lemez - EXODUS: EXHIBIT B: THE HUMAN CONDITION

  • Kovács Bálint
  • 2010. május 27.

Zene

Két és fél évvel az Exhibit A után elkészült a thrash metál egyik alapzenekarának új dobása. Hogy az előzetes hírekkel ellentétben a jeles eseményre nem egy év után került sor, azt magyarázhatnánk akár azzal is, hogy ennyi anyagot bizonnyal képtelenség lett volna olyan rövid idő alatt rögzíteni - a The Human Condition ugyanis jócskán a józan ész diktálta elvárás felett teljesít a maga 74 percével meg az átlag hétperces számaival.
Két és fél évvel az Exhibit A után elkészült a thrash metál egyik alapzenekarának új dobása. Hogy az elõzetes hírekkel ellentétben a jeles eseményre nem egy év után került sor, azt magyarázhatnánk akár azzal is, hogy ennyi anyagot bizonnyal képtelenség lett volna olyan rövid idõ alatt rögzíteni - a The Human Condition ugyanis jócskán a józan ész diktálta elvárás felett teljesít a maga 74 percével meg az átlag hétperces számaival. Ezt az idõmennyiséget e mûfaj képviselõi nem igazán tudják úgy kitölteni, hogy közben mindvégig változatosak legyenek úgy az egyes számok, mint az összkép is - és ez a tétel most is igazolódik.

Pedig részleteire bontva nincs komoly gond az Exhibit B-vel: a hangzás olyan tiszta, hogy csodájára járhatnak a progresszív rock gitárhõsei, a számok pedig remekül meg vannak komponálva, tökéletes a ritmusszekció és a gitárok összjátéka, és Rob Dukes vokális teljesítményével sincs különösebb gond, noha némi változatosságot e fronton el bírnánk még viselni. De hiába mindez, ha mindenki csak megbízható profizmust hoz, igazi egyéniséget vagy bármi meglepõt viszont nagyítóval sem találunk a lemezen, ahogy az - akár sokadik hallgatásra - megjegyezhetõ részek sem tolonganak rajta éppenséggel; majd' egy óra után már úgy kapunk a Democide legalább némi változást hozó, belassult kórusrésze után, mint kiszáradt rocker a söröskorsóért. A verzék pedig nem olyan változatosak, hogy indokolják a rendkívüli hosszakat - jellemzõ, hogy a két legmélyebb nyomot hagyó szám, a Hammer And Life és a Burn, Hollywood, Burn a két legrövidebb tétel a lemezen.

Nuclear Blast, 2010

***

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.