Lemez: Csöndes-ülős (Red Hot Chili Peppers: By The Way)

  • Greff András
  • 2002. augusztus 1.

Zene

Meglehet, erősen vitatható, hogy a Red Hot Chili Peppers előző albuma, a Californication, amelyen újfent a "klasszikus", John Frusciante gitárossal erősített felállás volt hallható, komolyan odasorolható-e a zenekar legerősebb munkái (Mother´s Milk, Blood Sugar Sex Magik) mellé, ezzel együtt az a lemez korántsem véletlenül aratott olyan elképesztően nagy sikert. Azok a ravasz, levakarhatatlanul simulékony dallamokon nyugvó, pofonegyszerű kis slágerek valóban ellenállhatatlanul csábítottak a napi rendszerességgel ismétlődő decens méznyalásra. Homlokegyenest más az új lemezről sem állítható, ám mielőtt rátérnénk, futnunk kell néhány általánosabb kűrt. Egy: a 90-es évek elején tán még okkal lehetett megkockáztatni, ám ma már az RHCP bizonyosan nem a "világ legjobb rockzenekara". Kettő: John Frusciantét, akit magam is remek gitárosnak tartok, szerintem nevetséges túlzás afféle Hendrix-reinkarnációnak tekinteni - hogy minimálszólókban verhetetlen, az megint más kérdés.
Meglehet, erősen vitatható, hogy a Red Hot Chili Peppers előző albuma, a Californication, amelyen újfent a "klasszikus", John Frusciante gitárossal erősített felállás volt hallható, komolyan odasorolható-e a zenekar legerősebb munkái (Mother´s Milk, Blood Sugar Sex Magik) mellé, ezzel együtt az a lemez korántsem véletlenül aratott olyan elképesztően nagy sikert. Azok a ravasz, levakarhatatlanul simulékony dallamokon nyugvó, pofonegyszerű kis slágerek valóban ellenállhatatlanul csábítottak a napi rendszerességgel ismétlődő decens méznyalásra. Homlokegyenest más az új lemezről sem állítható, ám mielőtt rátérnénk, futnunk kell néhány általánosabb kűrt. Egy: a 90-es évek elején tán még okkal lehetett megkockáztatni, ám ma már az RHCP bizonyosan nem a "világ legjobb rockzenekara". Kettő: John Frusciantét, akit magam is remek gitárosnak tartok, szerintem nevetséges túlzás afféle Hendrix-reinkarnációnak tekinteni - hogy minimálszólókban verhetetlen, az megint más kérdés.

Ha ezeken átestünk, nekem sem kell túlragoznom: a By The Way jó lemez; a következő megálló a Californication-sztrádán. No persze azt, hogy egy Red Hot Chili-lemez hetven percéből úgy hatvanötöt akusztikus gitáros, balladisztikus tételek tesznek ki, és semmi groove-os funk-rock, azt, tiszta sor, szokni kell. Nekem egészen könnyen ment, alighanem, mert a dalok elegánsan szomorúak, akár egy szeptember délután, az ilyesmit pedig nagyon bírom. Aztán ott vannak Frusciante Beach Boys-os vokáljai, igaz, ezek már nem jelenthetnek meglepetést, de most rettentő nagy teret kaptak - többnyire egészen szellemes megoldásokban, de például a Midnight a ráadás vonósaival már eléggé giccses. Azért a "pszeudohippi zenekar játssza kedves, lassú számait" című kép némi árnyalásra szorul. Tudjuk, min ment keresztül ez a négy zenész: tudunk Frusciante és Kiedis súlyos heroinfüggéséről, legjobb barátjuk elvesztéséről, s hogy legalább egyszer mindegyiküknek közelről kellett farkasszemet néznie a halállal; meg persze arról is, hogy nekik aztán végül mégiscsak sikerült, mára kiegyensúlyozott, boldog emberek. Hovatovább: felnőttek. De a buli az, hogy mindezt tudni sem kell, mert benne van a zenében, és vastagon benne van Anthony Kiedis énekdallamaiban és szövegeiben. Nem beszélve arról, hogy számomra sokkal szimpatikusabb, hogy vállalják a változásukat és az ahhoz passzoló zenét, mintha negyvenévesen eljátszanák azokat a srácokat, akik zoknival a farkukon gyújtják fel a színpadot. Különben meg amíg olyan pofátlanul bájos slágereket tudnak írni, mint most az On Mercury vagy a Cabron, a The Zaphyr Song vagy a címadó, én maradok a fan-klubban.

Azért legközelebb valaki olykor megpróbálhatna odacsempészni egy torzítópedált Frusciante lába alá.

Greff András

Warner, 2002

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.