lemez - DIMLITE: PRISMIC TOPS

  • - tardos -
  • 2010. május 27.

Zene

Az alig harmincéves, svájci származású Dimitri Grimm számtalan művésznéven alkot, de legjobb zenéit egyértelműen Dimlite-ként produkálta. 2006-ig a Sonar Kollektiv kiadó két nagylemezét adta ki (Runbox Weathers, This Is Embracing), melyek remek egyvelegei az experimentális hiphopnak és a fúziós elektronikának, mégis eltérnek a hasonlóban utazó Los Angeles-i vonal képviselőinek (Flying Lotus, Busdriver) zenéitől, ugyanis a hiphop lazaságát és az elektronika élét az alkotó szépen vasalja össze olykor gyermekded dallamokkal, a természet zajaival, vagy éppen egy-egy kórussal.
Az alig harmincéves, svájci származású Dimitri Grimm számtalan mûvésznéven alkot, de legjobb zenéit egyértelmûen Dimlite-ként produkálta. 2006-ig a Sonar Kollektiv kiadó két nagylemezét adta ki (Runbox Weathers, This Is Embracing), melyek remek egyvelegei az experimentális hiphopnak és a fúziós elektronikának, mégis eltérnek a hasonlóban utazó Los Angeles-i vonal képviselõinek (Flying Lotus, Busdriver) zenéitõl, ugyanis a hiphop lazaságát és az elektronika élét az alkotó szépen vasalja össze olykor gyermekded dallamokkal, a természet zajaival, vagy éppen egy-egy kórussal. Az elmúlt években viszont nem nagyon akart hallatni magáról, illetve épp csak annyit, hogy az új lemez 2008 elejére várható, de valahogy ez a dátum elsodródott 2009 õszére, majd telére, s végül 2010 májusában sikerült kinyögnie egy 8 számos LP-t, méghozzá a legsikeresebb amerikai hiphopkiadónál, a Stones Throw-nál. És amilyen örvendetes a hír, olyannyira elbizonytalanító a végeredmény, ugyanis a Prismic Tops hét számából mindössze egyben érezni a Dimlite-féle esszenciát: ez az Elbow Floods, melybõl egy instrumentális verzió adja a nyolcadik számot. A többi túlelektronizált, sértõen éles és zaklatott (Kalimba Deathswamp, Firevomit, Rump Studies), vagy erõltetett humorú, torzított hangú roboténekkel operál (Sun-Sized Twinkles, Can't Get Used To Those). Az egyetlen könnyen emészthetõ szám az On The Same Picture, amelyben Elan Tamara énekel a mélyen lüktetõ hiphopalapra - sajnos kisebb utánajárás után (Myspace- és YouTube-videók) szegény lányról is kiderül, hogy a számítógépnek köszönheti hangja tisztaságát.

Dimlite változása (fejlõdése?) lehet, hogy nagyobb népszerûséget vonz majd magával, de sajnos a színvonal lejjebb tornázása kétségtelenül megtörtént. Talán, ha szánt volna még egy évet a számok csiszolására... vagy ha nem foglalkozott volna velük annyit?

Stones Throw, 2010

***

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.