Lemez: De azt nagyon (U-Lef: Halalim)

  • m. l. t.
  • 2000. február 10.

Zene

Az kapott nyomatékot, ami a múlt évben El Houssaine Kili, a Gnawa Diffusion és az Orchestre Nacional de Barbés sikerével tűnt fel: a tradicionális marokkói ritmusok szíves-örömest enyelegnek az ezredvég elektronikus tánczenéivel. Egyfelől. Másrészt azt a tendenciát - és kábé azt a nagyságrendet - is említenem kell, amely Talvin Singh vagy DJ Cheb i Sabbah nevét íratja ide: a DJ mint zeneszerző, előadó, hangmérnök, producer + ami még felmerül.

U-Cef: Halalium

Az kapott nyomatékot, ami a múlt évben El Houssaine Kili, a Gnawa Diffusion és az Orchestre Nacional de Barbés sikerével tűnt fel: a tradicionális marokkói ritmusok szíves-örömest enyelegnek az ezredvég elektronikus tánczenéivel. Egyfelől. Másrészt azt a tendenciát - és kábé azt a nagyságrendet - is említenem kell, amely Talvin Singh vagy DJ Cheb i Sabbah nevét íratja ide: a DJ mint zeneszerző, előadó, hangmérnök, producer + ami még felmerül.

U-Cefről (aki a törvény előtt Youssef Adel) annyi keveset tudok, hogy Londonban él, és összehozandó debütáló Halaliumát, két évig gyűjtögetett Marrakechben, Casablancában, Essaouirában - odahaza egyszóval. A cím játékos és (halál) komoly, benne van az ősi halal ritmus meg a millennium; és U-Cef így van rendjén: az egyik szeme előre néz, a másikban pedig mélyen tükröződik a hagyomány. Ehhez az utazáshoz Marokkóban és Londonban is megbízható partnerekre talált: kellettek neki angol és arab raperek, énekesek, billentyűsök, noha programozó jómaga is játszik egy kisebb valag hangszeren. Neveket nem szívesen említenék, mert (a Jah Wabble és Sinéad O´Connor köréből ismert) Justin Adamson túl nekem tök homály. És amúgy sem volna helyénvaló a nevekkel és műfaji meghatározásokkal való fontoskodás. Megkísérelhető persze: hallatszik itt több-kevesebb hip-hop és rap, dzsessz és funky, drum & bass és house, gnawa és flamenco, már csak be kell lőni a közös nevezőt.

De engem az izgat inkább, kihozható-e ennyi színből súlyosan ható kép (meg hogy ki akarták-e hozni egyáltalán?). Mert amikor transz, amikor zuhanórepülés, amikor nagyon hálás tudok lenni, akkor nem tűr ellenvetést az anyag. Az csont. Hanem máskor lötyög pár percnyit, elbaszkódik a mellékutakon; semmi dolga, csak úgy elvan, csordogál.

Bármiként is: decemberben a világzenei rádióslista második helyén állt e lemez, és szakadatlanul kaserolja a sajtó is. Bármiként is: meg van véve, tiszta sor. Kiadója, a bristoli Apartment 22 eddig mindössze egyetlen trippel, a kolumbiai-angol Sidestepper Logozójával jelentkezett; nem aprózza el, de azt nagyon.

m. l. t.

Apartment 22, 1999

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.