Lemez

Erő van - Deftones: Diamond Eyes

  • Vincze Ádám
  • 2010. május 27.

Zene

Nincs irigylésre méltó helyzetben a Korn mellett a nu-metal másik alapzenekaraként tisztelt sacramentói Deftones, hiszen több mint másfél éve elvesztették a basszusgitárosukat, Chi Chenget, aki egy autóbaleset következtében fekszik azóta is kórházban. A Deftones ezért beugró zenésszel, Sergio Vegával, az egykori Quicksand tagjával - emlékszik még valaki erre a közel zseniális poszt-hardcore zenekarra? - vette fel a Diamond Eyest, miután a Cheng balesete után érthető okokból megrogyott csapat a vele készített, Eros munkacímű albumot, amelynek 2009 tavaszán kellett volna megjelennie, egyszerűen elsüllyesztette a fiókba, és nekiállt új dalokat írni.

Ezek a szomorú előzményei tehát a Diamond Eyes dalainak, és tagadhatatlan, hogy a zenekar hangulata erősen érződik az új témákon. A két klipnóta, a lemezt nyitó címadó és a közepére rejtett Rocket Skates természetesen a gorombább vonalról jött, és azonnal hat mindkettő - az utóbbi évek tipikus Deftones-taktikája egyébként, hogy a lemezekről mindig a rockosabb témákkal etetik be az embereket először, még akkor is, ha az albumot összességében nézve nem ezek jellemzik igazán -, hangzásuknak pedig fontos alapja lett, hogy Stephen Carpenter gitáros a Diamond Eyes-on már használja a Meshuggah-tól lízingelt nyolchúros gitárt, ami majdnem egy oktávval szól mélyebben, mint egy normálhangolásban lévő elektromos gitár: mintha egy betorzított basszusgitárt hallanánk. Szintén rockosabb hangvételű, de borultabb a You've Seen A Butcher, a vadul induló, majd simulékony poprefrénbe váltó Royal és a fura, glisszandós basszustémával kezdődő, majd a refrénnél a 2000-es White Pony legnagyobb pillanataira emlékeztető Prince, az anyag többi dala pedig a kevésbé egyértelmű kategóriába tartozik, amelyekre főleg Chino Moreno énekes new wave hatású dolgai nyomták rá a bélyegüket. A 976-Evil olyan, mint egy metálosított The Cure-dal, a Beauty School pedig majdnem ugyanaz, csak metál nélkül, ahol csak a refrénnél jelenik meg a reverbbel és delayjel gondosan nyakon öntött akusztikus pengetés alatt a torzított gitár. A legszebb az egészben az, hogy minden dal kiválóan sikerült - főleg refrénekből óriásiakat hoztak össze -, és bármennyire eklektikusnak tűnik is a Diamond Eyes a fenti leírás alapján, koherens anyag született, amely egyrészt színvonalban végképp messze maga mögött hagyja a stílus összes próbálkozóját, másrészt tökéletesen reprezentálja a kríziséből épp magát összeszedő Deftones erejét.

Warner/Magneoton, 2010

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”