Lemez: Csöndes-ülős (Red Hot Chili Peppers: By The Way)

  • Greff András
  • 2002. augusztus 1.

Zene

Meglehet, erősen vitatható, hogy a Red Hot Chili Peppers előző albuma, a Californication, amelyen újfent a "klasszikus", John Frusciante gitárossal erősített felállás volt hallható, komolyan odasorolható-e a zenekar legerősebb munkái (Mother´s Milk, Blood Sugar Sex Magik) mellé, ezzel együtt az a lemez korántsem véletlenül aratott olyan elképesztően nagy sikert. Azok a ravasz, levakarhatatlanul simulékony dallamokon nyugvó, pofonegyszerű kis slágerek valóban ellenállhatatlanul csábítottak a napi rendszerességgel ismétlődő decens méznyalásra. Homlokegyenest más az új lemezről sem állítható, ám mielőtt rátérnénk, futnunk kell néhány általánosabb kűrt. Egy: a 90-es évek elején tán még okkal lehetett megkockáztatni, ám ma már az RHCP bizonyosan nem a "világ legjobb rockzenekara". Kettő: John Frusciantét, akit magam is remek gitárosnak tartok, szerintem nevetséges túlzás afféle Hendrix-reinkarnációnak tekinteni - hogy minimálszólókban verhetetlen, az megint más kérdés.
Meglehet, erősen vitatható, hogy a Red Hot Chili Peppers előző albuma, a Californication, amelyen újfent a "klasszikus", John Frusciante gitárossal erősített felállás volt hallható, komolyan odasorolható-e a zenekar legerősebb munkái (Mother´s Milk, Blood Sugar Sex Magik) mellé, ezzel együtt az a lemez korántsem véletlenül aratott olyan elképesztően nagy sikert. Azok a ravasz, levakarhatatlanul simulékony dallamokon nyugvó, pofonegyszerű kis slágerek valóban ellenállhatatlanul csábítottak a napi rendszerességgel ismétlődő decens méznyalásra. Homlokegyenest más az új lemezről sem állítható, ám mielőtt rátérnénk, futnunk kell néhány általánosabb kűrt. Egy: a 90-es évek elején tán még okkal lehetett megkockáztatni, ám ma már az RHCP bizonyosan nem a "világ legjobb rockzenekara". Kettő: John Frusciantét, akit magam is remek gitárosnak tartok, szerintem nevetséges túlzás afféle Hendrix-reinkarnációnak tekinteni - hogy minimálszólókban verhetetlen, az megint más kérdés.

Ha ezeken átestünk, nekem sem kell túlragoznom: a By The Way jó lemez; a következő megálló a Californication-sztrádán. No persze azt, hogy egy Red Hot Chili-lemez hetven percéből úgy hatvanötöt akusztikus gitáros, balladisztikus tételek tesznek ki, és semmi groove-os funk-rock, azt, tiszta sor, szokni kell. Nekem egészen könnyen ment, alighanem, mert a dalok elegánsan szomorúak, akár egy szeptember délután, az ilyesmit pedig nagyon bírom. Aztán ott vannak Frusciante Beach Boys-os vokáljai, igaz, ezek már nem jelenthetnek meglepetést, de most rettentő nagy teret kaptak - többnyire egészen szellemes megoldásokban, de például a Midnight a ráadás vonósaival már eléggé giccses. Azért a "pszeudohippi zenekar játssza kedves, lassú számait" című kép némi árnyalásra szorul. Tudjuk, min ment keresztül ez a négy zenész: tudunk Frusciante és Kiedis súlyos heroinfüggéséről, legjobb barátjuk elvesztéséről, s hogy legalább egyszer mindegyiküknek közelről kellett farkasszemet néznie a halállal; meg persze arról is, hogy nekik aztán végül mégiscsak sikerült, mára kiegyensúlyozott, boldog emberek. Hovatovább: felnőttek. De a buli az, hogy mindezt tudni sem kell, mert benne van a zenében, és vastagon benne van Anthony Kiedis énekdallamaiban és szövegeiben. Nem beszélve arról, hogy számomra sokkal szimpatikusabb, hogy vállalják a változásukat és az ahhoz passzoló zenét, mintha negyvenévesen eljátszanák azokat a srácokat, akik zoknival a farkukon gyújtják fel a színpadot. Különben meg amíg olyan pofátlanul bájos slágereket tudnak írni, mint most az On Mercury vagy a Cabron, a The Zaphyr Song vagy a címadó, én maradok a fan-klubban.

Azért legközelebb valaki olykor megpróbálhatna odacsempészni egy torzítópedált Frusciante lába alá.

Greff András

Warner, 2002

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.