egyértelmûen Dimlite-ként produkálta. 2006-ig a Sonar Kollektiv kiadó két nagylemezét adta ki (Runbox Weathers, This Is Embracing), melyek remek egyvelegei az experimentális hiphopnak és a fúziós elektronikának, mégis eltérnek a hasonlóban utazó Los Angeles-i vonal képviselõinek (Flying Lotus, Busdriver) zenéitõl, ugyanis a hiphop lazaságát és az elektronika élét az alkotó szépen vasalja össze olykor gyermekded dallamokkal, a természet zajaival, vagy éppen egy-egy kórussal. Az elmúlt években viszont nem nagyon akart hallatni magáról, illetve épp csak annyit, hogy az új lemez 2008 elejére várható, de valahogy ez a dátum elsodródott 2009 õszére, majd telére, s végül 2010 májusában sikerült kinyögnie egy 8 számos LP-t, méghozzá a legsikeresebb amerikai hiphopkiadónál, a Stones Throw-nál. És amilyen örvendetes a hír, olyannyira elbizonytalanító a végeredmény, ugyanis a Prismic Tops hét számából mindössze egyben érezni a Dimlite-féle esszenciát: ez az Elbow Floods, melybõl egy instrumentális verzió adja a nyolcadik számot. A többi túlelektronizált, sértõen éles és zaklatott (Kalimba Deathswamp, Firevomit, Rump Studies), vagy erõltetett humorú, torzított hangú roboténekkel operál (Sun-Sized Twinkles, Can't Get Used To Those). Az egyetlen könnyen emészthetõ szám az On The Same Picture, amelyben Elan Tamara énekel a mélyen lüktetõ hiphopalapra - sajnos kisebb utánajárás után (Myspace- és YouTube-videók) szegény lányról is kiderül, hogy a számítógépnek köszönheti hangja tisztaságát.

Dimlite változása (fejlõdése?) lehet, hogy nagyobb népszerûséget vonz majd magával, de sajnos a színvonal lejjebb tornázása kétségtelenül megtörtént. Talán, ha szánt volna még egy évet a számok csiszolására... vagy ha nem foglalkozott volna velük annyit?

Stones Throw, 2010

***

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.