Lemez

Erő van - Deftones: Diamond Eyes

  • Vincze Ádám
  • 2010. május 27.

Zene

Nincs irigylésre méltó helyzetben a Korn mellett a nu-metal másik alapzenekaraként tisztelt sacramentói Deftones, hiszen több mint másfél éve elvesztették a basszusgitárosukat, Chi Chenget, aki egy autóbaleset következtében fekszik azóta is kórházban. A Deftones ezért beugró zenésszel, Sergio Vegával, az egykori Quicksand tagjával - emlékszik még valaki erre a közel zseniális poszt-hardcore zenekarra? - vette fel a Diamond Eyest, miután a Cheng balesete után érthető okokból megrogyott csapat a vele készített, Eros munkacímű albumot, amelynek 2009 tavaszán kellett volna megjelennie, egyszerűen elsüllyesztette a fiókba, és nekiállt új dalokat írni.

Ezek a szomorú előzményei tehát a Diamond Eyes dalainak, és tagadhatatlan, hogy a zenekar hangulata erősen érződik az új témákon. A két klipnóta, a lemezt nyitó címadó és a közepére rejtett Rocket Skates természetesen a gorombább vonalról jött, és azonnal hat mindkettő - az utóbbi évek tipikus Deftones-taktikája egyébként, hogy a lemezekről mindig a rockosabb témákkal etetik be az embereket először, még akkor is, ha az albumot összességében nézve nem ezek jellemzik igazán -, hangzásuknak pedig fontos alapja lett, hogy Stephen Carpenter gitáros a Diamond Eyes-on már használja a Meshuggah-tól lízingelt nyolchúros gitárt, ami majdnem egy oktávval szól mélyebben, mint egy normálhangolásban lévő elektromos gitár: mintha egy betorzított basszusgitárt hallanánk. Szintén rockosabb hangvételű, de borultabb a You've Seen A Butcher, a vadul induló, majd simulékony poprefrénbe váltó Royal és a fura, glisszandós basszustémával kezdődő, majd a refrénnél a 2000-es White Pony legnagyobb pillanataira emlékeztető Prince, az anyag többi dala pedig a kevésbé egyértelmű kategóriába tartozik, amelyekre főleg Chino Moreno énekes new wave hatású dolgai nyomták rá a bélyegüket. A 976-Evil olyan, mint egy metálosított The Cure-dal, a Beauty School pedig majdnem ugyanaz, csak metál nélkül, ahol csak a refrénnél jelenik meg a reverbbel és delayjel gondosan nyakon öntött akusztikus pengetés alatt a torzított gitár. A legszebb az egészben az, hogy minden dal kiválóan sikerült - főleg refrénekből óriásiakat hoztak össze -, és bármennyire eklektikusnak tűnik is a Diamond Eyes a fenti leírás alapján, koherens anyag született, amely egyrészt színvonalban végképp messze maga mögött hagyja a stílus összes próbálkozóját, másrészt tökéletesen reprezentálja a kríziséből épp magát összeszedő Deftones erejét.

Warner/Magneoton, 2010

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.