Lemez

Erő van - Deftones: Diamond Eyes

  • Vincze Ádám
  • 2010. május 27.

Zene

Nincs irigylésre méltó helyzetben a Korn mellett a nu-metal másik alapzenekaraként tisztelt sacramentói Deftones, hiszen több mint másfél éve elvesztették a basszusgitárosukat, Chi Chenget, aki egy autóbaleset következtében fekszik azóta is kórházban. A Deftones ezért beugró zenésszel, Sergio Vegával, az egykori Quicksand tagjával - emlékszik még valaki erre a közel zseniális poszt-hardcore zenekarra? - vette fel a Diamond Eyest, miután a Cheng balesete után érthető okokból megrogyott csapat a vele készített, Eros munkacímű albumot, amelynek 2009 tavaszán kellett volna megjelennie, egyszerűen elsüllyesztette a fiókba, és nekiállt új dalokat írni.

Ezek a szomorú előzményei tehát a Diamond Eyes dalainak, és tagadhatatlan, hogy a zenekar hangulata erősen érződik az új témákon. A két klipnóta, a lemezt nyitó címadó és a közepére rejtett Rocket Skates természetesen a gorombább vonalról jött, és azonnal hat mindkettő - az utóbbi évek tipikus Deftones-taktikája egyébként, hogy a lemezekről mindig a rockosabb témákkal etetik be az embereket először, még akkor is, ha az albumot összességében nézve nem ezek jellemzik igazán -, hangzásuknak pedig fontos alapja lett, hogy Stephen Carpenter gitáros a Diamond Eyes-on már használja a Meshuggah-tól lízingelt nyolchúros gitárt, ami majdnem egy oktávval szól mélyebben, mint egy normálhangolásban lévő elektromos gitár: mintha egy betorzított basszusgitárt hallanánk. Szintén rockosabb hangvételű, de borultabb a You've Seen A Butcher, a vadul induló, majd simulékony poprefrénbe váltó Royal és a fura, glisszandós basszustémával kezdődő, majd a refrénnél a 2000-es White Pony legnagyobb pillanataira emlékeztető Prince, az anyag többi dala pedig a kevésbé egyértelmű kategóriába tartozik, amelyekre főleg Chino Moreno énekes new wave hatású dolgai nyomták rá a bélyegüket. A 976-Evil olyan, mint egy metálosított The Cure-dal, a Beauty School pedig majdnem ugyanaz, csak metál nélkül, ahol csak a refrénnél jelenik meg a reverbbel és delayjel gondosan nyakon öntött akusztikus pengetés alatt a torzított gitár. A legszebb az egészben az, hogy minden dal kiválóan sikerült - főleg refrénekből óriásiakat hoztak össze -, és bármennyire eklektikusnak tűnik is a Diamond Eyes a fenti leírás alapján, koherens anyag született, amely egyrészt színvonalban végképp messze maga mögött hagyja a stílus összes próbálkozóját, másrészt tökéletesen reprezentálja a kríziséből épp magát összeszedő Deftones erejét.

Warner/Magneoton, 2010

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.